×
آخرین اخبار

از این پس طبق قانون جدید، چک بکشید

  • کد نوشته: 55906
  • ۱۴۰۰-۰۱-۰۶
  • 301 بازدید
  • در حال حاضر دارندگان دسته چک های جدید همچنان با ابهامات زیادی به سراغ ثبت چک های صیادی جدید می روند.
    از این پس طبق قانون جدید، چک بکشید

    به گزارش دیدگاه نیوز، با آغاز اولین روز کاری بانک ها، اصلاح قانون چک در مسیر جدیدی قرار می گیرد. صدور چک در وجه حامل ممنوع و ثبت چک های صیادی در سامانه صیاد تا حدودی الزامی می شود. سه سالی است که بانک مرکزی با مدیران مختلف خود مسبب اجرای اصلاح قانون چک یا همان قانون جدید چک هستند. قانونی که مصوبات جدیدی داشته و هدف اصلی اش جلوگیری از برگشت و جعل چک است. البته این اصلاح به موارد مختلفی نظیر دوری از نظام سنتی به بانکداری دیجیتال هم باز می گردد.

    ارجمندی، کارشناس حوزه بانکی در این باره می گوید: بانکداری باید از نظام سنتی و مدیریت سنتی بر پایه فرد به سمت دیجیتالی شدن و کاهش مراجعات رو در رو حرکت کند. چرا که این امر شفافیت را افزایش و فساد درون سازمانی را کاهش می دهد. اما این قانون که چندماهی در اجرا به علت کرونا و فشارهای مختلف به دارندگان چک به تعویق افتاد چه ویژگی هایی دارد. این قانون قرار بود از ۲۲ آذر مهمان سیستم بانکی شود اما اجرای آن بر اساس ملاحظاتی به عقب افتاد.

    نادعلی‌زاده، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تصریح کرد: فرد صادرکننده چک باید اطلاعات خود را در سامانه صیاد ثبت کند و تایید چک هم در سامانه صیاد انجام می‌گیرد و فرد گیرنده باید تایید آن را کنترل کند. علت صدور چک هم باید در سامانه ثبت شود. از روز گذشته دسته چک جدید تحویل متقاضی شد که بنفش رنگ است و امکان صدور چک های جدید در وجه حامل، وجود ندارد. البته چک های قدیمی طبق روال قبلی نیاز به ثبت در سامانه صیاد ندارند و قابل استفاده هستند. از طرف بانک مرکزی مهلت زمانی برای جمع‌آوری دسته چک‌های قدیمی داده می‌شود.

    این مقام مسئول گفت: سقف ریالی هنوز به مرحله اجرایی نرسیده و پس از گذشت ۳ مرحله به اجرا در می آید. سقف اعتباری هم بر اساس تقاضای افراد، میزان تراکنش، سابقه صدور چک و یا چک‌های برگشتی افراد در میزان سقف اعتباری سالیانه افراد مشخص می‌شود و قابل افزایش است. در لحظه باید گیرنده چک از طریق سامانه صیاد استعلام بگیرد که چک دریافتی تایید شده است یا خیر. صادر کننده چک می‌تواند چک خود را از طریق ثبت در ۵ اپلیکیشن متفاوت یا درگاه‌هایی که بانک در اختیارش قرار می‌دهد انجام دهد ثبت کند و مراحل صدور چک را به صورت الکترونیکی تکمیل کند.

    معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تاکید کرد: چک‌های جدید که در اختیار مردم قرار می‌گیرد دارای بارکد، کد صیادی ۱۶ رقمی و تاریخ اعتبار خواهند بود. در چک‌های جدید تا تاریخ مشخص، قابلیت صدور وجود دارد و این تاریخ هم سه سال بعد از دریافت دسته چک است. پشت نویسی چک در سامانه صیاد انجام می‌گیرد و محدودیتی در تعداد گردش چک وجود ندارد. دیگر چک سفید امضا و بدون تاریخ نباید صادر شود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *