×
آخرین اخبار

آشنایی با آتش سوزی در آشپزخانه و راه های مقابله با آن

  • کد نوشته: 78469
  • ۱۴۰۰-۱۰-۰۵
  • 1499 بازدید
  • همیشه و به خصوص مواقعی که تعطیلات است، آتش سوزی ها در همه جا و به خصوص در آشپزخانه ها به اوج خود می رسد، در حقیقت طبق گفته های مقام های مسئول در حوزه آتش نشانی فاجعه های شام بسیار زیاد است بخصوص در مراسم ها و تعطیلات خاص همانند دید و بازدید و عید و... روزهای اوج آتش سوزی در خانه است.
    آشنایی با آتش سوزی در آشپزخانه و راه های مقابله با آن

    به گزارش دیدگاه نیوز،  این مقاله آموزنده را با مادران خود که وقت بیشتری را در آشپزخانه می گذرانند و همچنین کسانی که جان آن ها برای شما مهم است به اشتراک بگذارید:

    همیشه و به خصوص مواقعی که تعطیلات است، آتش سوزی ها در همه جا و به خصوص در آشپزخانه ها به اوج خود می رسد، در حقیقت طبق گفته های مقام های مسئول در حوزه آتش نشانی فاجعه های شام بسیار زیاد است بخصوص در مراسم ها و تعطیلات خاص همانند دید و بازدید و عید و… روزهای اوج آتش سوزی در خانه است.

    نقطه شروع بیشتر آتش‌سوزی‌های خانگی آشپزخانه است. آشپزخانه یکی از نقاط پرخطر در خانه است که باید برای کاهش خطرات و پیشگیری از آسیب‌ها و صدمات به ایمنی آشپزخانه توجه شود.

    وجود منابع حرارتی مانند اجاق گاز و سماور و همچنین وجود لوازم و وسایل برقی در کنار مواد آتش‌گیر مانند روغن‌ها و مواد شیمیایی، حوله‌ها و دستکش‌ها همه شرایطی را به‌وجود آورده‌اند که کارشناسان و متخصصان ایمنی، آشپزخانه را محلی با پتانسیل خطر بالا معرفی کنند.

    به منظور حفظ امنیت جان شما و همچنین نکاتی در مورد آنچه که ساکنان باید (و نباید) انجام دهند، در زیر، مواردی برای آتش سوزی در آشپزخانه و راه های مقابله با آن پیشنهاد شده است.

    آتش های ایجاد شده از طریق ماکروویو و یا اجاق گازها
    گاهی ممکن است وسیله برقی مورد استفاده در آشپزخانه محل شروع یک آتش سوزی باشد.

    با سه مرحله ساده می توانید شعله های آتش را که در مایکروویو یا اجاق گاز شما فوران می کنند، کنترل کنید:

    در محیط آتش گرفته را بسته نگه دارید.
    دستگاه را خاموش کنید (اگر وسیله برقی است، آن را از برق بکشید و اگر فر اجاق گاز است، جریان گاز را قطع کنید).
    بگذارید آتش در فضای بسته محیط، خفه شود (با کاهش اکسیژن محیط، آتش سوزی کم می شود).
    به یاد داشته باشید ، هیچ سرکی نکشید! حتی لحظه ای کوتاه!
    در این صورت این امکان وجود دارد که آتش خاموش شده، مجدد شعله ور شود، زیرا با این کار، شما باعث ورود اکسیژن به آن محیط شده اید.
    قبل از استفاده مجدد، دستگاه را به تعمیرکار و تکنسین و یا شرکت سازنده نشان داده تا تعمیرات لازم را انجام دهند و در صورت لزوم دستگاه را تعویض کنید.
    برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های ناشی از برق، قبل از قطع کامل جریان برق، از آب استفاده نکنید. این کار ممکن است خطر برق‌گرفتگی را نیز به خطر سوختگی اضافه کند.
    آتش سوزی در آشپزخانه و راه های مقابله با آن
    با آتش شعله ور در ماهیتابه چه کنیم؟
    معمولا افراد با دیدن این صحنه، دچار استرس شدید شده و ماهیتابه ای که روغن آن در حالت سوختن است، حرکت می دهند تا آن را به نزدیکی آب برسانند، باید بدانید که هیچ وقت از آب برای خاموش کردن شعله‌های روغن استفاده نکنید، همچنین با حرکت دادن ظرف، روغن ها به اطراف پراکنده شده و باعث سوختگی خودتان و همچنین فراهم شدن اکسیژن بیشتری برای آتش شده و آتش گسترش پیدا می کند.

    این را بدانید که اگر در حین کار با ماهیتابه آتش سوزی شروع شد، بهترین روش برای کنترل آتش این است که ابتدا شعله گاز را خاموش کنید و سپس در حالی که دستکش به دست دارید به آرامی درب مخصوص تابه و یا هر درب دیگری را که در دسترس دارید، در دست گرفته و بوسیله آن شعله های آتش را بپوشانید تا زمانی که کاملا خاموش شود، با این کار جلوی پرتاب روغن ها به اطراف گرفته میشود و همچنین به دلیل محبوس شدن آتش و کاهش میزان اکسیژن، به مرور آتش خاموش می شود. لازم به ذکر است که تا سرد شدن کامل ظرف، به هیچ عنوان درب ظرف را برندارید! هیچ سرکی به تابه نکشید، حتی به میزان کم، تا شعله های آتش اکسیژنی را دریافت نکنند!

    اگر شعله های آتش شما کوچک و قابل کنترل است، روی آن جوش شیرین یا نمک بریزید تا شعله های آتش از بین برود. اما در این روش، خطر سوختگی ناشی از حرارت و پرتاب قطرات روغن بیشتر است. توصیه می‌شود از جوش‌شیرین برای کنترل و خاموش کردن آتش های شعله ور با میزان گستردگی بیشتر استفاده نکنید، گاهی ممکن است خود جوش‌شیرین باعث بیشتر شدن آتش سوزی شود.

    از دستکش های گشاد و آستین های بلند در حین آشپزی استفاده نکنید
    گاهی پوشیدن دستکش‌های گشاد و لباس‌هایی با آستین‌های بلند و احتمال ایجاد خطا در کسری از ثانیه باعث ایجاد آتش سوزی می‌شود، برای مثال ممکن است در حالی که می‌خواهید در ظرف را بگذارید دستکش از دست شما خارج شده و آتش بگیرد. حتی بندها، جیب یا کمربندهای شل و آویزان ممکن است به ظروف گیر کند و خطر سوختگی و آتش‌سوزی پیش بیاید.
    آتش سوزی در آشپزخانه و راه های مقابله با آن
    هنگامی که خواب آلود هستید، آشپزی نکنید!
    اگر به هنگام آشپزی دچار خواب آلودگی باشید، به دلیل عدم تمرکز و خواب بودن مغز شما، امکان به وجود آمدن هر اتفاقی از جمله آتش سوزی وجود دارد. حتی ممکن است برای لحظه ای از آشپزخانه بیرون بروید تا لحظاتی بعد برگشته و به غذای روی شعله گاز سر بزنید، ولی ناخودآگاه خوابتان ببرد و وقتی از خواب بیدار شدید دود همه جای خانه را گرفته باشد.
    مطالعات نشان داده ۴۲ درصد از افرادی که در آتش سوزی‌های ناشی از پخت وپز در خانه، جان خود را از دست داده‌اند، هنگام آتش سوزی خواب بوده‌اند.

    در حالت کلی، فقط با کمی فکر و عمل، قبل از اینکه آتش را وسیع تر کنید، می توانید از فاجعه ایجاد آتش سوزی با اجاق گاز با شعله های گسترده جلوگیری کنید.

    همیشه به هنگام پخت غذا در آشپزخانه حضور داشته باشید و آشپزخانه را به مدت طولانی ترک نکنید. حضور در آشپزخانه هنگام پخت غذا علاوه بر اینکه از وقوع خطر جلوگیری می‌کند سبب می‌شود در صورت وقوع حریق، شعله‌ها را در همان لحظات ابتدایی خاموش کنید. اگر به هر دلیلی می‌خواهید برای مدتی آشپزخانه را ترک کنید، شعله‌های گاز را خاموش کنید.

    به جز رعایت موارد بالا، در هنگام آتش سوزی شما می توانید برای خاموش کردن آتش از کپسول آتش نشانی شیمیایی خشک کلاس B استفاده کنید، کپسول را در کنار در ورودی آشپزخانه نصب کنید، هیچ وقت کپسول را در نزدیکی منابع حرارتی قرار ندهید تا در هنگام آتش سوزی در دسترس باشند، لازم به ذکر است که اگر به شکل درست و صحیح از کپسول اطفای حریق استفاده نشود، این کار ممکن است سبب پخش شدن شعله‌ها و گسترش آتش‌سوزی شود.

    البته باید خاطر نشان کرد که در برخی موارد، براساس مواردی که در زیر ذکر می شود بایستی با آتش نشانان تماس بگیرید، شما باید بدانید که اگر حین پخت و پز، آتش سوزی اتفاق بیفتد، مبارزه شخص شما با آن بهترین برنامه عملیاتی نیست، درواقع گاهی اوقات ترک کردن محل بهترین و تنها راه حل ممکن است.‌

    این سوالات را از خود بپرسید تا تعیین کنید آیا زمان این است که با ۱۲۵ تماس بگیرید یا نه :

    آتش اولیه چقدر بزرگ است؟
    سرعت رشد آتش چقدر است؟
    منبع تغذیه آتش چیست و آیا قابل مهار توسط شخص شما می باشد؟
    آیا چیزی در مجاورت آتش باعث تغذیه آن می شود؟
    آیا شخصی در خانه هست که برای نجات جانش به کمک شما نیاز داشته باشد؟
    اگر هر یک از این عوامل بالا باعث تشدید آتش سوزی می شود، سریعا با شماره ۱۲۵ تماس بگیرید و وضعیت را به آنها اطلاع دهید، به دیگران هشدار دهید تا محل را ترک کنند و به کسانی که به کمک شما، برای خروج از محل نیاز دارند، کمک کنید.

    جعفر سامی نوبخت

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *