×
آخرین اخبار

شناسنامه گوشی تلفن همراه؛
از رجیستر بودن گوشی جدیدت مطمئن شو

  • کد نوشته: 50592
  • ۱۳۹۹-۱۰-۲۰
  • 312 بازدید
  • «شناسنامه‌دار کردن گوشی‌ها»، این همان چیزی است که این روزها از آن با اصطلاح رجیستر شدن گوشی‌های همراه یاد می‌شود. سال‌هاست که درباره اجرای این طرح در کشور ما حرف می‌زنند تا اینکه بالاخره در اردیبهشت سال ۹۷، این طرح برای همه برندهای موجود در بازار کشور اجرایی شد. به گزارش دیدگاه نیوز ، علت […]

    از رجیستر بودن گوشی جدیدت مطمئن شو

    «شناسنامه‌دار کردن گوشی‌ها»، این همان چیزی است که این روزها از آن با اصطلاح رجیستر شدن گوشی‌های همراه یاد می‌شود. سال‌هاست که درباره اجرای این طرح در کشور ما حرف می‌زنند تا اینکه بالاخره در اردیبهشت سال ۹۷، این طرح برای همه برندهای موجود در بازار کشور اجرایی شد.

    به گزارش دیدگاه نیوز ، علت اجرای این طرح هم این بود که جلوی ورود گوشی‌های قاچاق به کشور گرفته شود و همه گوشی‌ها به‌صورت رسمی وارد کشور شوند. حالا اگر گوشی شما رجیستر شده نباشد، خیلی سریع خدمات اپراتورهای تلفن همراه برای شما قطع می‌شود. پس باید حتما از گوشی‌هایی استفاده کنید که در این طرح ثبت شده باشند. حالا سوال این است که هنگام خرید یک گوشی چطور مطمئن شویم گوشی رجیستر شده است؟ این راهنما به شما کمک می‌کند که پاسخ این سئوال را بیابید.

    کاری برعهده فروشنده

    اگر قصد خرید گوشی از بازارهای داخلی را دارید، باید بدانید که طبق قانون، رجیستر کردن گوشی برعهده فروشنده است. یعنی اگر شما بعداً پیامکی مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی دریافت کردید و خدمات تلفن همراه‌تان قطع شد، می‌توانید گوشی را به فروشنده پس دهید. فقط نکته مهم در این بخش این است که حتما فاکتور معتبر بگیرید و از فروشگاه معتبر هم خرید کنید. اگر فروشنده زیر بار پس گرفتن گوشی نرفت، گام بعدی‌تان ارتباط گرفتن با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان یا بازرسی و تعزیرات حکومتی است. آن‌ها به شما کمک می‌کنند که در‌نهایت حق خود را از فروشنده متخلف بگیرید.

    کد IMEI را دریافت کنید

    بعضی‌ افراد نیز می‌خواهند در همان زمان خرید از رجیستر بودن گوشی خود مطمئن شوند تا بعدا گرفتار دردسرهای آن نشوند. برای این منظور شما نیاز به کد IMEI دارید. این کد ۱۵ رقمی را که کاملا منحصر به یک گوشی است از ۴ طریق زیر می‌توانید دریافت کنید:
    ۱-کد دستوری #۰۶#* را در همان گوشی وارد کنید. بلافاصله این کد ۱۵ رقمی به شما داده می‌شود.
    ۲-این کد روی جعبه گوشه تلفن همراه هم ثبت شده است و شما با یک بررسی می‌توانید آن را پیدا کنید.
    ۳-برای گوشی‌هایی که باتری آن‌ها در دسترس است و داخلی نیستند، این کد در پشت باتری‌ها هم ثبت شده است.
    ۴-اگر به بخش setting گوشی و بعد هم به بخش about بروید می‌توانید این کد ۱۵ رقمی را مشاهده کنید.

    اطمینان از اصالت گوشی

    گاهی این نگرانی وجود دارد که نکند گوشی که قصد خریدش را دارید دزدی باشد. وقتی شما از طریق روش‌های گفته شده کد IMEI را به دست بیاورید، با مطابقت دادن این کدها و یکی بودن آن‌ها می‌توانید اصالت گوشی را بسنجید. اگر کدها یکی بود که نشان‌دهنده دزدی نبودن آن است، البته در گام بعد باید از رجیستر بودن گوشی مطمئن شوید.

    راه‌های اطمینان از رجیستر بودن

    ۱- کافی است کد IMEI گوشی را به شماره ۳۰۰۰۸۸۸۷ پیامک بزنید. این شماره درحقیقت راه ارتباطی شما با شبکه اپراتورهاست که صلاحیت گوشی را از نظر قاچاق بودن یا نبودن مشخص می‌کند. با انجام این کار، اگر گوشی شما رجیستر شده باشد پیامک «شماره درخواستی برای کالاهای زیر ثبت شده است» را دریافت می‌کنید. اما اگر رجیستر نشده باشد به شما این پیامک می‌رسد: «شماره استعلام شده در پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت نشده است.
    ۲- راه‌حل دوم نیاز به دسترسی شما به اینترنت دارد. شما باید وارد سایت همتا به نشانی hamta.ntsw.ir بشوید. در این سایت، گزینه «استعلام اصالت» پیش روی شماست. این گزینه را انتخاب می‌کنید و بعد از شما کد IMEI خواسته می‌شود. با وارد کردن کد و انتخاب گزینه جست‌وجو، رجیستر بودن یا نبودن گوشی به شما اعلام می‌‌شود. اگر رجیستر شده باشد این پیام به شما اعلام می‌شود: «شناسه دستگاه (IMEI) جزء شناسه‌های قانونی ثبت شده است.» بعد هم مدل و مشخصات کامل گوشی همانجا به شما اعلام خواهد شد.
    ۳- روش سوم این است که کد دستوری #۶* را شماره‌گیری کنید و بعد وارد بخش رجیستر شوید. در این بخش باز هم از شما کد IMEI خواسته می‌شود. با وارد کردن این کد به شما پیام داده می‌شود که نتیجه از طریق پیامک برایتان ارسال خواهد شد. اگر گوشی شما رجیستر بود چند ثانیه بعد پیامک «شناسه دستگاه جزو شناسه‌های قانونی ثبت شده است.» دریافت خواهید کرد.

    حالا وقتی می‌خواهید یک گوشی تلفن همراه نو یا دسته‌دوم بخرید می‌توانید با توجه به این راهنما، از اصالت و رجیستر بودن گوشی مطمئن شوید. کار بسیار ساده‌ای که می‌تواند همین ابتدا از دردسرهای بزرگ بعدی جلوگیری کند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *