×
آخرین اخبار

۶ کاربرد دستگاه برش لیزر در صنعت

  • کد نوشته: 86556
  • ۱۴۰۱-۰۳-۲۹
  • 584 بازدید
  • دستگاه برش لیزر به منظور بهبود کسب و کار و رونق آن در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشترین کاربرد دستگاه برش لیزر در صنعت به دلیل سرعت و دقت بالای این دستگاه است. کاربرد دستگاه برش در بخش‌های مختلفی مانند صنایع تبلیغات، دکوراتیو، چرم، خودروسازی و… به وفور دیده می‌شود که در ادامه به تشریح هریک می پردازیم.

    ۶ کاربرد دستگاه برش لیزر در صنعت

    آشنایی با دستگاه برش لیزر

    با یک نگاه اجمالی به اطراف خود از منزل شخصی گرفته تا محیط بیرون و کار، می‌توانید آثار پیشرفت تکنولوژی را مشاهده کنید. استفاده از دستگاه برش لیزر در صنایع گوناگون به وفور دیده می‌شود به حدی که موجب‌شده تا روش‌های سنتی ایجاد برش و حکاکی بر روی قطعات با جنس‌های مختلف اعم از فلزی و غیرفلزی مانند چوب، چرم، پلاستیک و… تقریباً بلا استفاده شوند.

    طریقه کار این دستگاه با کمک یک اشعه لیزر انجام می‌شود که به صورت یک پرتو نور قوی بر جسم تابانده‌ شده و در نهایت طرح و مدل مورد نظری که در نرم‌افزار دستگاه بارگذاری شده است را پیاده‌سازی می‌کند. برش لیزری به صورت حکاکی شده یا سوزاندن سطح جسم، نقشه و طرح را به زیبایی و با دقت و سرعت بالا ایجاد می‌کند.

    کاربرد دستگاه برش لیزر علاوه بر کارگاه‌ها و مجموعه‌های کوچک یا حتی خانگی به وفور در کارخانه‌ها و سازمان‌های بزرگ‌تر نیز دیده می‌شود. صنایع مختلفی از آن استفاده می‌کنند که عبارت‌اند از: صنایع هوافضا، ساختمان‌سازی، پزشکی، نظامی، خودروسازی، لوازم‌ خانگی، دکوراتیو و….

    کاربرد دستگاه برش لیزر در صنایع

    هرچه در زمان‌های گذشته از روش‌های سنتی ایجاد برش و حکاکی بر روی قطعات مختلف با کمک نیروی انسانی استفاده می‌کردند، امروزه دستگاه برش به منظور حذف خطای انسانی و بالا بردن کیفیت برش‌ها به میدان آمدند تا علاوه بر ایجاد طرح‌های پیچیده و متفاوت، موجب افزایش دقت و سرعت در اجرای کار نیز شوند.

    با روی کار آمدن برش لیزری و تولید محصول نهایی با کیفیت بالا، کسب‌وکارها توانستند تعداد سفارش‌های بالاتری را دریافت و در نهایت به درآمد سودآور‌تری دست یابند. همه این موارد باعث شد تا تعداد افراد بیشتری به سمت خرید دستگاه برش لیزر روی آورند. به همین دلیل، انواع مدل‌های این دستگاه ( برشی لیزری اجسام فلزی و غیرفلزی) بر اساس کاربرد آن تولید و روانه بازار شد.

    کاربرد دستگاه لیزر در صنعت پوشاک

    امروزه دستگاه لیزر به صنعت پوشاک نیز وارد شده است و روشهای سنتی و پرزحمت را با روشهای نوین جایگزین کرده است. در این روش خطاها و نقص های روشهای سنتی حذف شده و خروجی کار از زیبایی و کیفیت بالاتری برخوردار است. در روش برش لیزری پارچه هیچگونه تماسی با پارچه برقرار نمی شود و عملیات برش با کمترین خطا به پایان می رسد. از این رو بسیاری افراد با بکارگیری فناوری لیزر پارچه در صنعت پوشاک سرعت کار را چندین برابر کرده اند. 

    روش کار با دستگاه برش لیزر پارچه به گونه ای است که هرگونه طرح سفارشی می توان به سادگی و در کوتاهترین زمان ممکن بر روی پارچه ایجاد کرد. از دیگر عواملی که بر کیفیت کار تاثیرگذار است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    حذف دخالت انسانی

    صرف هزینه پایینتر

    افزایش دقت و سرعت

    کاربرد و کارایی بیشتر

    کاربرد دستگاه برش در خودروسازی

    همان طور که گفته شد یکی از کاربرد‌ دستگاه برش لیزر، در صنعت خودروسازی است. وجود طراحی‌های پیچیده در این صنعت موجب شد تا بیشترین میزان استفاده از این دستگاه را به خود اختصاص دهد. به کار بردن دستگاه لیزر برای ایجاد طراحی و ساخت قطعات به کار رفته در خودروسازی باعث وابستگی شدید این صنعت به وجود دستگاه شده است.

    به عنوان مثال روزنه آنتن خودرو یکی از مواردی است که پیاده‌سازی و ساخت آن به ظرافت خاصی نیاز دارد که می‌توان با کمک دستگاه برش آن را ایجاد کرد. در موارد دیگر مانند کیسه‌های هوا از برش لیزر برای ایجاد برش‌های روی آن‌ها استفاده شده است. تولید قطعات سه بعدی هیدرفرمینگ در خودرو که یکی از اجزای اساسی آن به حساب می‌آید، با کمک این دستگاه بسیار راحت‌تر از قبل انجام می‌شود.

    دستگاه برش لیزر علاوه بر ایجاد برش و حکاکی می‌تواند در اتصال قطعات فلزی که با دستگاه جوش لیزر انجام می شود نیز بهترین عملکرد را داشته باشد. جوش لیزر در واقع روشی مدرن در صنعت جوشکاری است که با ظرافت و دقت بالایی قطعات فلزی را به یکدیگر جوش می دهد. بنابراین می توان گفت دستگاه جوش لیزر در صنایع خودروسازی از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع جوش لیزر را می توان از دیگر کاربرد دستگاه برش لیزر در بخش صنایع خودروسازی دانست. 

    کاربرد دستگاه برش لیزر در صنایع پزشکی

    استفاده از دستگاه برش لیزر در صنعت پزشکی و تولید قطعات کمیاب این عرصه باعث شد تا به آسانی برخی از تجهیزات غیرقابل تولید پزشکی تولید و در اختیار پزشکان و بیماران قرار داده شود. از این رو این دستگاه به یکی از محبوب‌ترین ماشین‌آلات تولید قطعات در بین مصرف‌کنندگان تبدیل شد. دقت بالا و انجام برش‌ها و خطوط بدون نقص از یک طرف و مورد نیاز بودن تجهیزات بدون عیب از طرف دیگر منجر به استفاده بی‌ ‌چون‌‌و‌چرا برش لیزری در این صنعت شده است.

    ایجاد ‌شناسه و درج علامت بر روی تک‌تک تجهیزات و دستگاه‌های مورد استفاده در صنعت پزشکی نیاز به دقت و سرعت عمل دارد که این کار تنها از دستگاه برش لیزر بر می‌آمد.

    کاربرد دستگاه برش در صنایع دکوراتیو

    یکی از گسترده‌ترین موارد کاربرد دستگاه برش لیزر، در صنعت طراحی داخلی ساختمان، اداره‌ها و دیگر سازمان‌ها به منظور ایجاد دکوراسیون متفاوت است. ایجاد برش‌ها و حکاکی‌های دقیق، با کیفیت به همراه خطوط صاف و برش‌های زیبا بر روی اجسام مختلف فلزی، چوبی، پلاستیکی و… تنها با استفاده از دستگاه لیزر امکان‌پذیر خواهد بود.

    اجرایی نمودن طرح‌های پیچیده و بسیار زیبا زاییده ذهن طراح دکوراسیون داخلی و یا کارفرما دلیلی بر به کار بردن این دستگاه در صنعت دکوراتیو است. پیاده‌سازی این نقش‌ها نه‌تنها به روش‌های سنتی انجام نمی‌شود بلکه هیچ انسانی نیست که بتواند آن را بدون خطا و با دقت بالا پیاده‌سازی کند. شاید شما هم طرح‌های پیچیده موجود در فضا‌های عمومی و منازل مختلف را دیده‌اید، تمام این موارد با دستگاه برش انجام شده‌اند.

    زیباسازی هتل‌ها، مراکز عمومی، باشگاه‌ها، کافی شاپ‌ها، ویلا‌ها، منازل ساختمانی و اداره‌ها از جمله کاربرد‌های این دستگاه در صنعت دکوراسیون داخلی به حساب می‌آید. با توجه به اینکه امکان برش انواع قطعات از هر جنس و با هر میزان ضخامتی را می‌توان با کمک برش لیزری ایجاد کرد، استفاده از آن توسعه یافته است.

    لیزر پارچه، ایجاد حکاکی بر روی سنگ، فلز، چوب، شیشه، برنج، آهن، مس، آلومینیوم، استیل، برش کاغذ و مقوا، برش و حکاکی روی پلکسی گلاس و… از جمله مواردی است که دستگاه برش به کار می‌رود.

    کاربرد دستگاه برش در صنعت فولاد

    اشعه لیزر به دلیل قدرت و نیرویی که دارد به راحتی می‌تواند در انواع آهن‌آلات سخت و سفت نیز نفوذ کند. از طرفی صنعت فولاد با استفاده از این آهن‌آلات در خطوط تولید خود با استفاده از اشعه لیزر در دستگاه برش می‌تواند قسمت مورد نظر را ذوب و تبخیر کند و به آسانی در ایجاد برش‌های نرم بر روی فلزات و تبدیل آن‌ها به شکل دلخواه به کار گرفته شود.

    این دستگاه با کمک نوعی گاز کمکی، مواد مذاب ایجاد شده در ناحیه برش را پراکنده می‌کند تا کار آسان‌تر انجام شود. در نهایت با توجه به اینکه فولاد و آهن‌آلات از مواد اصلی استفاده شده در دستگاه برش لیزری هستند، بیشترین و مهم‌ترین کاربرد آن در صنعت فولاد به چشم می‌خورد.

    کاربرد دستگاه برش در ساخت لوازم‌خانگی

    یکی دیگر از موارد استفاده دستگاه لیزر، ساخت لواز‌م‌خانگی مانند لباسشویی است. از آن برای ایجاد برش بر روی قسمت‌های فلزی و غیرفلزی به کار رفته در وسایل و لوازم‌خانگی به کار گرفته می‌شود.

    نتیجه گیری

    همانطور که در بالا نیز اشاره شد کاربرد دستگاه برش لیزر در محیط های صنعتی با یکدیگر متفاوت است. بسیاری از صاحبان مشاغل به دلیل دقت و سرعت بالا در عملیات حکاکی و برش این دستگاه را انتخاب کرده اند. دستگاه برش لیزری را می توانید در مقیاس های مختلف در فروشگاه های مجازی معتبر همچون خیام لیزر khayamlaser.com مشاهده کنید. 

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *