×
آخرین اخبار

همه چیز درباره مزایای ریال دیجیتال

  • کد نوشته: 121928
  • ۱۴۰۲-۰۱-۰۳
  • 57 بازدید
  • به گفته کارشناسان قابلیت برنامه‌ریزی، کاهش هزینه چاپ پول، کاهش تقاضا برای اسکناس و دسترسی مطلوب از جمله مزیت‌های ریال دیجیتال است.

    همه چیز درباره مزایای ریال دیجیتال

    ریال دیجیتال از جمله مواردی بود که سال گذشته خبر بسیاری از آن نقل قول شد. ریال دیجیتال یا رمزریالی که از سال ۹۷ در دستور کار بانک مرکزی قرار داشت و پس از موفقیت آمیز بودن اجرای پیش آزمایشی آن در سال ۱۴۰۰ بالاخره مصوب و در سال ۱۴۰۱ وارد فاز آزمایشی خود شد.

    ریال دیجیتال دارای پشتوانه است

    ریال دیجتیالی که آقای مهران محرمیان معاون فناوری بانک مرکزی در خصوص آن گفته بود: ریال دیجیتال و فرآیندهای انتشار آن طبق چیزی که در قانون دیده شده کاملا مشابه اسکناس است یعنی هر آن چیزی که برای انتشار اسکناس استفاده می‌شود؛ شامل اینکه، پشتوانه داشته باشد، هیات نظارت بر اندوخته اسکناس بررسی‌های لازم را انجام دهد و سایر موارد مشابه اسکناس است.

    او می‌گوید: به عبارت دیگر تمامی آنچه اسکناس دارد را در ریال دیجیتال هم داریم، به جزء اینکه در این پروژه فیزیک اسکناس وجود ندارد، برای تبادلش لازم نیست دو نفر کنار هم باشند و مهم‌تر از همه این قابلیت وجود دارد که قراردادهای هوشمند در داخل این نوع پول تعبیه شود و بین گیرنده و فرستنده که به صورت همتا به همتا این پول را مبادله می‌کنند به صورت هوشمند اجرا می‌شود.

    به‌تدریج دامنه ریال دیجیتال گسترش پیدا می‌کند

    در ادامه آقای مهران محرمیان در پاسخ به این سوال باشگاه خبرنگاران جوان که از چه زمانی عموم مردم می‌توانند از ریال دیجیتال استفاده کنند؟ گفت: به‌تدریج دامنه گسترش پیدا می‌کند. یعنی با یک تعداد محدود در حدود چند صد نفر شروع و هر دوره زمانی که خیلی هم طولانی نیست دوبرابر می‌شود و در نتیجه به ترتیب به شکل نمایی تعداد مردم هم افزایش پیدا می‌کند.

    توسعه ریال دیجیتال در نظام پرداخت در دستور کار است

    در آخرین مصاحبه منتشر شده نیز مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی آقای یکتا در اسفند مطرح کرده بود، به‌زودی دامنه کاربری افزایش خواهد یافت و توسعه ریال دیجیتال در نظام پرداخت کشور را دنبال می‌کنیم، اما عجله‌ای در اجرای آن نداریم.

    ریال دیجیتالی که آقای فرزانی کارشناس امور بانکی در رابطه با مزیت‌های آن می‌گوید: قابلیت برنامه‌ریزی، کاهش هزینه چاپ پول، کاهش تقاضا برای اسکناس، دسترسی مطلوب از مزیت‌های ریال دیجیتال است.

    او در ادامه افزود: البته بهره مندی از این مزیت‌ها به سیاست‌گذاری بانک مرکزی برای استفاده از آن باز می‌گردد و باید دید نحوه استفاده از آن چگونه تبیین می‌شود.

    پیش از این نیز آقای بالسینی در خصوص سایر مزیت‌های ریال دیجیتال گفته بود ،در ابتدا باید به کاهش تقاضا برای پول نقد در اقتصاد با توجه به اینکه هر رمز ریال معادل یک ریال تعریف می‌شود و بانک مرکزی اصرار دارد این نسبت حفظ شود اشاره کرد، که این رمز ریال در راستای این هدف می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. دسترسی آن با توجه به اینکه خدمات الکترونیکی بانکی در سال‌های اخیر گسترده‌تر شده برای مردم راحت‌تر است. مورد دیگر اینکه با رمز ریال هزینه چاپ پول به حداقل می‌رسد. مزیت دیگر این است که رمز ریال می‌تواند جایگزین کارت‌های بانکی و نقل و انتقال آن شود.

    او افزود: وقتی نقل و انتقال بانکی از طریق کارت‌های بانکی انجام می‌شود یک واسطه‌ای به نام بانک وجود دارد که این موضوع می‌تواند قدرت خلق قابل توجه‌ای از پول را به بانک دهد، ولی در رمز ریال این گونه نیست و دیگر واسطه بانکی وجود ندارد. یعنی یک کیف دیجیتال و یک شبکه است که مدیریت این شبکه با بانک مرکزی است؛ از این منظر با توجه به حذف بانک‌ها به عنوان واسطه، قدرت خلق پول از بانک‌ها گرفته می‌شود و در نهایت می‌تواند از طریق کاهش سرعت گردش پول در نقدینگی هم موثر باشد.

    رمز پول‌های ملی موضوعی است که در دنیا نیز در کانون توجه‌ها قرار گرفته و به گفته کارشناسان استفاده از آن می‌تواند برای کشور مزیت‌های زیادی را به همراه داشته باشد وحالا رمز ریال در کشور ما در حال گذراندن دوره لازم برای حرکت به سمت گسترش بیشتر است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *