×
آخرین اخبار

آمادگی مسکن برای خروج از رکود/ فروشندگان از بازار خارج شدند!

  • کد نوشته: 101104
  • ۱۴۰۱-۰۷-۲۹
  • 183 بازدید
  • قیمت مسکن در هفته آینده با افزایش همراه خواهد شد و معاملات تا حد کمی رونق می‌یابد، چرا که بسیاری از فروشندگان در شرایط موجود حاضر به معامله نخواهند بود.

    آمادگی مسکن برای خروج از رکود/ فروشندگان از بازار خارج شدند!

    به گزارش دیدگاه نیوز، قیمت مسکن این روزها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بازار مسکن در هفته آینده با رونق معاملات و افزایش نسبی قیمت مواجه خواهد شد.

    پیش‌بینی قیمت مسکن در هفته اول آبان

    یک کارشناس بازار مسکن گفت: اختلال در اینترنت ضرر زیادی به بازار مسکن زد.

    مجتبی بیگدلی در گفت‌وگو با دیدگاه نیوز با اشاره به اختلال شدید اینترنت در هفته جاری و تاثیر آن در روند معاملات بورس یادآور شد: بخش قابل توجهی از مصالح ساختمانی در بورس عرضه می‌شود که این مهم به دلیل اختلالات با مشکل مواجه شد. بنابراین در این هفته تامین مصالح ساختمانی روند کندی داشت.

    وی در ادامه افزود: بازار مصالح ساختمانی در هفته جاری دستخوش افزایش قیمت بود. به گونه‌ای که تنها در یک هفته با افزایش ۸۰ الی ۹۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی مواجه شدیم.

    این کارشناس بازار مسکن در رابطه با وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش مسکن گفت: طی چند ماه گذشته سرمایه‌گذاری بخش مسکن روند نزولی داشته و بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری در این بخش به بازارهای موازی هدایت شد و یا حتی برخی از سرمایه‌گذاران تا مشخص شدن شرایط بازارها کناره‌گیری کردند.

    بیگدلی در رابطه با پیش‌بینی قیمت مسکن در هفته آینده اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی می‌شود که قیمت مسکن در هفته آینده با افزایش همراه شود. این روند می‌تواند تا حدودی بازار را از رکود تورمی خارج کند.

    وی افزود: با افزایش قیمت مسکن پیش‌بینی می‌شود که معاملات تا حدودی رونق بگیرد و برخی از سرمایه‌گذاران بار دیگر به این بازار امیدوار شوند.

    بیگدلی با بیان اینکه میل به فروش مسکن در هفته آینده تا حدودی کاهش می‌یابد، متذکر شد: انتظار می‌رود در هفته آینده برخی از فروشندگان بازار را ترک کنند و منتظر رشد قیمت در این بازار باشند، بنابراین بسیاری فروشندگان پای معامله نخواهند آمد و بازدیدها همچنان بلاتکلیف باقی خواهد ماند.

    پیشی گرفتن قیمت زمین از خانه

    با توجه به شرایط حاکم بر بازار پیش‌بینی می‌شود که قیمت زمین در هفته‌های آتی با افزایش معناداری همراه باشد، چرا که اجرای طرح مسکن تدریجی می‌تواند جان تازه‌ای به معاملات زمین دهد. بنابراین تا چند هفته آینده قیمت زمین با رکورد جدیدی مواجه خواهد شد. به گونه‌ای که انتظار می‌رود آمار معاملات زمین با افزایش چشمگیری همراه شود.

    باید در نظر داشت که گرانی زمین می‌تواند بار دیگر زمینه حضور مافیای زمین را پررنگ کند، که این روند در بازار مسکن و ساخت و ساز نیز تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین انتظار می‌رود راهکار مناسبی برای شتاب قیمتی زمین در نظر گرفته شود، در غیر این صورت کلاف سردرگم بازار مسکن پیچیده‌تر خواهد شد.

    تکلیف خریداران مصرفی چیست؟

    طی یک ماه اخیر بسیاری از خریداران مصرفی در بازار سردرگم هستند و بخش قابل توجهی از معاملات فسخ و یا حتی بسیاری از فروشندگان به‌رغم فایل کردن خانه خود حاضر به فروش نشدند که این مهم در کاهش معاملات و خیز مسکن برای گرانی موثر است.

    بازار مسکن این روزها برای خریداران مصرفی بسیار کلافه کننده شده، به گونه‌ای که سطح توقع بسیاری از خریداران تقلیل یافته و حاضر هستند تا گرانی دیگر هر خانه‌ای را که با بودجه آنها همخوانی دارد را خریداری کنند.

    به طور کلی باید در نظر داشت که ادامه داشتن این روند می‌تواند متقاضیان مصرفی مسکن را از این بازار دور کند که این روند به یقین نه تنها مناسب حوزه مسکن نیست بلکه می‌تواند تبعات منفی اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

    گرانی مصالح ساخت و ساز را تعطیل می‌کند

    افزایش ۸۰ الی ۹۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی تنها در یک هفته و تامین نکردن به موقع آن باعث شد که بسیاری از ساخت و سازها تعطیل شوند و سازندگان تا تعیین تکلیف قیمت نهایی مصالح ساختمانی دست نگه دارند. این روند می‌تواند ضربه مهلکی به بازار ساخت و ساز مسکن بزند.

    در خاتمه باید یادآور شد که طرح‌های مسکنی دولت هیچ یک نتوانسته عاملی برای رونق و یا ساماندهی بازار مسکن باشد، بنابراین شاید بهتر است برای بهبود بخشیدن به وضعیت نابسامان بازار مسکن در ابتدا قوانین نخ‌نما شده مورد بازنگری یا تغییر قرار بگیرند، تا شاید از این وادی مسکن جان تازه‌ای بگیرد.

    جدیدترین اخبار حوزه مسکن را اینجا بخوانید.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.