×
آخرین اخبار

اختصاص بودجه به شوراهای فرهنگ عمومی کشور

  • کد نوشته: 107542
  • ۱۴۰۱-۰۹-۰۴
  • 142 بازدید
  • اردبیل – خبر روز – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تقویت شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها و شهرستان‌ها موضوعات مورد توجه دولت است و برای نخستین بار، بودجه مستقلی به این شوراها اختصاص یافته است.

    اختصاص بودجه به شوراهای فرهنگ عمومی کشور

    به گزارش خبرنگار دیدگاه نیوز ، محمدمهدی اسماعیلی روز جمعه در نشست با اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان مشگین‌شهر با تشریح رویکردهای دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ و رسانه اظهار کرد: چهارشنبه گذشته تخصیص اولیه بودجه شوراهای فرهنگ عمومی از سازمان برنامه و بودجه اخذ شد که در اختیار شوراها قرار خواهد گرفت.

    وی با بیان اینکه ما این شوراهای فرهنگ عمومی را پارلمان فرهنگی و هنری می‌دانیم ، افزود: حوزه فرهنگ، حوزه‌ای عمومی است و ارزش‌های اخلاقی، مساجد، هیات‌ها و هنرهای آئینی در آن جای می‌گیرد و نباید این حوزه را به یک بخش تقلیل دهیم.

    وی ادامه داد: یکی از اصولی که ما در دولت انقلابی و مردمی آیت‌الله رئیسی دنبال می‌کنیم، عدالت فرهنگی است، به این معنا که بتوانیم استعدادها و ظرفیت‌های انسانی در نقاط مختلف کشور را به نحو عادلانه مورد حمایت و پوشش قرار دهیم.

    او افزود: متاسفانه در حوزه فرهنگ و هنر، تمرکزگرایی نادرستی به وجود آمده است ، به عنوان مثال در حوزه فیلم و سریال شاهد هستیم که ۸۵ تا ۹۰ درصد روایت‌ها، روایت زندگی افراد یک قشر خاص است و چیزی که برجسته می‌شود متعلق به یک اقلیت است.

    اسماعیلی ادامه داد: عدالت فرهنگی یعنی اینکه بتوانیم استعدادهای افراد را در حوزه فرهنگ و هنر بشناسیم و یک حس عمومی خوبی در این حوزه به تصویر بکشیم و در یک سال و اندی که از خدمت دولت می‌گذرد، بیش از ۶۰ سفر به مناطق مختلف کشور را تجربه کرده‌ام و شاهد استعدادهای بی‌نظیری در کشور بوده‌ام.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تصویری که امروز از فرهنگ و هنر کشور دیده می‌شود فقط ۲ درصد از ظرفیت فرهنگ و هنر است و ما در دولت انقلابی و مردمی می‌گوییم به جای این ۲ درصد باید بدنه اصلی فرهنگ و هنر کشور دیده شود.

    او خاطرنشان کرد: نخستین جلسه آیت‌الله رئیسی با هنرمندان هنرهای تجسمی بود که برخی از آنها ۷۰ سال در حوزه کاری خود درخشیده بودند و کسی آنها را ندیده بود و با توجه به ضرورت توجه به هنرمندان شاخص در عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر، عدالت فرهنگی یعنی اینکه توزیع عادلانه امکانات و زیرساخت‌ها را پیگیری کنیم.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از مدتی که دولت سیزدهم روی کار آمده است، حدود ۱۰ تا ۱۲ مجموعه بزرگ فرهنگی و هنری افتتاح شده که بعضی از آنها حدود ۱۷ یا ۱۸ سال قبل شروع شده بودند و از جمله آنها می‌توان به مراکز فرهنگی و هنری شهرستان‌های ارومیه، کرمان، یزد و ساری اشاره کرد.

    اسماعیلی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر استان اردبیل و شهرستان مشگین‌شهر در حوزه فرهنگ و هنر تصریح کرد: باید زیرساخت‌های فرهنگ و هنر این منطقه در پایان دولت سیزدهم تکمیل شود و ارائه خدمات به هنرمندان این منطقه به نحو احس ارتقا یابد تا بتوانند در عرصه‌های ملی و بین‌المللی بدرخشند.

    او ادامه داد: محور دوم مورد تاکید دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر، آموزش هنرمندان است و در این زمینه قرارگاه محرومیت‌زدایی در جنوب شرق و شمال شرقی کشور راه‌اندازی شده و باید به اهالی فرهنگ و هنر این مناطق، آموزش‌های لازم را ارائه کنیم.

    در ادامه این نشست، اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان مشگین‌شهر نیز به بیان چالش‌ها، موانع و مشکلات خود پرداختند و در پایان از سه پیشکسوت فرهنگ و هنر این شهرستان تجلیل شد.

    شهرستان مشگین‌شهر با حدود ۱۶۰ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان اردبیل قرار دارد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.