×
آخرین اخبار

هجوم حفاران غیر مجاز به تپه‌های باستانی خوزستان/ حفاران غیر مجاز با لودر آمدند!

  • کد نوشته: 8829
  • ۱۳۹۶-۱۰-۲۲
  • 2556 بازدید
  • حفاران غیر مجاز روی تپه های باستانی خوزستان ویراژ می‌دهند، گاهی همراه خود لودر دارند و گاهی عکس یادگاری از خود ثبت می کنند.

    هجوم حفاران غیر مجاز به تپه‌های باستانی خوزستان/ حفاران غیر مجاز با لودر آمدند!

     به گزارش خبرنگار خبرروز، خوزستان را سالهاست بهشت باستان شناسان می نامند اما باستان شناسان حالا در خوزستان رقبای جدی و مصمم تری دارند؛ قاچاقچیان و حفاران غیر مجاز.

     

    «حفاران بخش خصوصی» لقب طنزی است که برخی از خوزستانی ها به قاچاقچیان و حفاران تپه های باستانی داده اند. حالا بسیاری نگران هستند که خوزستان تبدیل به بهشت حفاران غیرمجاز شود. حفارانی که گویا ابایی از فعالیت خود ندارند.

     

    حفاری ها در منطقه شوش استان خوزستان به تازگی وارد فاز عجیبی شده است. براساس گزارش فعالان میراث فرهنگی بخش عظیمی از زمین های در روستای صالح مشحوت با کاربری کشاورزی تصاحب شده و صاحبان در حال حفاری های گسترده در آن هستند.

    طبق تصاویری که بدست آمده نیز حاکی از حفاری آزادانه در این منطقه دارد. گزارش شده که بیش از ۳۵ هکتار از زمین های این منطقه ارزش میراثی دارند و حفاران روزانه و بدون واهمه در حال حفاری هستند. این حفاران حتی تصاویری از حضور خود در این منطقه را نیز ثبت کرده اند.

     

    تصاویر نشان می‌دهد حجم بالای حفره در این منطقه ایجاد شده و بسیاری نیز شامل آثاری بودند. با این حال هنوز برخوردی با این اتفاق در سطح استان خوزستان نشده است. استانی که نخستین بار نیست با چنین حجمی از حفاری غیر مجاز روبرو شده اما این اتفاقات همچنان ادامه دارد. 

     

    سرهنگ بهداروند، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان خوزستان می گوید: به تازگی باندی از قاچاقچیان را در شوش متلاشی کردیم. با دهیار ها و مسئولان محلی صحبت شده که نسبت به این اتفاقات حساسیت بیشتری داشته باشند. از سوی دیگر همکاری خود را با قوه قضایی برای برخورد با این افراد گسترش داده و لازم است که برخورد های قانونی نیز با حفاران تشدید شود.

    وی در توضیح بخشی از حفاری ها می گوید: از قدیم برخی مجوز کشاورزی سطح را روی محوطه های باستانی داشته اند. این افراد برای مسطح کردن زمین از ماشین آلات استفاده می کنند و گاهی نیز صاحبان زمین به نیت پیدا کردن آثار تاریخی، زمین را حفاری می کنند. 

    فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان درباره برخورد با این افراد می گوید: طی روزهای اخیر فردی که در حال حفاری با لودر در روستای مگرنات بود به همراه صاحب زمین بازداشت شده و ۶ دستگیری دیگر نیز در استان داشته ایم.

     

    خسرو نشان، مدیر کل میراث فرهنگی استان خوزستان نیز در واکنش به اینکه خوزستان در حال تبدیل شدن به بهشت حفاران غیر مجاز است، می گوید: موضوع به این گسترده ای نیست. نیروهای یگان حفاظت باید بیشتر باشند اما در نظر بگیرید که استان بیش از هزار منطقه ارزشمند دارد. در صورتی که برای هر کدام سه شیفت نگهبانی در نظر بگیریم باید سه هزار نفر را استخدام کنیم.

     

    وی درباره راهکار مقابله با گسترش حفاری ها می گوید: وضعیت باید به سمت حفاظت مردمی برود و مردم نیز از داشته های تاریخی خوزستان در برابر سودجویان حفاظت کنند.

     

     

    یگان حفاظت میراث فرهنگی سالهاست با کم توجهی روبرو است. نداشتن نیروی کافی و امکانات لازم باعث شده که این یگان توانایی برخورد قاطع با حفاران غیر مجاز را نداشته باشد. از سوی دیگر قانون در برخورد با حفاران نیاز به بازنگری و تشدید کردن مجازات ها دارد. حفارانی که نه تنها آثار تاریخی و ارزشمند کشور را به جهت سودجویی شخصی قاچاق می کنند که فعالیتشان در محوطه های تاریخی و باستانی باعث برهم خوردن نظم و از بین رفتن ارزش پژوهشی آنها می شود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *