×
آخرین اخبار

استاندار فارس: آشنایی با حافظ و سعدی را باید از مدارس آغاز کرد

  • کد نوشته: 99728
  • ۱۴۰۱-۰۷-۲۰
  • 126 بازدید
  • شیراز- خبر روز- استاندار فارس گفت: نیاز است که بازنگری در دروسی که در آموزش و پرورش تدریس می‌شود صورت بگیرد و بازبینی در روش و محتوای آموزشی انجام شود تا نوجوانان و جوانان را بیشتر با حافظ و سعدی و فرهنگ دینی و ملی آشنا کنیم.

    استاندار فارس: آشنایی با حافظ و سعدی را باید از مدارس آغاز کرد

    به گزارش دیدگاه نیوز، محمدهادی ایمانیه  شامگاه چهارشنبه در آئین بیست و ششمین یاد روز حافظ اظهار کرد:  اگر جامعه ما به تلاش فوق‌العاده برای پیشرفت نیاز دارد می‌توانیم به حافظ رجوع کنیم. 

    استاندار فارس ادامه داد:  پرداختن  به حافظ و دیوان حافظ لازم است اما کافی نیست؛ پاسخ این پرسش از اهمیت بسیاری برخوردار است که امروز باید چه استفاده‌ای از حافظ داشته باشیم؟
    وی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد داد: باید تلاش بیشتری صورت بگیرد تا اشعار حافظ و سعدی مانند گذشته که این اشعار در مکتب‌خانه‌ها موردتوجه قرار می‌گرفت در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس شود.
    ایمانیه بیان کرد:  جای سوال دارد که دانشجویان و دانش آموزان امروز ما تا چه اندازه بر بحث‌های حافظ و سعدی مسلط هستند؟ آیا اگر این بحث‌ها پررنگ‌تر مطرح می‌شد اکنون از پوچگرایی‌هایی که رو به شیوع است و بی‌هویتی هایی که دشمن هم به آن دامن می‌زند جلوگیری نمی‌شد؟
    استاندار فارس گفت: نیاز است که بازنگری در دروسی که در آموزش و پرورش تدریس می‌شود صورت بگیرد و بازبینی در روش و محتوای آموزشی انجام شود تا نوجوانان و جوانان را بیشتر با فرهنگ دینی و ملی آشنا کنیم.
    ایمانیه گفت:  همچنین نیاز است بودجه‌های برای حمایت از پژوهش‌های مرتبط با حافظ شناسی و منطبق کردن آن با نیازهای  روز اختصاص یابد. تحقیقاتی که در مورد حافظ و سعدی و بزرگان ادبیات به ارث رسیده لازم است که توسط گروه‌های سرآمد علمی بررسی شود و این تحقیقات ادامه یابد.

    استاندار فارس بر ضرورت ایجاد بنیاد حافظ شناسی در شیراز تأکید کرد و گفت: خوشبختانه با تلاشی که صورت گرفت امروز یکی از خیرین موافقت کردند تا ساخت بنیاد حافظ شناسی از هفته آینده آغاز شود. امیدواریم در سالروز بزرگداشت حافظ در سال آینده این ساختمان به بهره‌برداری برسد.

    حافظ فرازمانی و فرامکانی

    شهردار شیراز نیز در این مراسم اظهار کرد:حافظ گوینده فرازمانی و فرامکانی و حافظه تاریخی و ملی ایرانیان است با اندیشه بلند خود آنچنان به محضر لطیف ترین و پنهانی ترین معنای هستی و ارزش های معنوی و خدای گونه اشراف یافته است که در خیل وسیعی از ادب ستایان را در جهان، واله و شیدای خویش ساخته است.
    محمدحسن اسدی با بیان اینکه حرف حافظ تمام نشدنی است، گفت:  حافظ، خود مترجم ادبی قرآن و ابیات او ترجمان لطیف‌ترین و زیباترین مضامین الهی و قدسی برای ایرانیان است. حافظ رامشگر و طبیب روح آدمی ست.
    وی بیان داشت:  معتقدم سهم مهجور مشاهیر اسلامی- ایرانی در تقویم میراث حافظه جهانی یونسکو و گاه نگاری رویدادهای مشارکتی مفاخر جهان در شان این شیراز نیست؛ لذا همزمان با هزار و دویست و پنجاهمین  زاد سال سیبویه، هشتصدمین زاد سال سعدی بزرگ، هفتصدمین سالمرگ علامه قطب الدین شیرازی و در آستانه دهه منتهی به هفتصدمین زاد سال حافظ، از شیراز پیام درخواست تعامل شهرداری شیراز با کمیسیون ملی یونسکو و سازمان جهانی یونسکو برای ثبت بین المللی مفاخر فارس به عنوان میراث حافظه جهانی یونسکو را مطرح می کنم.

     این مقام مسئول افزود: به عنوان شهردار شیراز از محدود شدن اهداف این فرآیند، تنها به ثبت جهانی نام شیراز در شبکه شهرهای خلاق یونسکو بسنده نمی کنم، چرا که این نگاه تقلیل یافته، جنبه موزه ای بودن، انجماد و ایستایی به شیراز خواهد بخشید و به زنده بودنش کمکی نمی کند.
    وی افزود: لذا خواستار آنم که تدوام بخشی و اعتلای هویت اسلامی ایرانی شیراز در یونسکو، باید در قالب بینش و تعاملاتی صورت بگیرد که شیراز به عنوان یک ظرفیت همیشه عظیم در حوزه اشتراک گذاری اطلاعات، سرمایه گذاری و گردشگری، در منطقه و جهان، بیش از همیشه به عنوان جایگاهی یگانه و بی بدیل معرفی شود.
     

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *