×
آخرین اخبار

افزایش قیمت بنزین در دولت و مجلس مطرح نیست

  • کد نوشته: 94716
  • ۱۴۰۱-۰۶-۲۴
  • 162 بازدید
  • تهران- خبر روز- عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعلام اینکه افزایش قیمت بنزین به هیچ عنوان نه در دولت و نه مجلس مطرح نشده است، گفت: دولت به دنبال راهکارهای غیرقیمتی مانند کنترل جایگاه‌ها در مرزها و مدیریت کارت‌های سوخت است.

    افزایش قیمت بنزین در دولت و مجلس مطرح نیست

    به گزارش دیدگاه نیوز، مصرف سوخت پس از واکسیناسیون موفق دولت با روندی افزایشی رکورد زده و با توجه به عدم توسعه زیرساخت‌های پالایشی کشور در دولت قبل، منجر به ناترازی بنزین شده است؛ با این وجود تمرکز دولت و وزارت نفت در بررسی‌های کارشناسی، استفاده از ابزارها و راهکارهای غیر قیمتی بوده است تا بدون افزایش هزینه برای مردم، جهش مصرف و قاچاق سوخت کنترل شود.

    یکی از راهکارهای غیر قیمتی، کاهش سهمیه آزاد کارت‌های سوخت از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر بود که در گذشته نیز سابقه داشته و به خصوص در کنترل قاچاق سوخت نقش مهمی ایفا می‌کند.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد در مجموع با سهمیه ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد، امکان پیمایش ۲۱۰۰ کیلومتر برای هموطنان وجود دارد و عملاً اغلب قریب به اتفاق شهروندان نیازی به اعدادی بیش از این میزان پیدا نمی‌کنند.

    دو محل اصلی انحراف مصرف و شکل‌گیری قاچاق با وجود سازوکار کارت هوشمند سوخت، بحث سهمیه آزاد و کارت سوخت جایگاه‌داران بوده است که در هر دو بخش وزارت نفت با سیاست‌ صحیح ابتدا با بررسی دقیق کارت سوخت جایگاه‌داران و سپس کاهش سهمیه با نرخ آزاد کارت سوخت ماشین‌های شخصی از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر در ماه، اقدام به کنترل مصرف قاچاق در کشور کرده است.

    این اقدامات موجب شده در ۴۵ روز گذشته جلوی قاچاق بالغ بر ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در ماه از طریق اجرای همین شیوه غیر قیمتی گرفته شده است و بارها اعلام شد که دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و استفاده از ابزارهای قیمتی در دستور کار ندارد و تنها با ابزارهای «غیر قیمتی» تلاش می‌کند مصرف را مدیریت کرده و از قاچاق سوخت جلوگیری کند.

    «رمضانعلی سنگدوینی»، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی دیدگاه نیوز، در مورد افزایش قیمت بنزین گفت: در بحث بنزین مهم‌ترین مسئله این است که ما باید بهینه‌سازی مصرف سوخت را داشته باشیم و خودروهای کم‌مصرف تولید کنیم. در کنار این حمل و نقل عمومی را توسعه کنیم؛ چراکه اگر مردم در حمل و نقل عمومی مشکل نداشته باشند، مصرف نسبت به حال حاضر کاهش می‌یابد.

    وی اظهار کرد: افزایش قیمت بنزین به هیچ عنوان نه در دولت و نه در مجلس مطرح نشده و اصلاً معنا هم ندارد. دولت نیز به دنبال راهکارهای غیر قیمتی مانند کنترل جایگاه‌ها در مرزها و همچنین مدیریت کارت‌های سوخت است.

    سنگدوینی ادامه داد: تعداد زیادی از جمعیت ما که در دهک‌های پایین جامعه هستند از خودروی شخصی برخوردار نیستند و وقتی خودرو شخصی نداشته باشند از سوخت و یارانه سوختی بنزین استفاده نمی‌کنند، باید این ساماندهی و درست شود که حداقل آنهایی که خودرو ندارند و دهک‌های پایین جامعه هستند، از این قضیه برخوردار شوند.

    عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: باید دولت در این رابطه لایحه بدهد تا این افراد نیز از یارانه سوخت بهره‌مند شوند اما در مسئله بنزین گران کردن بنزین به هیچ وجه مطرح نبوده و نیست.

    وی تاکید کرد: قاچاق سوخت یکی از مشکلات عدیده در داخل کشور است. وقتی قیمت سوخت، قیمتی باشد که در جوار همسایگی ما قیمت‌ها چند برابر است، مطمئناً آنهایی که در شرایط سختی زندگی می‌کنند یا در مدار مرزی هستند و درآمد آنچنانی ندارند، سراغ این موارد می‌روند.

    سنگدوینی گفت: در حال حاضر با افزایش قیمت نفت در جهان، قاچاق درآمد زیادی دارد. قیمت یک لیتر بنزین در ترکیه پنجاه یا شصت هزار تومان و در افغانستان سه چهار برابر است و این باعث می‌شود که افراد سودجو سوءاستفاده کنند.

    وی با بیان اینکه مدیریت قاچاق بسیار مهم است، تاکید کرد: درایام پیک مصرف بنزین ۱۳۰ میلیون لیتر است که این عدد بالا است و دولت در این زمینه طرح‌های غیر قیمتی را پیاده‌سازی کند تا مصرف و قاچاق سوخت کنترل شود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *