• امروز : سه شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۱
  • برابر با : 16 - شوال - 1443
  • برابر با : Tuesday - 17 May - 2022

اخبار ویژه

همایش حکیم حماسه در شوشتر برگزار شد کتاب “نامه‌ هایی از آذربایجان”منتشرشد شرکت تک ماکارون ۳۸۰ میلیارد تومان جریمه شد فوق العاده مناطق جنگی به همه شهرهای خوزستان تعلق گرفت نوسان سکه در کانال ۱۴ میلیون تومان دستور رئیس جمهور برای واریز کمک معیشتی اردیبهشت به حساب مشمولان قبلی یارانه عملکرد حراست شرکت گاز استان آذربایجان شرقی در بین تمامی شرکت های گاز استانی اول شد اکران فیلم مردمی «موقعیت مهدی» ویژه کارکنان شرکت گاز استان آذربایجان شرقی تجلیل از مقام شامخ معلّم و کارگر توسط حزب موتلفه اسلامی استان فارس فروش کالاهای اساسی تولید قبل با قیمت جدید / کمبود کالا و چهار برابر شدن قیمت روغن با توجه به اتمام مدت زمان اولیه موافقت نامه پتروپالایش بختیاری در یکسال اخیر، طی جلسه مشترک با نماینده مجلس در شهرستان و معاون برنامه ریزی وزارت نفت، تقاضای تمدید موافقت نامه اولیه را مطرح و پیگیری کردیم شهید مدافع امنیت و اقتصاد خوزستان در خاک آرام گرفت مهاجری: باید از اعتبارمان دفاع کنیم / فرصتی برای اشتباه نداریم پلیس فداکار جان نوجوان ۱۳ساله را از مرگ حتمی نجات داد رییس علوم پزشکی همدان: نرخ ازدواج و موالید استان در سال‌های اخیر نزولی است هوای اصفهان ناسالم است جسد سومین کودک غرق شده در اسکله شهر سیراف پیدا شد ۲۵ تن روغن خوراکی احتکار شده در بندرعباس کشف شد نخستین ساعت هوشمند گوگل رونمایی شد پیگیری درخواست جاماندگان یارانه از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها

1

پس از چین، هند نیز به‌جای ایران مسیر دیگری را برای صادرات انتخاب کرد

  • برای مطالعه این خبر 2 دقیقه زمان نیاز است
  • کد خبر : 84188
  • 04 اردیبهشت 1401 - 11:35
پس از چین، هند نیز به‌جای ایران مسیر دیگری را برای صادرات انتخاب کرد

خبرگزاری ایلنا گزارش داده است که بر خلاف انتظار دولت ایران که منتظر افزایش صادرات کالاهای هندی از طریق ایران به روسیه بوده‌اند، هند از طریق گرجستان اقدام به صادرات کالا کرده است.

به گزارش خبر روز، یکی از دلایل مهم پیدا کردن مسیرهای جایگزین این است که ایران طی دو دهه گذشته خطوط آهن سراسری از چابهار به افغانستان و آسیای میانه تکمیل نکرده و بنادر آبی ایران و روسیه فاقد زیرساخت‌ها و کشتی‌های لازم برای پوشش تجارت دوجانبه هستند.

چین نیز از دی ماه ۹۹ ترانزیت کالا به قفقاز، ترکیه و اروپای شرقی را با دور زدن ایران، از مسیر ۹ هزار کیلومتری آسیای میانه – جمهوری آذربایجان – گرجستان – ترکیه به اروپای شرقی انجام داده بود.

یافتن این مسیرهای جایگزین در حالی رخ داده است که دولت ایران با امضای سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین، توافق با هندی‌ها درباره توسعه بندر چابهار که از تحریم‌ها معاف است و موافقت با گسترش حضور چین در این منطقه، وعده گسترش همکاری‌های راهبردی با این کشورها داده بود.

علاوه بر این دولت‌های هند و روسیه سال ۹۷ برای تسهیل و تسریع اجرای طرح ایجاد کریدور بین‌المللی شمال به جنوب از طریق ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

طبق این تفاهم که از سال ۷۹ بین کشورهای ایران، روسیه و هند در حال پیگیری بوده ولی تاکنون به نتیجه نرسیده است، کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال – جنوب‌‌، اقیانوس هند و خلیج ‌فارس را از مسیر ایران به دریای خزر سپس از روسیه به سن‌ پترزبورگ و شمال اروپا پیوند می‌دهد.

در ماه‌های اخیر و پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، بحث درباره این مسیر افزایش یافته بود و داود تفتی، مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر، ۸ فروردین امسال در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته بود: «با توجه به ناامنی‌ها و مسائلی که در دریای سیاه پیش آمده، در حال حاضر بهترین مسیر برای ترانزیت کالا به روسیه مسیر ایران است».

با این حال او توضیح نداد که بر اساس کدام ظرفیت و زیرساخت‌ها، کشورهای خارجی باید مایل به ترانزیت کالاهایشان به روسیه از طریق ایران باشند.

علاوه بر این آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد که به دلیل فقدان زیرساخت‌ها در بنادر ایران و روسیه، حتی ۶۰ درصد تجارت ایران و روسیه بجای دریای خزر از طریق جمهوری آذربایجان انجام می‌شود.

هند طی سال‌های گذشته با توسعه بندر چابهار ایران سعی در ترانزیت کالا از طریق خاک ایران به افغانستان، آسیای مرکزی با دور زدن پاکستان، همچنین ترانزیت کالا به روسیه و شرق اروپا داشت.

مسیر ایران یک پنجم فاصله‌ای است که کشتی‌های هندی برای انتقال کالا به دریای سیاه و از آنجا به روسیه و اروپای شرقی طی می‌کنند.

انتظار ترانزیت کالاهای هندی از طریق ایران به روسیه در حالی است که ایران طی دو دهه گذشته علاوه بر عدم تکمیل خطوط آهن سراسری از چابهار به افغانستان و آسیای میانه، حتی خط آهن رشت‌ – آستارا را نیز تکمیل نکرده است.

آمارهای گمرک هند نشان می‌دهد که سال گذشته حدود ۳.۳ میلیارد دلار صادرات و ۸.۴ میلیارد دلار واردات از روسیه داشته که به ترتیب ۳۵ درصد و ۴۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشته و این کالاهای نفتی و غیرنفتی از طریق مسیرهای دریایی انجام شده است.

رسانه‌های هند هفته گذشته خبر داده بودند که با تسهیل مبادلات مالی از طریق روبل و روپیه، این کشور محموله‌های برنج، میوه، چای، قهوه و مواد غذایی را از طریق گرجستان به روسیه صادر کرده است.



نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه: https://daylinews.ir/?p=84188

نظر دهید:

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال نظرات

خبر روز حق خود را در منتشر نکردن دیدگاه شما بر اساس تشخیص خود، حتی به فرض این‌که قوانین زیر را صریحاً نقض نکرده باشند، محفوظ می‌داند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت خبر روز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.