×
آخرین اخبار

آیین‌نامه جدید واردات خودرو چه می‌گوید؟

  • کد نوشته: 91613
  • ۱۴۰۱-۰۶-۰۳
  • 276 بازدید
  • آیین‌نامه واردات خودرو نهایی شده است اما کارشناسان می‌گویند این آیین‌نامه برای وارد نکردن خودرو است نه واردات آن. چراکه موانع و مشکلات آن بسیار است. اما چرا؟
    آیین‌نامه جدید واردات خودرو چه می‌گوید؟

    به گزارش دیدگاه نیوز، بر اساس آیین‌نامه جدید، واردات خودرو دو شرط اصلی دارد، اول اینکه خودروی وارداتی باید خدمات بعد از فروش داشته باشد دوم اینکه واردات خودرو باید با انتقال فناوری صورت بگیرد.

    ایران تحریم است و این خودروسازان نه امکان ایجاد نمایندگی در ایران را دارند و نه امکان انتقال فناوری را. از طرفی سقف واردات خودرو به کشور حدود یک میلیارد دلار است و نهایتا ۵۰ هزار خودرو می‌توان وارد کرد. آن هم از کشورهای مختلف. اما باید دید ایجاد نمایندگی برای این تعداد خودرو معقول است؟ پس همین دو شرط نشان می‌دهد دولت عزم جدی برای واردات خودرو ندارد.

    اما این آیین‌نامه نکات دیگری هم دارد. سقف خودروهای وارداتی ۲۰ هزار دلار است و گفته می‌شود این خودروها قرار است برای سه دهک کم درآمد جامعه وارد شود. اگر مبنای واردات دلار صرافی ملی باشد، قیمت هر خودرو در مبدا ۵۳۰ میلیون تومان می‌شود. این جدای از هزینه گمرک و سایر هزینه‌های واردات است که احتمالا قیمت این خودروها را گرانتر از این می‌کند.

    خودروی اقتصادی یعنی خودرویی که بتوان آن را با ۵ یا ۶ ماه حقوق خرید اما چنین خودرویی معادل ۹۰ ماه حداقل حقوق کارگران است. یعنی ۸ سال پس‌انداز کامل برای خرید آن.

    ایران از کدام کشورها و خودروسازان خودرو وارد می‌کند؟ وزیر صمت گفته این بر عهده بازرگان است و خودش تعیین می‌کند از کجا خودرو وارد کند. اما معاون فاطمی امین گفته با خودروساز‌هایی همچون تویوتا ژاپن و خودروسازان آلمان، چین و هند مذاکره کرده‌ایم.

    اما اگر خطوط نانوشته این آیین‌نامه را خواند می‌بینیم که یا دولت عزم واردات خودرو را ندارد یا اینکه قرار است انحصار واردات را هم مانند تولید به خودروسازان داخلی بدهد!

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    3 پاسخ به “آیین‌نامه جدید واردات خودرو چه می‌گوید؟”

    1. اسحاق خانعلی نجف آباد ی از شهرک اسلام آباد حومه شهر دزفول استان خوزستان گفت:

      سلام .واقعا وارد کردن ماشین تویوتا ژاپن خیلی رضایت بخش است که دولت ما بهترین دولت است کارش بسیار راضی کننده است.با توجه من با تمام تلاشم کار می کنم واسه مردم کشورم شغلم کشاورزی که سرطان نازوزفانکس مغزی دوچار شدم که بیمارستان عرفان نیایش مغزم را جراحی کردند ۸۵میلیون تومان مخارج درمان بیمارستان بود ومن درحال بستری بودم تهران ساعت پنج صبح ماشین پژوپارس صفر کیلومتر در تهران دزدیدند تورا خدا کمکم کنید در چهارچوب قانون بازنشستگی شاملم میشه کمکم کنید وبا بیمه تامین اجتماعی که با نیسان تمام محصولات کشاورزی را تقدیم مردم عزیزم می کردم …پیاز…سیر…گوجه…سیب زمینی …هندوانه وغیره …خدمتگذار بزرگواران دولت عزیزم هستم .دوچار سرطان نازوزفانکس مغزی هستم دعایم کنید کمکم کنید

    2. حسینعلی تقوی گفت:

      شما روبه خدا،ای مسئولین ،باشعور مردم بازی نکنید اگر عرضه ندارید خودرو وارد کنید،هرروز یک قانون میگین
      بابا بذاریدافراد حقیقی وحقوقی هرنوع ماسین از۱۵۰۰سیسی به بالا وارد کنند

    3. امیر حمزه گفت:

      سلامو درود، بابت انتقال اخبار از شما ممنونم. برای واردات خودرو راههای بسیاری وجود دارد که خود دولت میتواند یا به صورت مستقیم و یا به صورت نظارتی اقدام نماید و همانطور که گفتید با شرایطی که دولت قرار داده تمایلی به وارد کردن خودرو ندارد و همین اخبار واردات خودرو قیمت بازار را شکست و قیمتهای انواع خوردرو را پایین اورد، ظاهرا تمایلی برای پایین اوردن قیمت دلار و خودرو و طلا وجود ندارد و الا راهو چاهش هست امید دارم روزی بت پرستی دلار و طلا و خودرو تمام شود و به ببت المال اهمیت داده شود. به امید ان روز.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *