×
آخرین اخبار

نقش راهبردی شهید 《صیاد شیرازی》 در پیشبرد برنامه های کلان نیروهای مسلح

  • کد نوشته: 57178
  • ۱۴۰۰-۰۱-۲۱
  • 315 بازدید
  • امیر «امیرحسین شفیعی» گفت: جایگاه و نقش سرنوشت‌ساز و راهبردی شهید «صیاد شیرازی» در پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌های کلان نیرو‌های مسلح و موفقیت‌های وی که با مشارکت و حمایت آحاد فرماندهان و مجموعه‌های نظامی و انتظامی کشور همراه بود، برای نظام سلطه، استکبار و ضدانقلاب غیرقابل تحمل شد.
    نقش راهبردی شهید 《صیاد شیرازی》 در پیشبرد برنامه های کلان نیروهای مسلح

    به گزارش دیدگاه نیوز به نقل از خبرنگار دفاع پرس  از تبریز، امیر سپهبد شهید «علی صیادشیرازی» به اعتراف همرزمانش مصداق بارزی از نهایت «ولایت‌مداری» بود، فرمانده‌ای که اندیشه‌های عمیق و نافذ و رفتار توأم با اخلاص، بصیرت و محبت‌ورزی‌اش، وی را به یک شخصیت تأثیرگذار و تعیین‌کننده در نیروهای مسلج تبدیل کرده بود.

    جایگاه و نقش سرنوشت‌ساز و راهبردی شهید «صیاد‌شیرازی» در پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌های کلان نیرو‌های مسلح و موفقیت‌های وی که با مشارکت و حمایت آحاد فرماندهان و مجموعه‌های نظامی و انتظامی کشور همراه بود، برای نظام سلطه، استکبار و ضدانقلاب غیرقابل تحمل شد؛ بنابراین پس از سال‌ها مجاهدت‌های فراوان، وی در تاریخ ۲۱ فروردین سال ۱۳۷۸ توسط منافقین کوردل، در تهران به شهادت رسید.

    این‌روزها مصادف است با سالروز شهادت «صیاد دل‌ها»؛ در همین راستا به گفت‌وگو با امیر سرتیپ دوم ستاد «امیرحسین شفیعی» فرمانده تیپ ۲۵ نیرو مخصوص واکنش سریع نزاجا و از همرزمان امیر سپهبد شهید «علی صیاد‌شیرازی» نشسته‌ایم تا گوشه‌ای از خصوصیات اخلاقی و توان بالای فرماندهی این شهید والامقام را روایت کند.

    آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار دفاع‌پرس در تبریز با امیر سرتیپ دوم ستاد «امیرحسین شفیعی» است:

    در سالگرد شهادت سپهبد صیاد شیرازی قرار داریم، درخصوص این شهید بزرگوار صحبت بفرمایید.

    امیر سپهبد شهید «علی صیاد شیرازی»، الگوی صبر و متانت برای تمام ارتشی‌ها بود و خواهد بود. وفاداری به ولایت و اطاعت وی از امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای زبان‌زد دوست و دشمن بود. نماز اول وقت او در سخت‏‌ترین شرایط ترک نمی‏‌شد و نماز شب را نیز مانند دوستی صمیمی در آغوش می‏‌کشید.

    شهید «صیاد شیرازی» خود را سرباز کوچک اسلام و امام زمان (عج) می‏‌دانست و همواره سخنانش را با دعای فرج آغاز می‏‌کرد. مدیریت و تدبیر وی از جمله عواملی بود که او را در محفل یاران انقلاب جاودانه کرد، او مردی مهربان و باعاطفه بود که با وجود بی‌مهری‌ها همچنان روی پا ایستاد و عقاید مقدس خویش را حفظ کرد تا سرانجام در طلوع صبحی صادق، عشق را در آغوش کشید و خوش‏حال و خندان از میان ما پر کشید و هجرت کرد.

     

    مهم‌ترین ویژگی شخصیتی شهید «صیاد شیرازی» چه بود؟

    مهم‌ترین ویژگی «صیاد دل‌ها» عشق به شهادت بود؛ وی همیشه به همرزمان شهیدش غبطه می‌خورد و سال‏‌های سال جهاد کرد، غرب را زیر پا گذاشت تا به جنوب رسید، کردستان، پاوه، چمران و همت و کاوه. دفتر خاطرات جنگ و مبارزه با مردان پرننگ را یکی پس از دیگری پشت سرگذاشت و دفتر زندگی‌‏اش را با امتیاز عالی پر کرد.

    چه عواملی باعث شد تا شهید «صیاد شیرازی» در بین مردم محبوب شود؟

    مقبولیت و محبوبیت ناشی از ولایت‌پذیری، اندیشه‌های عمیق و نافذ و رفتار توأم با اخلاص، بصیرت و محبت‌ورزی امیر سپهبد شهید «علی صیاد شیرازی» در مجموعه نیرو‌های مسلح، وی را به یک شخصیت تأثیرگذار و تعیین‌کننده تبدیل کرده بود.

    جایگاه و نقش‌پذیری‌های سرنوشت‌ساز و راهبردی شهید «صیاد شیرازی» در پیش‌برندگی سیاست‌ها و برنامه‌های کلان نیرو‌های مسلح و موفقیت‌های وی که با مشارکت و حمایت آحاد فرماندهان و مجموعه‌های نظامی و انتظامی کشور همراه بود، برای نظام سلطه، استکبار و ضدانقلاب غیرقابل تحمل شد و سرانجام در صبح‌گاه ۲۱ فروردین سال ۱۳۷۸ توسط جنایتکاران تروریست گروهک منفور منافقین، هدف قرار داده شد و به شهادت رسید.

