×
آخرین اخبار

ادعای مقام آمریکایی: دولت بایدن علاقه‌مند به احیای برجام است

  • کد نوشته: 94861
  • ۱۴۰۱-۰۶-۲۴
  • 213 بازدید
  • نیویورک – خبر روز- یک مقام ارشد آمریکایی در حالیکه دولت جو بایدن رویکرد دوگانه فشار و دیپلماسی را در قبال ایران در پیش گرفته و مذاکرات وین نیز در انتظار تصمیمات سیاسی واشنگتن است، ادعا کرد که دولت بایدن علاقه مند به احیای برجام است.

    ادعای مقام آمریکایی: دولت بایدن علاقه‌مند به احیای برجام است

    این مقام ارشد دولت آمریکا که نامش بیان نشده است، چهارشنبه شب به وقت محلی به یک رسانه آمریکایی گفت که ما هنوز علاقه مند هسیم که ببینیم که آیا می توانیم با ایران به توافق برسیم یا خیر.

    وی مدعی شد از این رو، دولت بایدن آمادگی ادامه عقب ‌گرد و پیشرفت در این مذاکرات را دارد.

    این مقام آمریکایی همچنین ادعا کرد برای رسیدن به توافق، ایران باید موضع اخیر خود را درباره مسائل پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعدیل کند.

    به گزارش دیدگاه نیوز، در همین حال، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت: از ایران و سایر کشورها درشرایط مشابه می خواهم که گفتگوی جدی را با آژانس برقرار کنند تا فضای یک همکاری موثر فراهم شود  و این امر لازمه قابل اعتبار بودن هر توافقی است.

    گوترش با بیان اینکه پرسش های دشواری روی میز مذاکرات قرار دارد، اظهار داشت: از همه طرف ها می خواهم که نسبت به حل و فصل این مشکلات اطمینان حاصل کنند.

    این در حالی است که جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه  با اشاره به شرایط سیاسی آمریکا و آنچه او «جهت گیری‌های» توصیف کرد که به جمع‌بندی منجر نمی‌شود، افزود: اکنون در یک نوع بن بست قرار داریم.

    نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موضوع راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران روز چهارشنبه بدون صدور قطعنامه پایان یافت.

    میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتشار پیامی در توئیتر این مطلب را اعلام کرد و افزود که هیچ تصمیم و قطعنامه‌ای از سوی شورا صادر نشد و فقط تبادل نظر صورت گرفت.

    با این حال، سه کشور اروپایی عضو برجام و آمریکا روز چهارشنبه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیانیه‌ مشترکی را علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران صادر کردند.

     این بیانیه که از سوی نماینده آلمان قرائت شد و ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کرده است، به گفته وال استریت ژورنال از سوی ۵۶ کشور که ۲۳ طرف آن عضو شورای حکام آژانس هستند،  تایید شده است.

    «لورا هویل‌گیت» سفیر آمریکا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در این باره مدعی شد که حدود ۵۰ کشور نگرانی خود را از عدم همکاری ایران با آژانس ابراز داشته و این مساله نشان می‌دهد که جامعه بین‌الملل همچنان از ایران می‌خواهد که برای انجام تعهدات قانونی خود بر اساس فوریت عمل کند و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شفاف‌سازی و حل و فصل همه موضوعات پادمان باقی‌مانده بدون تأخیر همکاری کند.

    وی ادعا کرد: به رغم اعلام آمادگی آژانس برای تعامل با ایران، چنین تعاملی صورت نگرفته است و گزارش مدیرکل آژانس به این نتیجه رسیده است که مسائل پادمان باقی مانده است.

    حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عمانی خود در واکنش به این بیانیه سیاسی گفت: صدور بیانیه غیرسازنده در نشست وین هیچ ثمری ندارد. 

    امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی با تاکید بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به روند گفتگو و تبادل پیام برای رفع تحریم ها و با اشاره به تلاش همه طرفها طی چند ماه گذشته، رمز رسیدن به نقطه مطلوب توافق در شرایط حاضر را  تمرکز ایالات متحده بر واقع بینی و نشان دادن داشتن اراده لازم دانست. 

    وزیر امور خارجه ایران در این گفتگو بار دیگر بر اراده و حسن نیت لازم  از سوی ایران برای رسیدن به گام نهایی توافق خوب، قوی و پایدار تاکید کرد.

    بدر البوسعیدی وزیرخارجه عمان نیز در این گفتگوی تلفنی با تاکید بر اهمیت رسیدن به توافق و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات، ضمن قدردانی از نقش سازنده تهران در روند مذاکرات، بر ضرورت تلاش جهت نتیجه گیری مثبت از ماهها مذاکره، تاکید کرد.

    ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز برغم اظهارات آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور روز سه شنبه به وقت محلی با بیان اینکه به تلاش های دیپلماتیک ادامه می دهیم، اظهار داشت، نظرخود را در مورد آخرین پاسخ ایران داده ایم و هنوز برای احیای توافق هسته ای با ایران خیلی دیر نشده است.

    سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال ادعا کرد چنانچه ایران نتواند یا نخواهد به توافق بازگردد، گزینه های دیگری روی میز خواهیم داشت.

    وی با تکرار ادعاهای دیگر مقامات آمریکایی مدعی شد پاسخ ایران ما را در شرایط دستیابی به توافق قرار نداده است و گامی به عقب بود. ایران باید درخواست های فرابرجامی را کنار بگذارد و با حسن نیت به مذاکرات ادامه دهد.

    به گزارش دیدگاه نیوز، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا دوشنبه شب در مکزیک ادعا کرد پاسخ ایران گامی رو به عقب است و دورنمای دستیابی به توافق در کوتاه مدت را بعید می سازد.

    بلینکن با بیان اینکه نمی تواند در این رابطه جدول زمانی ارائه دهد اما مدعی شد که ایران نمی‌خواهد یا نمی‌تواند آنچه را که برای دستیابی به توافق لازم است، انجام دهد.

    روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز سه شنبه به وقت محلی به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که واشنگتن قصد ندارد تلاش های دیپلماتیک برای دستیابی به توافق با ایران را تعلیق کند اما برنامه فشرده دولت بایدن در سطح داخلی زمان کمتری را برای دستیابی به توافق در اختیار واشنگتن می گذارد.

    این رسانه آمریکایی ادامه داد اگرچه احیای برجام یکی از اولویت های سیاست خارجی دولت بایدن به شمار می رود اما مقام های آمریکایی و اروپایی دیگر چندان به احیای برجام پیش از انتخابات میان دوره ای کنگره خوشبین نیستند.

    به گزارش دیدگاه نیوز، تارنمای تایمز اسرائیل نوشت که وزارت امور خارجه آمریکا دوشنبه شب (۲۱ شهریور) با انتشار بیانیه ای اظهارات یکی از مقام های ارشد رژیم صهیونیستی در مورد کنار کشیدن واشنگتن از مذاکرات احیای برجام را رد و تاکید کرد که تلاش های آمریکا برای دستیابی به یک توافق با ایران ادامه دارد.

    فرانسه، آلمان و انگلیس روز شنبه ۱۹ شهریور ماه با صدور بیانیه مشترکی مدعی شدند که ایران از فرصت دیپلماتیک حساس استفاده نکرده است و در ادعایی بی‌پایه و اساس اعلام کردند که ایران در عوض به گسترش برنامه هسته ای خود به نحوی فراتر از هرگونه توجیه غیرنظامی قابل قبول ادامه می‌دهد.

    به گزارش دیدگاه نیوز، بیانیه سه کشور اروپایی این ادعا را مطرح کرد: در این بسته نهایی، هماهنگ کننده تغییرات بیشتری اعمال کرد که ما را به مرز انعطاف پذیری مان رساند. متاسفانه، ایران انتخاب کرده است که از این فرصت حساس دیپلماتیک استفاده نکند. در عوض، به گسترش برنامه هسته ای اش به نحوی فراتر از توجیه غیرنظامی قابل قبول ادامه دهد.

    برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

    جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست‌های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

    ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۰ شهریور ماه (اول سپتامبر) از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها به هماهنگ کننده خبر داد و گفت: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد. متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.

    گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

    هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند و به دنبال توافقی است که در آن انتفاع اقتصادی مردم تامین، تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. از این منظر، اگر طرف مقابل مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *