×
آخرین اخبار

آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

  • کد نوشته: 135182
  • ۱۴۰۲-۰۳-۰۷
  • 53 بازدید
  • رسانه‌های ترکیه از آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر دادند.

    آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

    به گزارش دیدگاه نیوز ؛ دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با رقابت رجب طیب اردوغان، رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه و کمال قلیچدار اوغلو، از حزب مخالف آغاز شد.

    در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که با رقابت سه نامزد برگزار شد هیچ یک موفق به کسب بیش از ۵۰ درصد آراء نشد. رجب طیب اردوغان ۴۹.۵۱ درصد و کمال قلیچدار اوغلو ۴۴.۸۸ درصد از مجموع آرا را کسب کردند.

    در صورت پیروزی هر یک از احزاب مذکور در انتخابات، حزب پیروز به حزب تاثیرگذار تبدیل خواهد شد. میزان مشارکت در دور اول انتخابات ترکیه، از ۸۸ درصد فراتر رفت که در مقایسه با انتخابات سابق رقم بالایی است. بر اساس برخی نظرسنجی ها، علل تحریم انتخابات توسط ۱۲ درصد از رای دهندگان در دور اول انتخابات متعدد بوده است به طوریکه برخی به علل قومی اقدام به اینکار کرده اند و برخی به علت داشتن موضع با حزب حاکم یا حزب معارض اقدام به اینکار کردند.

    پیش از این، سنان اوغان، سومین نفر از دور نخست رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به طور رسمی اعلام کرد از رجب طیب اردوغان در دور دوم حمایت خواهد کرد. اردوغان نیز ابراز اطمینان کرد مردم ترکیه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری او را به عنوان رئیس جمهور انتخاب خواهند کرد.

    بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، صندوق آرای خارج از این کشور، توسط پیک‌های دیپلماتیک به شهر آنکارا منتقل شده و آرای اخذ شده به همراه سایر آرای صندوق‌های داخل ترکیه پس از اتمام مراحل رای‌گیری در روز یکشنبه ۲۸ مِی (هفتم خردادماه) شمارش خواهد شد.

    شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که در دور دوم انتخابات رئیس جمهوری بیش از سه میلیون و ۴۱۶ هزار نفر از شهروندان این کشور که در کشور‌های خارجی ساکن هستند، حق رای داشتند که در مدت پنج روز از ۲۰ تا ۲۴ ماه مِی ۲۰۲۳ (۳۰ اردیبهشت تا سوم خردادماه ۱۴۰۲) رای دادند.

    انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای نخستین بار در تاریخ این کشور به دور دوم کشیده شده است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *