×
آخرین اخبار

آئین رونمایی از کتاب مشق ارشاد در آستان عبدالعظیم حسنی برگزار شد

  • کد نوشته: 104982
  • ۱۴۰۱-۰۸-۱۹
  • 126 بازدید
  • شهر ری – خبر روز – آیین رونمایی ازکتاب مشق ارشاد در پژوهشگاه قرآن و حدیث آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام برگزار شد. 

    آئین رونمایی از کتاب مشق ارشاد در آستان عبدالعظیم حسنی برگزار شد

    به گزارش دیدگاه نیوز به نقل از خبر پنجشنبه سایت مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر، رئیس موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث، در این رونمایی عنوان کرد: این اثر، کتاب بسیار مناسبی است که بهتر است با زبانی روان‌تر برای عموم مردم نیز به چاپ برسد.

    در امر به معروف باید ارتباط شکل بگیرد

    احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، نیز در این رونمایی ضمن گرامیداشت مرحوم آیت الله ری شهری، عنوان کرد: امر به معروف و نهی منکر از مباحثی است که هم سخن‌های بسیاری از آن گفته شده است و هم سخن‌های بسیاری درباره آن وجود دارد که گفته نشده است.

    وی ادامه داد: در عمل بیشتر به سمت نهی از منکر و در پژوهش به سمت امر به معروف هستیم؛ یعنی حجم پژوهش‌های امر به معروف بیشتر از نهی از منکرات است در حالی که در جامعه بیشتر درگیر نهی از منکر هستیم.

    وی بیان کرد: این کتاب رخنه معرفتی مهمی را رصد کرد و با توانمندی، هوشمندی و بهره گیری از معارف اهل بیت (علیهم السلام) آن را پر کرد و نشان داد چه کارهایی باید در این زمینه انجام شود.

    رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: از محاسن کتاب «مشق ارشاد» این است که نویسنده احساس کرده باید با روانشناسی نفوذ آشنا شود و بداند اگر امر به معروف با رویکرد روانشناسی نفوذ همراه باشد اثر بخشی بیشتری دارد.

    امر به معروف و نهی از منکر مظلوم است

    حجت الاسلام مهدی شریعت تبار مدیر گروه فقه بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، ضمن تشکر از بنیاد پژوهشگاه آستان قدس رضوی و پژوهشگاه قرآن و حدیث عنوان کرد: امروز از کار بزرگ و سترگی رونمایی شد که ان‌شاالله به دست صاحبان فکر، اندیشه و اثر گذران جامعه برسد و مورد استفاده قرار بگیرد. 

    وی ادامه داد: این کتاب به موضوعی پرداخته است که در عرصه‌های مختلف مانند ابواب فقهی، کلام، اخلاق، سیاست، اجتماع و… جایگاه ویژه‌ای دارد و در آیات و روایات متعدد به این امر مهم تأکید شده است و امام حسین (علیه السلام) نیز فرمودند که اگر این فریضه به درستی عملیاتی شود به برکت این فریضه همه فرایض استقامت پیدا می کنند همچنین شرع مقدس نیز به خاطر آثاری که ‌این فریضه در جامعه می‌گذارد تأکید کرده است.

    حجت الاسلام شریعت تبار با اشاره به اینکه این کتاب به موضوعی پرداخته است که اگر چه زیاد به آن پرداخته شده است اما همچنان مظلوم و غریب است و به خوبی به حق آن پرداخته نشده است، گفت: این کتاب با دو رویکرد متقاعد کردن و اثر گذاری است.

     وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم این فریضه اثر گذار و متقاعد کننده باشد و آثار زیان باری که غفلت از آن دارد از جامعه رخت بربندد و خیرات آن به جامعه سرازیر شود همه کسانی که متصدی این امر هستند هم باید خصوصیات و ویژگی‌های این کار را داشته باشند و هم شیوه‌ها و روش‌های این فریضه را فرا بگیرند.

    ارتباط بین حکمرانی و علوم انسانی باید تقویت شود

    حجت الاسلام رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث در این رونمایی با بیان اینکه در رابطه با مفاهیم دینی مثل امر به معروف، صبر، گذشت و.. می‌توان سه رویکرد داشته باشیم، عنوان کرد: رویکرد سکولاریستی کاری به مفاهیم دینی ندارد و سعی می‌کند مشکلات انسان از پیش خودش حل کند اما رویکرد دوم اعتقاد دارد که سعادت انسان در مفاهیم دینی است و صرف اینکه به این مفاهیم اعتقاد داشته باشیم و عمل کنیم، کافی است و کار بیشتری لازم نیست.

    وی ادامه داد: رویکرد سوم این است وقتی جامعه پیچیده می‌شود مفاهیم هم پیچیده می‌شود و نیاز به کار پژوهشی دارد و اگر بخواهیم امر به معروف را اجرا کنیم نیاز به کار کارشناسی داریم؛ این نظریه بیان می‌کند برای اینکه جامعه امروزی مفاهیم دینی را درک کند باید تبدیل به زبان همین نسل شود.

    حجت الاسلام  عباس پسندیده، رئیس پژوهشکده اخلاق و روانسناسی نیز  عنوان کرد: بیشتر رویکردی که به امر و معروف بوده است رویکردفقهی بوده است که همین نگاه تک بعدی یکی از آسیب هایی بوده که مشکلاتی ایجاد کرده است.

    وی ادامه داد: در پژوهشگاه قرآن و حدیث دو هدف تئوریزه کردن معارف اسلامی و عمومی سازی و انتقال آن به مردم دنبال می شود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.