×
آخرین اخبار

۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در کشور ایجاد می‌شود

  • کد نوشته: 94858
  • ۱۴۰۱-۰۶-۲۴
  • 220 بازدید
  • تبریز – خبر روز – مجری طرح نیروگاه های صنعتی و معدنی شرکت مادر تخصصی توانیر گفت: بر اساس تفاهم نامه ای بین وزارت نیرو و صمت، ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط واحدهای صنعتی و معدنی ایجاد می‌شود.

    ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در کشور ایجاد می‌شود

    سیدزمان حسینی شامگاه چهارشنبه در جلسه بررسی مشکلات تامین برق پایدار آذربایجان شرقی اظهار داشت: پیگیری تسهیل صدور مجوزهای مورد نیاز برای ایجاد این نیروگاه ها از طریق استانداری ها، خرید برق مازاد تولیدی واحدها، حل مشکل برق واحدهای سازنده نیروگاه در زمینه بهره مندی از برق تولیدی خود، تامین گاز و سایر زیرساخت ها برای ایجاد نیروگاه توسط واحدهای صنعتی و معدنی بخشی از مشوق هایی هستند که بر اساس این تفاهم نامه برای سازندگان نیروگاه ها اعمال می شود.

    وی از استقبال واحدهای صنعتی و معدنی از این طرح و افزایش سقف تولید برق در نیروگاه های ساخت این واحدها به ۱۷.۵ هزار مگاوات خبر داد و گفت: امسال یکهزار مگاوات از این طریق وارد مدار می شود و با توجه به دو جانبه بودن تفاهم نامه و نیز تصویب و تأیید آن در مجلس ضمانت اجرایی دارد و تولید مازاد نیروگاه های احداثی واحدها در صورت نیاز در اختیار خود آنها قرار می گیرد و در غیر این صورت با قیمت جذاب حاضر به خرید برق مازاد آنها هستیم.

    حسینی با اشاره به اینکه در تولید برق به خودکفایی رسیده ایم و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و بالای ۹۹ درصد جمعیت روستایی کشور تحت پوشش هستند، گفت:  تبادل برقی با تمام کشورهای همسایه ای که با آنها مرز خاکی داریم، صورت می گیرد.

    وی با اشاره به دو پروژه خط انتقال ۴۰۰ کیلو ولتی با ترکیه و ارمنستان گفت: تراز برق کشور در آغاز به کار دولت سیزدهم ۱۳ هزار مگاوات بود که با توجه به نیاز کشور در این بخش وزارت نیرو متعهد به ارتقای این میزان به ۳۵ هزار مگاوات تا پایان دولت شده است.

    مجری طرح نیروگاههای صنعتی و معدنی شرکت توانیر افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته ۱۵ هزار مگاوات از این تعهد مربوط به نیروگاه های سیکل ترکیبی و حرارتی، ۱۰ هزار مگاوات مربوط به نیروگاه های واحدهای صنعتی و معدنی است و ۱۰ هزار مگاوات نیز از طریق نیروگاه های تجدید پذیر تامین خواهد شد تا تراز تقاضا و تولید برق در کشور برقرار شود.

    وی همچنین درباره احداث ۲ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز اظهار داشت: این نیروگاه‌ها نیز در کنار یا نزدیکی ساختگاه‌های نیروگاه‌های حرارتی احداث خواهد شد تا از امکانات ایجاد شده برای اتصال به شبکه استفاده بهینه شود.

    مجری طرح نیروگاههای معدنی توانیر تصریح کرد: برای تامین منابع مورد نیاز احداث این نیروگاه ها هم می توان از ظرفیت سرمایه‌گذاری که برای این کار اعلام آمادگی کرده، بهره برد و هم واحدهای صنعتی و معدنی آذربایجان‌‍شرقی از جمله فولادی ها می توانند برای تسهیل فعالیت های خود در این بخش ورود کنند.

    وی ادامه داد: ما نیز به عنوان مجری طرح نیروگاههای جدید شرکت مادر تخصصی توانیر آماده همکاری جدی برای احداث نیروگاه ها توسط واحدهای صنعتی و معدنی به ویژه در آذربایجان شرقی هستیم و حتی در صورت تمایل برق مازاد نیاز آنها را نیز با قیمت جذاب خریداریم.

    وی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی نسبت به سایر نقاط کشور وضعیت بدی در بخش برق ندارد، گفت: نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی هریس در صورت فراهم شدن مقدمات لازم و حضور سرمایه گذار در کمترین زمان آماده بهره‌برداری است.

    حسینی افزود: با ارائه تقاضا از سوی سه واحد تولیدی و فولادی و نیز برنامه ریزی شرکت ملی مس برای ایجاد یک نیروگاه خورشیدی، مقدمات صدور مجوز ساخت این نیروگاهها در آذربایجان شرقی با مجموع ظرفیت یک هزار و ۱۰۰ مگاوات فراهم شده است.

    حسینی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی هریس را بستر و سرآغاز مناسبی برای ورود واحدهای صنعتی و معدنی استان به این بخش دانست و گفت: با توجه به صدور مجوزها، وجود زمین ها و مطالعات لازم این پروژه، واحدهایی که برای ساخت آن سرمایه گذاری کنند، نه تنها می توانند برق مورد نیاز خود را از طریق انتقال برق تولیدی این نیروگاه به شبکه توزیع تامین کنند بلکه امکان فروش مازاد تولید و نیاز خود را نیز با قیمت جذاب خواهند داشت.

    ۴۳ درصد برق مورد نیاز شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان شرقی تامین می شود

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: در نتیجه غفلت چند ساله در حوزه تامین برق پایدار برای صنایع و معادن استان با چالش و مشکل جدی روبه‌رو هستیم و در شرایطی که ۴۳ درصد برق مورد نیاز واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی تأمین می شود، این میزان برای استان همتراز ما یعنی اصفهان ۱۰۶ درصد است.

    صابر پرنیان اظهار داشت: آذربایجان شرقی استانی صنعتی و تجاری است به طوری که در ۹ ماهه گذشته رتبه سوم صدور پروانه بهره برداری، رتبه دوم صدور پروانه توسعه و رتبه نخست طرح های در حال تکمیل صنعتی کشور را کسب کرده ایم.

    وی ادامه داد: این آمار نشان از شرایط صنعتی و رو به جلوی آذربایجان شرقی دارد و در گزارش بررسی فضای کسب و کار بهار امسال نیز جزو سه استان برتر کشور هستیم اما با ایده آل ها فاصله داریم چرا که در ۱۰ سال گذشته استان در حوزه هایی مانند تولید برق از سوی شرکت توانیر و متصدیان استانی این بخش مورد غفلت قرار گرفته است.

    پرنیان خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی استان به ویژه در حوزه سرمایه گذاری های کلان و صنایع مولد بزرگ با چالش های اساسی دست به گریبان است و امیدواریم با توجه به تفاهم نامه اخیر وزارت صمت و وزارت نیرو در خصوص ایجاد حداقل ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط شرکت‌های صنعتی و معدنی و پیگیری های مجموعه اجرایی استان به ویژه استانداری و نیز نمایندگان مجلس شاهد اتفاقات مثبت قابل لمس و سنجش برای بخش خصوصی در زمینه تامین برق پایدار از سوی شرکت توانیر باشیم.

     کسر ۸۰۰ مگاوات تولید برق در آذربایجان شرقی

    مدیرعامل برق منطقه ای آذربایجان هم با اشاره به نیاز ۲ هزار و ۳۰۰ مگاواتی استان در زمان اوج مصرف گفت: این در شرایطی است که در بهترین حالت یک هزار و ۶۰۰ مگاوات برق در آذربایجان شرقی و در نیروگاه های تبریز و بناب تولید می شود و این به معنی کسر ۸۰۰ مگاواتی تولید برق در استان است.

    رسول اسماعیل زاده اظهار داشت: در شرایطی که آذربایجان شرقی پنج درصد جمعیت کشور را دارد، تنها ۲.۷ درصد تولید برق و سه درصد مصرف کل کشور مربوط به این استان است.

    مدیرعامل برق منطقه ای آذربایجان ادامه داد: به طور جدی نیازمند احداث نیروگاه جدید در آذربایجان شرقی هستیم چرا که توان تولید نیروگاه تبریز در بهترین حالت ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاوات و نیروگاه سهند بناب ۶۰۰ مگاوات است و طبق وعده وزیر نیرو در سفر اخیر خود به استان مبنی بر تامین زیرساخت های مورد نیاز برای احداث نیروگاه های جدید در صورت جذب سرمایه گذار، از حضور بخش خصوصی در این عرصه استقبال می کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: با توجه به تفاهم نامه وزارت صمت و نیرو برای ایجاد حداقل ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط شرکت‌های صنعتی و معدنی، سرمایه‌گذاری در این حوزه هم بازگشت سرمایه و هم سود مناسبی برای بخش خصوصی خواهد داشت.

    اسماعیل زاده با اشاره به سهم پنج درصدی آذربایجان شرقی از تولید کشور گفت: استان رتبه نخست به لحاظ فعالیت بخش خصوصی در صنایع کشور را دارد و استفاده حداکثری از این ظرفیت ها توجه ویژه به تولید برق را می طلبد و در همین خصوص در مجاورت نیروگاه تبریز ۱۰۴ هکتار زمین با تمام زیرساخت های مورد نیاز، می تواند فرصت سرمایه گذاری جذابی برای ایجاد نیروگاه جدید باشد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *