×
آخرین اخبار

هنوز هم قلم بدستم! / صد کتاب بخوانید یک کتاب بنویسید!
گفتگوی کوتاه خبر روز با رضا همراز نویسنده و محقق تبریزی

  • کد نوشته: 46383
  • ۱۳۹۹-۰۹-۲۳
  • 1925 بازدید
  • تبریز کهن مهد نویسندگان و محققان بلند آوازه و شهیری که نام شان در لا به لای تاریخ این خطه جاودانه شده است. البته بسیاری از این نویسندگان در دوران حیات خود ناشناخته مانده و چه بسا مورد بی مهری قرار گرفته اند. رضا همراز از این دسته محققانی است که به قول خودش از همان زمانی که خود را شناخته، دست به قلم برده است. در یک روز پاییزی، گفتگویی با این نویسنده و محقق تبریزی ترتیب داده ایم
    گفتگوی کوتاه خبر روز با رضا همراز نویسنده و محقق تبریزی

    قبل از هر چیزی، یک بیوگرافی کوتاه و مجمل از خودتان ارایه دهید:

    زیاد دلخوش نیستم از بیوگرافی‌ام بگویم، چرا که چیز خاصی در زندگی ندارم. همین قدر می‌توانم بگویم که بنا به شهادت سجل‌ام، در اول خردادماه ۱۳۴۷ در محله حامبال قبری خیابان دوه‌چی تبریز در یک خانواده سنتی دیده به هستی گشوده‌ام و از سال ۵۳ روانه مکتب گشته‌ام. از سال ۶۳ با صفحه لبخندستان مجله جوانان امروز شروع به نوشتن کرده و هنوز هم قلم دستم است! سردبیر فصلنانه «غروب» در تبریز هستم و بعبارتی هنوز هم از خواندن و نوشتن دست نکشیده ام.

    استاد از پژوهش‌ها و کتاب‌هایی که انجام داده و نوشته‌اید، برای‌مان بگویید؟

    کتاب‌ها و تحقیقاتی در حوزه زبان وادبیات آذربایجانی و نیز تاریخ معاصر انجام داده‌ام که از مهم‌ترین آنها تاریخچه زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی تا عصر صفوی، نامه‌های ستارخان، مجموعه آثار میرزاجعفر خامنه‌ای، سعید سلماسی، میرزا تقی‌خان رفعت، شمس کسمایی (این چهار جلد بر ای نخستین بار در یک پکیج منتشر شده‌اند) و… هستند. البته در کنار این کتاب‌ها، دیوان امینی سرابی تبریزی، دیوان خازن تبریزی، نامه‌هایی از باقرخان سالار ملی و… نیز در کارنامه خود دارم.

    در رابطه با یکی از کتاب‌های‌تان، توضیح مختصری به خوانندگان ارایه دهید.

    نویسنده، غالب آثار خود را دوست دارد. اما من کتاب “تاریخچه زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی” را خیلی می‌پسندم. استقبال خوب، می‌تواند نشانگر ارزش و اعتبار کتاب باشد، در این آشفته بازار مطالعه، چاپ سوم کتاب مذکور آماده شده است. در این کتاب، تاریخچه تقریباً ۹۰۰ ساله ادبیات آذربایجانی در این سوی مرز مورد کنکاش قرار گرفته است. در این کتاب بیشتر به منابع دست اول رجوع کرده‌ام تا اعتبار کتاب در مجامع علمی تنزل نکند و از اینرو موردتوجه واقع گردیده است.

    در حال حاضر کتابی در دست تالیف و یا چاپ دارید؟

    آثار منتشر نشده من به مراتب بیشتر از آثار چاپ شده‌ام می‌باشد. چندین کتاب آماده به چاپ و یا نیمه تمام دارم.

    از جایگاه تاریخ و ادبیات تبریز بگویید.

    اگر بگویم خوب، اشتباه گفته ام. اگر بگویم بد، خطا کرده ام! اما می‌تواند نمره قبولی بگیرد!

    آیا تاریخ و ادبیات تبریز، می‌تواند زمینه‌ساز اصالت قومیت‌هایی که دستخوش حوادث تحمیلی فراوان قرار گرفته‌اند، قرار گیرد؟

    امروزه مردم به اصالت خود اهمیت می‌دهند. مثلاً کسی که در خانه‌اش بنا بدلایلی با زبانی به غیر از زبان مادری خود تکلم می‌کند، اگر توهینی به زبان مادری‌اش بکنی، حتماً کتکی از دستش خواهی خورد! مردم آذربایجان به زبان و فرهنگ خود حساسیت داشته و آن را از ته دل دوست می‌دارند. پس شایسته نیست با احساسات آنها بازی شود! بایستی بستری فراهم شود تا ملت به زبان و فرهنگ خود بخوانند و بنویسند. آنوقت است که با دیگر اقوام خیلی اندک میهمان در اینجا نیز کماکان با حس خوبی زندگی خواهند کرد. در تاریخ دیده‌ایم که ملت آذربایجان، خصوصاً تبریز چه از جان گذشتگی‌هایی از خود نشان داده‌اند.

    آیا مراکز فرهنگی و دولتی در تبریز در زمینه پژوهش تاریخ وادبیات فعالیت‌هایی دارند یا از افراد علاقمند به پژوهش و نوشتن تاریخ و فرهنگ تبریز، حمایت می‌کنند؟

    من متاسفانه با مراکز دولتی ارتباط ندارم و تا امروز تلاش کرده‌ام مستقل کار کنم. اما سراغ ندارم مراکز دولتی در مورد تاریخ و ادبیات تبریز چیز دهان‌سوزی ارائه کنند. در مورد بند دوم سوال‌تان نیز باید بگویم؛ شاید افرادی دولتی باشند و حتما نیز هستند که به اصطلاح ساپورت می‌شوند!

    پیام‌تان به جوانانی که علاقمند به تحقیق، پژوهش و جمع‌آوری فولکلور، تاریخ و ادبیات هستند، چیست؟

    پیشنهاد دوستانه و برادرانه دارم که تا سن ۵۰ سالگی صد کتاب بخوانند و یک کتاب بنویسند، در چاپ آثارشان عجله نکنند. با بزرگترها مشورت کنند. حرمت آنها را نگه دارند و از تنبلی پرهیز کنند.

    ضمن آرزوی توفیق برای جنابعالی در انجام کارهای پژوهشی و نویسندگی از اینکه با حوصله به سوالات، پاسخ دادید سپاسگزارم.
    من هم از فرصتی که برایم فراهم آوردید، تشکر کرده و خسته نباشید می‌گویم.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “گفتگوی کوتاه خبر روز با رضا همراز نویسنده و محقق تبریزی”

    1. وحید گفت:

      خیلی زیبا و متین سوالات را جواب داده اند و امیدوارم استاد همراز بیش از این برای تاریخ و هویت آذربایجان مثمر ثمر باشند….

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *