×
آخرین اخبار

پرونده مدارس سیل زده خوزستان بسته شد / اتمام بازسازی مدارس زلزله زده مسجدسلیمان نیازمند تامین اعتبار

  • کد نوشته: 37008
  • ۱۳۹۹-۰۷-۱۲
  • 372 بازدید
  • رئیس سازمان نوسازی، مدارس کشور با بیان اینکه خوزستان سال گذشته بیشترین پروژه های تحویلی را در کشور داشته است، عنوان کرد حدود ۱۱۴ مدرسه با ۴۵۸ کلاس درس در اثر سیل سال گذشته آسیب دیدند که یا تخریبی و یا نیازمند به تعمیرات بودند؛ که با مشارکت خوب خیران مدرسه ساز کار تعیر و بازسازی این مدارس به اتمام رسید.
    پرونده مدارس سیل زده خوزستان بسته شد / اتمام بازسازی مدارس زلزله زده مسجدسلیمان نیازمند تامین اعتبار

    رئیس سازمان نوسازی، مدارس کشور با بیان اینکه خوزستان سال گذشته بیشترین پروژه های تحویلی را در کشور داشته است، عنوان کرد حدود ۱۱۴ مدرسه با ۴۵۸ کلاس درس در اثر سیل سال گذشته آسیب دیدند که یا تخریبی و یا نیازمند به تعمیرات بودند؛ که با مشارکت خوب خیران مدرسه ساز کار تعیر و بازسازی این مدارس به اتمام رسید.

    به گزارش دیدگاه نیوز، توسعه و تجهیز مدارس کشور، مهراله رخشانی مهر با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری صدا و سیمای مرکز خوزستان اظهار کرد: طی سال جاری حدود یک هزار و ۱۰۰ کلاس درس را با اعتباری بالغ بر ۲۸۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش استان خوزستان تحویل می دهیم.

    رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در خصوص وضعیت مدارس مناطق سیل زده اظهار کرد: حدود ۱۱۴ مدرسه با ۴۵۸ کلاس درس در اثر سیل سال گذشته آسیب دیدند که یا تخریبی و یا نیازمند به تعمیرات بودند؛ میزان خسارت های وارده ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود و با ورود خوب خیران مدرسه ساز و حتی ساخت پروژه ها مازاد دیگر در این زمینه نگرانی نداریم و پرونده مدارس سیل زده در خوزستان بسته شده است.

     

    مشارکت خیرین در ساخت ۸۰ درصد مدارس استان خوزستان

    وی با اشاره به اینکه خوزستان سال گذشته با هزار و ۳۳۰ کلاس درس تحویلی مقام اول کشور و در زمینه مشارکت خیران نیز مقام سوم را داشته افزود: هرچقدر که میزان مشارکت خیران بیشتر باشد، سهم دولت هم برای تکمیل پروژه های نیمه خیری بیشتر خواهد بود.

    معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: سال گذشته ۸۰ درصد مدارس ساخته شده در خوزستان مشارکتی خیران با دولت بوده و در این نوع از ردیف بودجه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به خوزستان تخصیص اعتبار دادیم.

    رخشانی مهر با اشاره به اینکه ساخت مدرسه یعنی انسان سازی و مدرسه فقط یک ساختمان و کانون آموزش نیست بلکه کانون تربیت نیز هست، بیان کرد: امسال دولت حدود دو هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان با جامعه خیران مدرسه ساز کشور تفاهم می کند؛ همچنین آورده خیران نیز باید دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باشد، یعنی باتحقق این تعهدات امسال در مجموع پنج هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه در کشور داریم.

     

    هدف طرح آجر به آجر توسعه فرهنگ مدرسه سازی است

    وی با اشاره به اینکه در طرح تحولی “آجر به آجر” هر ایرانی با خرید حتی یک آجر می تواند در امر مدرسه سازی مشارکت داشته باشد، بیان کرد: در حال حاضر بیشتر به جای اینکه نیازمند توسعه مدرسه سازی باشیم نیازمند توسعه فرهنگ مدرسه سازی و همچنین نهادینه سازی و توسعه فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی هستیم.

    رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اضافه کرد: تاکنون این طرح با همکاری رسانه خیلی خوب به مردم معرفی شده و بسیاری از کسانی که تصور عدم توانایی برای مشارکت در مدرسه سازی داشتند، به سازمان مراجعه کردند و همکاری داشتند که از آن جمله می توان به یک بازنشسته فرهنگی برای اهدای گردنبند طلا و یک مادر شهید برای اهدای النگوهای طلا اشاره کرد.

    رخشانی مهر با اشاره به مشارکت های خُرد افراد متعدد برای مدرسه سازی یادآور شد: برای این منظور سامانه «مهر مدرسه» طراحی شده و علاقه‌مندان با ورود به این سامانه امکان انتخاب استان هدف را دارند تا در ساخت پروژه به میزان علاقه‌مندی خود مشارکت کنند.

     

    سالانه بیش از ۱۰۰۰کلاس درس در خوزستان ساخته می شود

    وی در پاسخ به این سؤال که سازمان نوسازی مدارس کشور برای جبران مشکلات خوزستان در زمینه کمبود مدرسه یا آمار کلاس های فرسوده این استان چه برنامه ای دارد، گفت: سالانه حداکثر امکان تحویل بین یک هزار و ۱۰۰ تا یک هزار و ۳۰۰ کلاس درس در خوزستان را داریم که آن هم با مشارکت خیران حقیقی و حقوقی و همچنین دستگاه ها و نهادهای مختلف از جمله سپاه، بسیج سازندگی، مناطق آزاد، سازمان برنامه و بودجه استان انجام می شود.

    رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار کرد: این میزان کلاس عدد کمی برای خوزستان نیست و بالاترین رقم تحویلی در سال های پرپولی دولت ۹۰۰ کلاس درس بوده است؛ با تلاش زیاد همکاران من در استان خوزستان موضوع جذب مشارکت خیران و تأمین سهم دولت به خوبی انجام شده است.

    وی با اشاره به اینکه سرانه فضای دانش آموزی خوزستان حدود ۴٫۸ مترمربع و میانگین کشوری ۵٫۲ مترمربع است، تأکید کرد: در این استان هم باید برای رسیدن به میانگین کشوری و هم تخریب و بازسازی ۱۰ هزار کلاس درس تخریبی تلاش کرد.

     

    حذف ۱۰۰ مدرسه سنگی خوزستان درسال جاری

    رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیان کرد: مسائل حوزه مدرسه سازی متنوع است و بخشی از کار مربوط به تأمین سیستم های سرمایشی، مدارس مناطق عشایری و کلاس های سنگی است که همکاران برای هر کدام از این مسائل تلاش می کنند.

    رخشانی مهر با اشاره به هدف گذاری برای جمع آوری ۱۰۰ واحد از مدارس سنگی در خوزستان در مرحله اول عنوان کرد: بیش از یک هزار کلاس درس سنگی در خوزستان وجود دارد که با برنامه ریزی در زمان مناسب همه آنها جمع آوری می شوند؛ مثل جمع آوری همه کلاس های کانکسی از مناطق شهری و روستایی که دیگر از این نمونه کلاس ها نداریم، البته از برخی کانکس ها به جای کلاس های سنگی فقط در مناطق عشایری استفاده شده است.

    وی در خصوص برنامه برای مناطق فاقد مدرسه گفت: یک تجربه خیلی خوب در استان سیستان و بلوچستان داریم که طی سه سال اخیر یک تیم مشاوره و متخصص با تجربه قوی وضعیت مدارس آن را مطالعه و بر اساس بررسی جمعیت روستایی، رشد جمعیت و مهاجرت نسبت به تدوین سند توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی آن اقدام کردند؛ مثلا در بعضی از مناطق به دلیل کم بودن جمعیت دانش آموزی ساخت مدارس جدید تعریف نشده ولی مدارس روستا مرکزی برای تجمیع دانش آموزان دیده شده که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز همین موضوع مورد تأکید است.

    رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور یادآور شد: همچنین در مناطق صعب العبوری که دانش آموزان امکان تردد ندارند، مدارس شبانه روزی ایجاد کردیم تا مجبور به فت و آمد در چنین مناطق سخت مسیری نباشند.

     

    خرید ۱۱۵ میلیاردتومان تجهیزات آموزشی برای مدارس خوزستان

    رخشانی مهر با اشاره به خرید ۱۱۵ میلیارد تومان تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی در سال گذشته برای استان خوزستان تصریح کرد: سال گذشته با کمک سازمان بسیج سازندگی و گروه های جهادی تعداد زیادی میز و صندلی با حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه نوسازی شد؛ اگر این کار انجام نمی شد، باید ۳۰ میلیارد تومان هزینه می کردیم ولی حضور گروه های جهادی باعث صرفه جویی ۲۰ میلیارد تومان اعتبار شد.

     

    اتمام بازسازی مدارس زلزله زده مسجدسلیمان نیازمند تامین اعتبار

    رخشانی مهر در خصوص آسیب های وارده از زلزله به مسجدسلیمان نیز گفت: ۵۲ پروژه با ۱۵۰ کلاس درس در زلزله سال گذشته آسیب دیدند که حدود ۴۰ مدرسه تعمیرات، چهار مدرسه مقاوم سازی و هفت مدرسه هم احداثی بودند و تاکنون تعمیراتی ها را با همکاری بسیج سازندگی نوسازی و کار آنها به اتمام رسیده است.

    وی ادامه داد: کار مقاوم سازی مدارس مذکور نیز تمام شده ولی کار مدارس احداثی ها هنوز در حال انجام است؛ طی جلسه ای که هفته آینده در سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار می شود، تلاش می کنیم تا با دریافت اعتبارات لازم در این زمینه شتاب بیشتری به اجرا و اتمام پروژه های مسجدسلیمان بدهیم.

    وی در پایان با اشاره به اینکه در کل کشور موضوع مدرسه سازی جریان دارد و هرگز تمام شدنی نیست، اظهار کرد: از همه مسئولان ملی به ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور و مجلس انتظار داریم تا در جمع بندی های نهایی اعتباراتی متناسب با میزان افزایش تورم برای نوسازی درنظر بگیرند چون مدارس کشور در یک روز ساخته نشدند که در یک روز هم نوسازی و بازسازی شوند، بنابراین با توجه به عمر مفید متفاوت مدارس و نوسان قیمتی مصالح امیدواریم این درخواست ها محقق شود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *