×
آخرین اخبار

اتفاق تاریخی در شبه‌جزیره کره؛ چشم “این” به جمال “اون” روشن شد

  • کد نوشته: 11377
  • ۱۳۹۷-۰۲-۰۷
  • 1103 بازدید
  • دیدگاه نیوز / رئیس کره‌شمالی و رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی امروز جمعه در منطقه غیرنظامی شده بین دو کره دیدار کردند و نشست صبحگاهی آنها به پایان رسید. امید می‌رود نشست آنها به کاهش تنش‌ها و اجرای خلع سلاح کامل هسته‌ای در شبه‌ جزیره کره بینجامد. به گزارش فارس؛ «مون جائه این»، رئیس‌جمهور کره جنوبی و «کیم […]

    اتفاق تاریخی در شبه‌جزیره کره؛ چشم “این” به جمال “اون” روشن شد

    دیدگاه نیوز / رئیس کره‌شمالی و رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی امروز جمعه در منطقه غیرنظامی شده بین دو کره دیدار کردند و نشست صبحگاهی آنها به پایان رسید. امید می‌رود نشست آنها به کاهش تنش‌ها و اجرای خلع سلاح کامل هسته‌ای در شبه‌ جزیره کره بینجامد.

    به گزارش فارس؛ «مون جائه این»، رئیس‌جمهور کره جنوبی و «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی در منطقه حائل نظامی با یکدیگر دیدار کرده و با یکدیگر دست دادند. 

    «کیم جونگ اون»، رئیس کره شمالی از منطقه غیرنظامی میان دو کره عبور کرد و وارد خاک کره جنوبی شد تا اولین رئیس کره شمالی باشد که از زمان جنگ دو کره (۱۹۵۰-۱۹۵۳) پا به خاک همسایه جنوبی می‌‌گذارد. 

    این دیدار مطابق با آنچه قبلا اعلام شده بود رأس ساعت ۰۰:۳۰ بامداد جمعه ۲۷ آوریل (۰۵:۰۰ بامداد به وقت تهران) در منطقه حائل نظامی برگزار شد.

    رسانه‌های بین‌المللی دقایقی قبل از زمان مقرر گزارش دادند رئیس‌جمهور کره جنوبی وارد روستای «پانمونجوم»، واقع در منطقه حائل مرزی میان دو کره شد. 

    به گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه گاردین، اکنون برنامه صبحگاهی آنها تکمیل شده است و طرفین برای صرف نهار جدا می‌شوند. کیم جونگ اون و هیات همراهش به سمت مرز کره‌شمالی ‌می‌روند و سپس باز می‌گردند.

    پس از یک سال پر تنش، اولین نشست بین دو کره با گذشت بیش از یک دهه با دست دادن روسای دو کره در صبح امروز به وقت محلی آغاز شد. رئیس کره‌شمالی در میان محافظان پر تعداد و سایر اعضای هیاتش از ساختمانی بزرگ در طرف شمالی مرز در دهکده صلح پانمونجوم خارج شد و با اعتماد به نفس به سمت رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی حرکت کرد تا دیداری تاریخی را رقم بزند. 

    روسای دو کره خندان احوالپرسی کردند و برای مدتی طولانی دست دادند و ظاهر آنها از دور شبیه دو دوست قدیمی بود. مون در “ساختمان آزادی” که در طرف جنوبی منطقه خلع سلاح است منتظر رئیس کره‌شمالی مانده بود. دست دادن آنها در مکانی بسیار سمبلیک رخ داد چرا که هر کدام از این مقام‌ها در طرف خطی ایستاده بودند که دو کره را از هم جدا می‌کند و سپس رئیس سئول، کیم جونگ اون را برای اولین بار به خاک کشورش دعوت کرد و رئیس کره‌شمالی هم اقدام متقابلی انجام داد. در نهایت دو طرف دست در دست وارد خاک کره‌جنوبی شدند.

    روسای دو کره سپس وارد سالن نشست شدند و کیم جونگ اون دفتر یادبود را امضا کرد. رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند «کیم جونگ اون» در این دفتر یادبود نوشته است: «اینک تاریخ جدیدی آغاز شده است.» همه جزئیات نشست امروز، از دست دادن روسای تا فضای گفت‌وگوها از پیش تعیین شده بود. مقام‌های دو کره سه روز گفت‌وگو داشتند تا تمام جزئیات حرکات روئسایشان را برنامه‌ریزی کنند. کیم یو یونگ، خواهر جوان رئیس کره‌شمالی هم امروز او را همراهی کرده است. اخبار مربوط به دیدار روسای دو کره امروز در صدر اخبار است و تصاویر آن در رسانه‌های خبری منتشر می‌شود.

    طبق گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، یک مقام دفتر ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد که سران دو کشور مذاکرات صریح و صادقانه ای درباره خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره دارند.
    این مقام سئول افزود، در صورتی که مقامات دو کشور به توافقی نهایی درباره مذاکرات امروزشان برسند، مون جائه این و کیم جونگ اون به صورت مشترک نتیجه دیدارشان را اعلام خواهد کرد.
    سران دو کُره صبح امروز به مدت حدود ۱۰۰ دقیقه گفت‌و‌گو کردند.
    بنا به گفته «یونگ یانگ چان» سخنگوی ارشد ریاست جمهوری کره جنوبی، سران دو کشور گفت‌و‌گوهای جدی و صادقانه‌ای درباره طُرق رسیدن به خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره و ایجاد صلح دائمی و برقراری روابط بین دو کُره داشتند.

    سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای پیش از نشست رهبران دو کره گفته بود: درباره دیدار تاریخی مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی ما آرزوی موفقیت برای آنها را داریم. ما همچنین امیدواریم این مذاکرات نهایتا به سمت آینده مملو از صلح و سعادت برای کل شبه جزیره کره بینجامد.وی افزود: ایالات متحده آمریکا از هماهنگی نزدیک با متحدانمان جمهوری کره تقدیر می‌کند و مشتاق ادامه گفت‌وگوهای سازنده در زمینه فراهم آوردن مقدمات نشست رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون در هفته‌های آتی است.

    خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته «کیم جونگ اون» به «مون جائه این» گفته نمی خواهد شاهد تکرار گذشته باشد که «نمی‌توانستیم توافقاتمان را اجرا کنیم.»

    گفتنی است؛ همزمان با آغاز اجلاس سران دو کره در منطقه غیر نظامی ‘پانمونجوم’ در مرز دو کره، موافقان و مخالفان اهل کره جنوبی این اجلاس در نوار مرزی، علیه یکدیگر صف آرایی کردند.در حالی که موافقان این اجلاس با تکان دادن پرچم های دو کره و کف زدن های ممتد، ورود سران دو کشور به این منطقه را همراهی کردند در نقطه دیگر مرز و کمی آن سو تر، مخالفان این اجلاس نیز با در دست داشتن نوشته ها و پلاکارهایی مخالفت خود را با برگزاری این اجلاس ابراز داشتند. کره جنوبی و آمریکا نیز امروز جمعه به مناسبت برگزاری اجلاس سران دو کره که اقدامی بی نظیر در تاریخ روابط دو کشور پس از جنگ سال ۱۹۵۳ میلادی است، رزمایش مشترک سالانه خود را متوقف کردند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *