×
آخرین اخبار

هشدار کلاهبرداری / آیا صرافی بلم کلاهبرداری است؟

  • کد نوشته: 120893
  • ۱۴۰۱-۱۲-۲۲
  • 102 بازدید
  • با توجه به ماهیت جدید رمزارزها باید با دقت بیشتری به این حوزه وارد شد. قبل از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید حتماً باید اعتبار آن‌ها را بسنجید تا بتوانید از سرمایه خود در این بازار جدید و پرخطر محافظت کنید.

    هشدار کلاهبرداری / آیا صرافی بلم کلاهبرداری است؟

    به گزارش دیدگاه نیوز، این روزها، بازار ارزهای دیجیتال به دلیل ماهیت جدید و غیرمتمرکز خود، بستر خوبی برای فعالیت کلاهبرداران ایجاد کرده است. گاهی این پروژه‌های کلاهبرداری به گونه‌ای تعیین می‌شوند که تشخیص تمایز آنها از پروژه‌های معتبر کار دشواری است. در این مقاله قرار است اعتبار صرافی بلم (belem.cc) را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که آیا صرافی بلم (Belem) کلاهبرداری است یا معتبر است.

    معرفی صرافی Belem

    صرافی بلم (Belem.cc) ادعا می‌کند یک پلتفرم خدمات اطلاعات بلاکچین بین‌المللی است. همچنین سایت Belem ادعا می‌کند که شعبه‌هایی را در ایالات متحده، کانادا، سنگاپور، کره جنوبی، ویتنام، فیلیپین، امارات متحده عربی، ژاپن، مصر، ترکیه، اندونزی و تایوان راه‌اندازی کرده است!

    آیا پروژه بلم (Belem) کلاهبرداری است؟

    سایت بلم در شرایطی که کاربران ایرانی در تحریم هستند و حق معامله به صورت بین‌المللی ندارند ادعا می‌کند که به کاربران ایرانی خدمات ارائه می‌کند. اگر یک صرافی خارجی به کاربر‌ان ایرانی حق معامله بدهد، حساب‌های خود صرافی مسدود خواهد شد. این موارد را فقط می‌توان در پروژه‌های کلاهبرداری مشاهده کرد که از راه‌های پولشویی اقدام به دور زدن قوانین بین‌المللی و تحریم‌ها می‌کنند.

    صرافی Belem یک پلتفرم سرمایه‌گذاری تنظیم‌نشده و بی‌مجوز است. پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری فاقد مجوز قابل‌اعتماد نیستند و هر زمان که بخواهند می‌توانند بدون اطلاع کاربران از دسترس خارج شوند و پیگرد قانونی آن‌ها دشوار یا نشدنی است.

    در ابتدا به بررسی چند فاکتور مهم برای تشخیص پروژه‌های کلاهبردای می‌پردازیم:

    عدم شفافیت

    اغلب پروژه‌های کلاهبرداری، هدف و برنامه‌ی مشخصی ندارند و ماهیت خاصی را دنبال نمی‌کنند. این نوع پروژه‌ها معمولاً یا وایت پیپر ندارند یا کپی از یک وایت پیپر دیگر هستند و یا جزئیات فنی درستی ندارند. همچنین، تیم سازنده آنها یا معرفی نمی‌شود یا فیک و ساختگی است که به راحتی نمی‌توان آنها را اعتبارسنجی کرد. در پروژه بلم، علاوه بر این موارد، می‌توان به نامشخص بودن آدرس پستی و شماره تلفن نیز اشاره کرد.

    وعده‌های غیرواقعی

    بلم ادعا می‌کند سرمایه کاربران را در یک ماه، دوبرابر می‌کند! دادن وعده بازدهی بالا با سرمایه‌گذاری در یک دوره کوتاه، که معمولاً هیچ توضیح یا توجیهی برای نحوه محقق شدن آن وجود ندارد، از نشانه‌های بارز یک پروژه کلاهبرداری است.

    نداشتن محصول کارآمد

    اگر یک پروژه محصول یا خدمتی کارآمد نداشت، حتماً به کلاهبرداری بودن آن شک کنید! اکثر پروژه‌های رمزارزی کلاهبردای، یک وب‌سایت گول‌زننده، شعارها و بنرهای تبلیغاتی فراوان دارند. این پروژه‌ها معمولاً در رسانه‌های اجتماعی نیز سروصدا به راه می‌اندازد تا کاربران بیشتری را فریب بدهند. اما اگر با دقت بیشتری به آنها توجه کنید، درمی‌یابید که محصول و خدمات خاصی ندارد. این می‌تواند نشان از عمر کوتاه پروژه یا کلاهبرداری بودن آن باشد. بلم نیز مانند سایر پروژه‌های کلاهبرداری، هیچ محصول یا خدمت سودآوری ندارد!

    عدم مشارکت جامعه

    پروژه‌های معتبر و قانونی رمزارزی، توسط یک جامعه «فعال» از سرمایه‌گذاران و حامیان اداره می‌شود که در امور پروژه شرکت می‌کنند. اما پروژه‌های رمزارزی نامعتبر و غیرقانونی، معمولاً یک جامعه ساختگی دارند که صرفاً برای تبلیغ پروژه در رسانه‌های اجتماعی پول دریافت می‌کنند و مشارکت خاصی در امور پروژه ندارند. درصرافی Belem نیز کانال‌های مشکوک، به طور ناشناس دائماً در حال تبلیغ و پروموت پروژه بلم هستند.

    ادعاهای دروغین پروژه بلم

    تصویر زیر مربوط به یکی از کانال‌های مذکور است که در حال انتشار وعده‌های دروغین صرافی بلم است:

    داشتن تأییدیه MSB ایالت متحده آمریکا: با یک جست‌وجوی ساده می‌توان دریافت که پروژه بلم فاقد این تأییدیه است:

    داشتن پشتیبانی آنلاین و پشتیبانی تلگرام و واتساپ: اولاً هیچ صرافی و پروژه معتبری اطلاعات حساب مشتریان خود را از طریق تلگرام یا واتساپ دریافت نمی‌کند. ثانیاً در سایت بلم تلگرام یا واتساپی برای پشتیبانی درج نشده است!

    گرفتن امتیاز ۷.۰۴ و اعتبار چهار ستاره از سایت wikibit: نکته قابل‌تأمل این است که سایت wikibit منبع بسیار معتبری برای سنجش اعتبار یک پروژه نیست. اما با سرچ در همین سایت، مشاهده خواهید کرد دو نتیجه برای صرافی بلم ثبت شده که یکی دارای ۷ امتیاز و دیگری دارای ۱ امتیاز است! این استناد به سایت‌ها صرفاً برای جلب اعتماد افرادی است که حوصله و زمان کافی برای تحقیق ندارند و به سرعت به این گونه پروژه‌ها اعتماد می‌کنند.

    برای بررسی و اعتبارسنجی معتبرتر، بهتر است به سایت‌های تأییدشده‌ای مانند کوین مارکت کپ و کوین گکو مراجعه کنید. در این دو منبع، هیچ اثری از پروژه و صرافی بلم وجود ندارد!

    امکان شارژ و برداشت از حساب با تومان / تتر / اتریوم و بیت کوین: نکته بسیار مهم و قابل‌توجه در اینجا این است که هیچ بانک ایرانی، به کاربران خارجی اجازه استفاده از خدماتش را نمی‌دهد! این مورد تأیید می‌کند که در این پروژه، پولشویی و دور زدن قوانین وجود دارد. پس سرمایه‌گذاری در صرافی بلم منطقی نیست!

    کاربران بیش از ۳۰ % سود می‌کنند: معرفی ارزهای جدید در این رویدادها که هر سی روز یک بار اتفاق می‌افتد. این مورد نیز مشکوک است و نیاز به تأمل دارد. چرا باید کاربران جدید از لیست شدن یک ارز جدید ۳۰ درصد سود کنند؟ اصلاً این ۳۰ درصد سود از کجا تعیین می‌شود؟

    در اینترنت شایعاتی در مورد این صرافی وجود دارد ولی هنوز اثبات نشده است: اینکه شایعات وجود دارد اما هیچ دلیلی برای رد آن نداشته باشیم، این پروژه را تأیید نمی‌کند.

    بررسی سایت صرافی بلم

    ما به بررسی فنی سایت صرافی بلم نیز پرداختیم. در نگاهی کلی به سایت درمی‌یابید که در این سایت، صفحه درباره ما، معرفی صرافی یا تیم آن وجود ندارد. همچنین نمی‌توان تشخیص داد که این صرافی از کجا مجوز دریافت کرده و در کدام کشور مستقر است.

    نکته حائز اهمیت دیگر در بررسی سایت این بود که می‌توان بدون تغییر آی‌پی ایران وارد این سایت شد. با وجود تحریم‌های بین‌المللی، اکثر صرافی‌های معتبر خارجی به کاربران ایرانی خدماتی ارائه نمی‌دهند. اما در صرافی بلم با وجود ادعای بین‌المللی بودن، هم ورود با آی‌پی ایران مجاز است و هم کاربران ایرانی به راحتی می‌توانند در آن احراز هویت کنند. از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند.

    وقتی به قسمت شرایط استفاده از خدمات‌ و سیاست حفظ حریم خصوصی این سایت مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که این بخش‌ها از صرافی معتبر هوبی (Huobi Global) کپی شده است!

    این صرافی یک توکن بومی با نماد BEM را معرفی کرده است که فقط در همین صرافی وجود دارد و در هیچ صرافی معتبر دیگری وجود ندارد. این مورد نیز هشداری برای کلاهبرداری بودن صرافی بلم است!

    یکی دیگر از موارد عجیب در این سایت، این بود که فقط با وجود کد معرف می‌توان در این سایت ثبت نام کرد! این کد را نیز فقط از طریق گروه‌های زیرمجموعه‌گیری بلم می‌توان دریافت کرد.

    با بررسی آدرس صرافی بلم (belem.cc) در سایت‌هایی مانند Scam Detector و Scam adviser نیز ‌دریافتیم که احتمال مشکوک بودن این سایت، رتبه فیشینگ، امکان تهدید و بدافزار بودن آن بسیار بالا است!

    خلاصه مطلب

    با بررسی صحت ادعاها و سایت صرافی بلم (Belem)، مشخص شد که این پروژه نشانه‌های زیادی برای تأیید کلاهبرداری بودن دارد. عدم شفافیت، وعده‌های غیرواقعی، نداشتن محصول کارآمد، عدم مشارکت جامعه، ادعاهای دروغین و مشکلات دیگر در سایت این پروژه، از جمله این نشانه‌ها است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “هشدار کلاهبرداری / آیا صرافی بلم کلاهبرداری است؟”

    1. ناشناس گفت:

      سلام دوستان سایت بلم سایت نیست یک صرافی حرفه‌ای است مثل بقیه صرافی ها بنده ۱۰ تتر گذاشتم بعداز ۵ روز ۱۳ تتر زدم آمد با عقل کار کنید؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *