×
آخرین اخبار

اسپانسر بازیگر نیازمندیم !!!

  • کد نوشته: 121485
  • ۱۴۰۱-۱۲-۲۷
  • 115 بازدید
  • اصلا معلوم نیست تا چه زمانی باید شاهد این مسئله در هنر این شهر باشیم؟ جالب اینجاست که همه ی ما به این مسائل واقفیم، اما هیچ کار عملی یا بازدارنده ای صورت نمیگیرد. تنها یاد گرفته‌ایم که در رابطه با آن حرف زده و تحلیلش کنیم .

    اسپانسر بازیگر نیازمندیم !!!

    چندی پیش یک آگهی‌ در فضای مجازی نظرم را جلب کرد و فورا به شخص درخواست دهنده پیام دادم، آن شخص به من گفت که اگر برای نقش‌های اصلی هزینه کنید، در مقابل بازیگران خوب سینما بازی خواهید کرد و از شما برای سریال‌های مختلف استفاده می شود. او مبلغ نقش‌های اصلی را فلان میلیون عنوان کرد و ادامه داد که اگر نمی‌توانید برای نقش‌های اصلی هزینه کنید، با پرداخت نصف آن می‌توانید در یکی از نقش‌های فرعیِ سریال ایفای نقش کنید!!!
    جالب است که از آن شخص درباره تست بازیگری و اینکه من تجربه‌ای در کار بازیگری نداریم، پرسیدیم که پاسخ داد: در ابتدا از شما تست بازیگری به صورت جزئی گرفته می‌شود و با شما قرارداد می‌بندند و شما هزینه را به عنوان اسپانسر بازیگر پرداخت می‌کنید، سپس بازیگری را در حین کار به شما آموزش می‌دهند !!!
    این موضوع سبب شد تا لحظه ای چندین سوال به ذهنم خطور کند و به این فکر کنم حق کسانی که سال‌ها برای جایگاه خود تلاش می‌کنند، روز و شب خود را به حرفه خود اختصاص می‌دهند، دقیقا چه می‌شود؟ این کار آن ها چه مشکلاتی در آینده ایجاد خواهد کرد؟ آیا از نظر قانونی این عمل مجاز است یا خیر؟!؟! این کار کلاهبرداری محسوب میشود یا خیر؟ اساسا معنی اسپانسرینگ در مکانیزم و فرایندهای اقتصادی چیست؟ چه کسی یا کسانی باید و البته حق دارند جلوی آن ها را بگیرند؟ چه شده که سینما و تلوزیونِ این شهر سال هاست به سمت انتخاب بازیگران صاحبِ سرمایه رفته است؟(سرمایه هایی که چه بسا با فروش خانه یا ماشینِ پدری زحمتکش و کم بضاعت فراهم شده است!) .

    مسئولینِ فرهنگیِ شیراز، هنرمندان دلسوز و دغدغه مند شهرِ فرهنگ و هنر !!! آیا میدانید عده ای سودجو و فرصت طلب، همین امروز در ملأعام در این شهر نقش فروشی می‌کنند!؟ آیا اطلاع دارید اصلا و ابدا جلوی این کارها گرفته نمی‌شود؟!
    برهمگان واضح است طبیعتا به دلیل جذابیت ذاتیِ دیده شدن و البته درست دیده شدن، بسیاری افراد جویای نام، بالاخص جوانترها عاشق بازیگری و نتیجتا شهرت هستند، حتی حاضرند برای رسیدن به این هدف پول هم پرداخت کنند! دامنه ی این ماجرا از سینما و تلوزیون فراتر رفته و حتی به تیزر تبلیغاتی و تئاتر هم کشیده شده است!!! البته نمی‌توان به این جوان‌ها چندان خرده‌ای وارد کرد، چرا که سازوکار دقیق و مشخصِ نظارتی یا حتی بازدارنده ای برای مقابله با این قبیل افرادِ شیاد وجود ندارد.

    شخصا در تمام این سال‌ها که در هنر این شهر زیست و معاش کرده ام، شاهد چنین معضلاتی بوده و بارها آن را به افراد با نفوذ و صاحب منصب متذکر شده ام، اما کسی توجهی به آن نکرد! حتی متوجه شدم بسیاری از صاحب منصبان به مقوله ی اسپانسر بازیگری، اعتقاد راسخ دارند! و حتی بعضی شریک دزد و رفیق قافله اند، عجیب و بس غریب!
    بارها دیده ام که این دلالانِ فرصت طلب و کاسبانِ سادگی و خوش خیالی به علاقمندانِ شهرت، می‌گویند: در کنار فلان بازیگر معروف نقشی (حتی در حد یک دیالوگ یا یک نما) به تو می‌دهیم و در عوض پولش را می‌گیریم! و متاسفانه بودند کسانی‌که گول خوردند و قبول کردند! متاسفانه سودای شهرت سبب می‌شود برخی از آب گل آلود شاه ماهی بگیرند، اصولاً باید گفت این افراد در همه جا حضور دارند تا به زعمِ واهی خودشان، با گرفتن پول‌های کلان برخی افراد را به جایگاهی که می‌خواهند، برسانند. البته مشخص نیست که وعده‌هایی که می‌دهند عملی می‌شود یا نه!

    همه ی این ها درحالیست که باز هم متاسفانه باید به سمعتان برسانم بازیگرانی که استعداد و توانایی بازیگری دارند بیکارند و از آن‌طرف نقش فروشی می‌شود! البته این را هم بگویم آثاری که از این طریق ساخته می‌شود معمولا آثار نازلی هستند و کسانی که سراغ این تولیدات می‌روند نازل‌تر !
    برخی جوان های بی استعداد که اکسان گذاری را نیز بلد نیستند به دلیل شرایط مالی خوب، نقش می‌گیرد و حتی یک یا دو سکانس درنظر گرفته شده به این بازیگر‌های ضعیف، اجهاف در حق بازیگران مستعد است .

    بسیاری از این شبهِ فیلمسازانِ دلال و مدعی که اصلا اهلیتِ این استان را ندارند و معمولا از پایتخت و به قصد سوءاستفاده، موقتا به این استان پناهنده شده اند در جواب میگویند که: (برای پروژه‌ای به فلان سازمان مراجعه کرده و برآوردی داده اند و آن سازمان مذبور بودجه‌ای به آن تخصیص داده‌ که به اندازه تأمین غذای گروه تولید هم نیست! و وقتی گفتند این بودجه کم است، آن ها در جواب صراحتاً گفته‌اند بروید با جذب اسپانسر بازیگر مسئله‌تان را حل کنید.) یا مثلا میگویند: (بازیگر خودش رضایت دارد و به کسی مربوط نیست این مسائل)
    باید به شما پاسخ دهم که اولا شما که توانایی تولید سریال با هزینه های مصوب آن سازمان را ندارید، مگر به شما حکم شده که این اثرِ مثلا فاخر را تولید کنید؟ زودتر استعفا داده تا شر و بلا دفع گردد، دوما دورانِ سوءاستفاده ها و جولان دادن ها به سر آمده و دیگر جایی برای دلال ها و شیادان در این استان وجود ندارد.

    مسئولینِ فرهنگی استان فارس، هنرمندانِ اصیلِ عرصه ی سینما، تلوزیون و تئاترِ استان فارس بدیهی است که اگر به روی این مساله ی خطیر مانند خیلی از مسائل دیگر چشم بپوشانیم، در آینده ای نه چندان دور پرونده های کیفری بسیاری به جریان خواهد افتاد و از طرفی یکسری که با پول و بدون داشتن سواد و تجربه کافی وارد حوزه ی تصویر شده اند، عملکرد این حوزه را به قدری به قهقرا میبرند که همین مخاطب حداقلی اش را از دست خواهد داد و در نتیجه فضا برای همه ی هنرمندان واقعی فاسد خواهد شد! نیک میدانیم این یعنی بازی کردن با حیثیت همه سینماگران و بازیگرانِ این استان! آن وقت همه فکر می‌کنند کسانی که یک عمر در این حوزه تحصیل کرده‌، خون دل و خاک صحنه خورده، سال‌ها پیش آمده‌ و از جان مایه گذاشته‌ اند، تنها به زور و ضربِ پول و غیره اکنون صاحب اسم و رسم شده‌اند!
    این کار خیانت بزرگی در حق اهالی هنر است و به حیثیت  کارِ فرهنگی لطمه های جبران ناپذریری وارد می آورد، میتوان به صراحت گفت: این اتفاق دقیقا مثل این می‌ماند که آگهی بدهند به کسی نیاز داریم که به اتاق عمل برود و جراحی کند! آیا دکتر بدون تخصص و دانش داریم؟ آیا چنین چیزی در حوزه‌های دیگر امکان پذیر هست؟ این مسائل شوخی با فرهنگ و هنر و بی‌ارزش کردن جایگاه فرهنگ و هنر است. واقعا نمی‌دانم چرا؟ آیا می‌توان هنر را با پول دید و سنجید؟ می‌توان به پروژه‌ای که بازیگرانشان تنها به‌ واسطه پول وارد آن شده‌اند اعتماد کرد؟

    مسئولین و صاحب منصبانِ گرامی؛ تدبیری کارساز اندیشه کنید تا بیش از این دلالانِ شهرت فروش نتوانند در این استان جولان دهند. هنرمندان، دلسوزان، دغدغه مندان و مطالبه گران، نگذاریم چنین بماند و چنان شود .

    ختمِ کلام، نامه تمام
    محمد ناصریراد  ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ شیراز

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *