اخبار ویژه

  • شناسه : 37497
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲:۱۴
  • ارسال توسط :
  • زمان تقریبی مطالعه این خبر: 3 دقیقه
نگاه خبر روز به تاریخچه پست در ایران به مناسبت ۱۷ مهرماه روز جهانی پست
نگاه خبر روز به تاریخچه پست در ایران به مناسبت ۱۷ مهرماه روز جهانی پست

نگاه خبر روز به تاریخچه پست در ایران به مناسبت ۱۷ مهرماه روز جهانی پست

تاریخچه پست در ایران از چاپارخانه‌های دوره هخامنشیان تا وزارت ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات کنونی را در قاب تصاویر ببینید. به گزارش خبر روز، امروز هفدهم مهرماه مطابق با نهم اکتبر روز جهانی پست است. در ادامه توضیحات مختصری مختصری از تاریخچه پست در ایران از چاپارخانه‌های دوره هخامنشیان تا وزارت ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات […]

تاریخچه پست در ایران از چاپارخانه‌های دوره هخامنشیان تا وزارت ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات کنونی را در قاب تصاویر ببینید.

به گزارش خبر روز، امروز هفدهم مهرماه مطابق با نهم اکتبر روز جهانی پست است. در ادامه توضیحات مختصری مختصری از تاریخچه پست در ایران از چاپارخانه‌های دوره هخامنشیان تا وزارت ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات کنونی را به همراه تصاویر از نظر می‌گذرانید.

دوره اول:

ایرانیان برای نخستین بار در جهان در زمان هخامنشیان اقدام به تاسیس واحد رسمی پست با عنوان «چاپارخانه» کردند که از طریق آن به وسیله اسبهای تندرو تمامی اخبار، گزارشات و مکاتبات دولتی بین پایتخت با سایر ایالات انجام می‌شد.  این اسبها در جاده‌هایی موسوم به «راه شاهی» تردد می‌کردند و در فاصله هر ۲۴ کیلومتر یک چاپارخانه قرار داشت که شخص چاپار پس از تعویض اسب خود با اسبی تازه‌نفس به راهش ادامه می‌داد. داریوش هخامنشی درباره پیک‌های دولتی خود می‌گوید: «نه برف، نه باران، نه گرما و نه تاریکی شب نمی‌تواند پیک‌های تندرو را از حرکت بازدارد.» این جمله امروز در بالای سردر ساختمان اداره پست نیویورک نقش بسته است.

دوره دوم:

پست در ایران تا سال ۱۲۵۸ به صورت «اداره پست» به فعالیتش ادامه می‌داد تا این که در این سال ناصرالدین شاه قاجار دستور تاسیس «وزارت پست» را صادر کرد. در زمان صدارت امیرکبیر تحولات عظیمی در وزارت پست ایران رخ داد و در پی آن نظام پستی نوین در کشور ایجاد شد؛ در این دوره سرویس‌های پستی منظمی بین شهرها ایجاد و تعرفه‌های پستی تعیین شد همچنین آیین‌نامه پستی کشور نیز به تصویب رسید. در سال ۱۲۸۸ با رواج تلگراف نام این وزارتخانه به «وزارت پست و تلگراف» تغییر کرد. در دوره رضاخان و در سال ۱۳۰۸ با خرید سهام شرکت تلفن، «وزارت پست و تلگراف و تلفن» شکل گرفت.

دوره سوم:

با پیروزی انقلاب اسلامی شیوه‌‌های ارائه خدمات پستی از لحاظ کمی و کیفی ارتقاء بسیاری داشت که از میان آنها می‌توان به حذف ساختار سنتی پست، اجرای مکانیزاسیون و اتوماسیون شبکه پستی و ایجاد سرویس‌های نوین و متنوع نظیر پست پیشتاز، صندوق شخصی و پست اکسپرس اشاره کرد. همچنین در پی رواج خدمات اینترنتی و شکل‌گیری روش‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، نام این وزارتخانه به «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» تغییر داده شد.


پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*