×
آخرین اخبار

اختتامیه پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی؛ تاکید وزیر فرهنگ بر ترویج و گسترش موسیقی اقوام ایرانی

  • کد نوشته: 106333
  • ۱۴۰۱-۰۸-۲۷
  • 197 بازدید
  • گرگان- خبر روز- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ترویج و گسترش موسیقی اقوام ایرانی، گفت: قصد داریم عدالت فرهنگی را در سراسر کشور اعمال کنیم چرا که استعدادهای بزرگی در سراسر کشور داریم.

    اختتامیه پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی؛ تاکید وزیر فرهنگ بر ترویج و گسترش موسیقی اقوام ایرانی

    به گزارش دیدگاه نیوز، اختتامیه پانزدهمین جشنواره نواحی ایران در تالار فخرالدین اسعد گرگانی در شهر گرگان با حضور محمد مهدی اسماعیلی و جمعی از هنرمندان موسیقی نواحی کشور برگزار شد. این رویداد، گر چه امروز اختتامیه اش را برگزار کرد اما فردا نیز میزبان گروه‌هایی از هنرمندان موسیقی اقوام خواهد بود.

    محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به میزبانی گرگان خاطره ای ماندگار را برای ما ساخت. در این روزها در جای جای نقاط کشور، تمرین مهرورزی و وحدت سرزمینی وجود دارد. ما مردم ایران در طول تاریخ پرفراز و نشیب با تلخی‌ها و شادی‌های زیاد همراه بوده ایم.

    وی ادامه داد: یک تاریخ کهن ۷ هزار ساله، یک حافظه فرهنگی و یک میراث مشترک را به امروز رسانده ایم. مهربانی‌ها و در کنار هم بودن‌ها و این تاریخ فرهنگی و خاطرات دلنشین را به آسانی به دست نیاورده ایم. در قرن‌های متمادی برای ادامه همنشینی، با مشکلات زیادی رو به رو بوده ایم. اما امروز خوشحالیم که ثمرات قرن‌ها ایستادگی را به دست آورده ایم چرا که در دنیا، به ایران به عنوان یک کشور پیشرو و فرهنگی نگاه می‌شود.

    اسماعیلی با اشاره به میزبانی جشنواره موسیقی نواحی به استان گلستان، تاکید کرد: قصد داریم عدالت فرهنگی را در سراسر کشور اعمال کنیم چرا که استعدادهای بزرگی در سراسر کشور داریم. جشنواره موسیقی نواحی یکی از عوامل مهم پیوند ایران فرهنگی ما است. شعر و موسیقی نه تنها بخش‌های مختلف سرزمین پاک مان را به هم متصل کرده است بلکه خارج از مرزها در ایران بزرگ از عوامل همگرایی منطقه ای ما محسوب می‌شود.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه موسیقی یکی از نمادهای پیوستگی در داخل و خارج کشور است، ادامه داد: از این رو بر ترویج و گسترش موسیقی اقوام ایرانی تاکید داریم. تلاش داریم با پیشکسوتان هنرمند هر استان دیدار کنیم و  فضای رشد و بالندگی را بیش از گذشته فراهم کنیم.

    اسماعیلی، با اشاره به اینکه استان گلستان، رنگین کمان اقوام و پر از استعداد است، بیان کرد: این استان میزبانی شایسته برای این رویداد مهم و بین المللی بود. بنابراین با افزایش امکانات، قصد داریم در این استان شرایط اعتلای فرهنگی را فراهم می‌کنیم. البته در همه بخش‌های ایران عزیز همین نگاه را داریم و این موضوع را راهبردی می دانیم.

    وی با تاکید بر اینکه آنچه مردم را به یکدیگر پیوند می‌دهد هنر و فرهنگ است، گفت: قبل از پیشرفت، فرهنگ و هنر، قلب‌ها را در کنار هم قرار می‌دهد.

    اسماعیلی همچنین به برگزاری هفته کتاب در کشور اشاره کرد و توضیح داد: بیش از ۲۰ هزار برنامه مرتبط در این هفته برگزار شد. مردم با شور و نشاط در این برنامه‌ها حاضر شدند چون ذات این مردم، فرهنگی است. ضمن آنکه نهضت و انقلاب ما و همچنین پیشینه کشور ما، فرهنگی است.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: پس از چهل و سال انقلاب اسلامی، اینک یک کشور برجسته در دنیا هستیم. دشمنان نمی‌توانند این پیشرفت را ببینند و با حقد و حسد و کینه و ناامیدی به دنبال شکاف و واگرایی در کشور هستند. دشمن خواب های بدی برای ملت ما دیده است و تلاش می کند تا در صفوف مردم ایجاد اخلال کند. بنابراین شادی‌های مردم را تحمل ندارند و انسجام و امیدواری و در کنار هم بودن و وحدت و اتحاد را نمی توانند ببینند.

    وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در این مدت که تعدادی از مدافعان امنیت را از دست داده ایم سوگوارشان هستیم. اما به احترام خون عزیزان، این مسیر متعالی و پیشرفت در همه بخش ها ادامه خواهد داشت و ما به تمدن نوین اسلامی دست خواهیم یافت.

    در ادامه این برنامه از هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی اقوام، سیداحمد حسینی فعال موسیقی کتولی، سید نظام موسوی فعال موسیقی طبری، حاجی محمد ایری فعال موسیقی ترکمن، محمد نعیمی نظام آباد فعال موسیقی قزلباش و محمدرضا برزگر پژوهشگر موسیقی اقوام قدردانی شد.

    پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط انجمن موسیقی ایران و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان تا ۲۷ آبان ماه در گرگان برگزار می‌شود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.