     به نظر شما شاخص‌ترین تأثیرگذاری‌های شهید «صیاد شیرازی» در دفاع مقدس کدام مقاطع بود؟

    ابتدا رفع غائله کردستان از شاخص‌ترین تأثیرگذاری‌های شهید «صیاد شیرازی» در دفاع مقدس بود که بسیار حائز اهمیت است. همچنین به عملیات «فتح‌المبین» و بعد از آن، عملیات «مرصاد» که به فرموده بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی (ره) «تبلور هشت سال دفاع مقدس بود»، می‌توان اشاره کرد.

     

    مصداق‌های بارزی را از ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری شهید «صیاد شیرازی» را به خاطر دارید؟

    شهید «صیاد شیرازی» مصداق بارزی از نهایت ولایت‌مداری بود. همه تلاش وی این بود که در ذهن خود و اطرافیان خود، این اصل را نهادینه کند که اطاعت از امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی)، اطاعت از رسول گرامی اسلام (ص) است.

    امیر «آراسته» یکی از همرزمان شهید «صیاد شیرازی» در دوران دفاع مقدس هم این‌طور بازگو کرده است که وقتی توفیقی می‌یافتیم که خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی برسیم، شهید «صیاد شیرازی» همواره دفتر و قلمی همراه داشت و بیانات آقا را در همان‌جا یادداشت‌برداری می‌کرد. وقتی به وی گفته بودند که بیانات آقا به طور مکرر در تلویزیون، رادیو و روزنامه‌ها منتشر خواهد شد، پس چرا شما یادداشت برمی‌دارید؟ پاسخ داده بود که من این صحبت‌ها را از لسان خود آقا می‌شنوم و می‌نویسم و این سخنان در من نهادینه می‌شود. این پاسخ یک انسان ولایت‌مدار است.

    شهید «صیاد شیرازی» همواره تلاش می‌کرد که ولایت‌مداری را در دیگران هم نهادینه کند؛ یعنی همیشه در سخنرانی‌های خود از ولایت‌مداری یاد می‌کرد و به‌طور کلی همه شخصیت آن شهید والامقام در ولایت خلاصه شده بود.

    چرا باید ویژگی‌های شخصیتی شهید «صیاد شیرازی» به نسل جامعه امروزی معرفی شود؟

    برای جوانان امروزی که مورد هجمه وسیع تبلیغات دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار دارند، بهترین و زیباترین الگو، شهدا هستند. شهیدانی که جان خود را در طبق اخلاص گرفته و برای دفاع از دین، شرف و کشورشان به همه‌چیز جز مذهب، خدا و ولایت فقیه پشت کرده و جان خود را تقدیم به خدای خود کردند. شهید «صیادشیرازی» را می‌توان به حق به‌عنوان یکی از زیباترین و دل‌انگیزترین شهدایی دانست که اگر به درستی به نسل جدید شناسانده شود، جوان امروزی می‌تواند او را به‌عنوان الگوی خود برگزیند.

     نقش مسئولین در شناساندن و ترویج ارزش‌های شهدا به نسل جدید چیست؟

    وظیفه امروز همه مردم و مسئولان، زنده نگهداشتن راه شهیدان و بزرگ‌مردان دفاع مقدس و همچنین انتقال فرهنگ «ایثار و شهادت» به نسل امروز جوان و نوجوان ایران اسلامی است. فرهنگ «ایثار و شهادت» فرهنگی متعالی در زمره عالی‌ترین مفاهیم الهی و نتیجه والاترین ارزش‌هایی است که یک انسان متعهد می‌تواند به آن مقام دست یابد.

    این مفاهیم اثرگذار و حرکت‌آفرین قادر هستند تا فضای یک جامعه را به‌صورت گسترده تحت تأثیر قرار دهند؛ بنابراین نسل‌های جدید را باید با شهدا، ایثارگران و فرهنگی که این افراد به آن پایبند بودند، آشنا کنیم و ارزش و اهمیت کار آن‌ها باید در جامعه به‌خوبی روشن شود.

     

    نهادینه کردن ارزش‌ها در جامعه، نیاز به برنامه‌ریزی و سازماندهی دارد و مسئولیت این امر بر عهده کلیه نهاد‌های فرهنگی در جامعه است و انجام کار پژوهشی و مبنایی در این زمینه ضروری به‌نظر می‌رسد؛ از همین رو لازم است تا قدم‌های اساسی در جهت ارائه الگو‌های درست به نسل جوان و متناسب با ارزش‌های انقلاب اسلامی برداشته شود.

    برای حفظ این میراث ارزشمند و انتقال ارزش‌های اصیل فرهنگی و دینی، حماسه بزرگ هشت سال دفاع مقدس به‌عنوان یادگار گران‌سنگ سال‌ها مبارزه در برابر ظلم جهانی، جهت سود جستن آیندگان از آثار و برکات آن، باید در اذهان نسل‌ها باقی و جاری بماند.

    در شرایط کنونی که جامعه ما با مسائلی نظیر تغییر نسل و نیاز روزافزون نسل جوان به ارزش‌های متعالی اسلامی در جهت پیمودن مسیر پیشرفت همه‌جانبه و تحقق تمدن نوین اسلامی، مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان و تلاش مذبوحانه ایادی داخلی آنان در جهت جدایی آینده‌سازان کشور از ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و… مواجه است، لزوم ترویج فرهنگ شهادت و ایثار به روشنی آشکار می‌شود که این مسئولیت مهم و خطیر بر عهده تمامی دلسوزان نظام است

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *