×
آخرین اخبار

نشست تخصصی «تبیین شخصیت دومین شهید محراب» برگزار شد

  • کد نوشته: 71996
  • ۱۴۰۰-۰۶-۲۰
  • 388 بازدید
  • در آستانه سالروز شهادت آیت الله سید اسدالله مدنی نشست تخصصی «تبیین شخصیت دومین شهید محراب» به‌همت سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی برگزار شد.
    نشست تخصصی «تبیین شخصیت دومین شهید محراب» برگزار شد

    به گزارش دیدگاه نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، در آستانه سالروز شهادت آیت الله سید اسدالله مدنی نشست تخصصی «تبیین شخصیت دومین شهید محراب» روز شنبه، ۲۰ شهریورماه، در محل سالن جلسات سازمان جهاددانشگاهی استان برگزار شد.

    میهمانان این نشست حجت‌الاسلام میکائیل اسکندری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، میکائیل جمال پور، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز، احمدحسین انزابی، نویسنده و مدرس دانشگاه، جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان و احد حاجی بلند، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی بودند.

    حجت‌الاسلام میکائیل اسکندری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی، در خصوص ویژگی‌های شخصیتی شهید مدنی، اظهار کرد: جایگاه این شهید گرانقدر، والاتر از تعاریف و بیان رویکرد این شهید محراب است، اما با برگزاری چنین نشست‌هایی می‌توان گفت که با استفاده از حداقل‌ها می‌توان این شهید را به جوانان امروزی معرفی کرد.

    وی با بیان این‌که شهید مدنی به عنوان اسوه‌ای برای جوانان و ‌نوجوانان بود، ادامه داد: رویکرد مقام معظم رهبری در چله دوم انقلاب اسلامی نیز توجه به جوانان است. قطعاً جامعه امروز بر اساس آموزه‌های دینی و به خاطر وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی که در جوانان وجود دارد، به این قشر اجتماعی ارزش و احترام قائل است.

    اسکندری افزود: پیامبر اکرم(ص) نیز نگاه ویژه‌ای به جوانان داشته و اکنون علمای دینی بر اساس مبانی و آموزه‌های دینی به جوانان اعتماد دارند. شهید مدنی نیز در دوره‌ خود ارتباط خوبی با جوانان برقرار می‌کرد و همواره می‌گفت که اگر من آغوش خود را به روی جوانان و نوجوانان باز نکنم، آغوش‌های دیگری برای آن‌ها باز می‌شود.

    رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به روحیه و نشاط جوانان، گفت: افراد کهنسال با وجود کوله باری از تجربیات اما ممکن است که پتانسیل‌های لازم برای اجرای برنامه‌ها و میدان داری را نداشته باشند در حالی که جوانان باید در خط مقدم برنامه‌ها حضور داشته باشند.
    جوانان؛ مهم‌ترین بازوی شهید مدنی

    وی با اشاره به ویژگی خداباوری این عالم بزرگوار، گفت: سومین شاخصه شخصیتی شهید مدنی، معاشرت و ارتباطات اجتماعی بالای او است، به طوری که این شهید با اقشار مختلف اجتماعی به خصوص قشر جوان تعامل بالایی داشته و همواره یاور مظلومان جامعه خود بود و با توجه به جایگاه علمی که داشت، فرقی نمی‌کرد که در مجلس کوچک و یا در مجلسی با جمعیت زیاد سخنرانی می‌کند.

    اسکندری با اشاره به ویژگی زاهدانه شهید مدنی، افزود: آیت‌الله مدنی در تمامی موقعیت‌ها و مقامات، ساده زیستی و زندگی زاهدانه را هیچگاه فراموش نکرده و بدون تکلف و تشریفات زندگی می‌کرد.

    وی پشتکار و همیت دینی شهید مدنی را یکی از ویژگی‌های شخصیتی این شهید بزرگوار دانست و ادامه داد: مردم عامه نمازهای این شخصیت را عادی تصور می‌کردند اما او در کنار اشتغالات علمی، فکری و تقوایی که داشت، زجه‌ها، گریه و زاری‌های نماز شبش هنوز در گوش‌های اطرافیانش به یادگار مانده است.

    میکائیل جمال‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز، نیز در این نشست با تأکید بر این‌که صحبت از بزرگان و مفاخر، نباید محدود به سالگرد شهادت و یا ارتحال آن‌ها باشد، گفت: برای شناخت جایگاه شهید مدنی در جامعه بایستی به مطالعه سیره علمای ابرار حوزه‌های علمیه تشیع رجوع کنیم.

    وی با اشاره به کتاب «شهدا الفضیله» مرحوم علامه عبدالحسین امینی، یکی از مفاخر آذربایجان و عالم اسلام، افزود: شهید مدنی نه یک فرد بلکه یک خط بود و نه یک شخص بلکه یک شاخصه بود. با مراجعه به تاریخ می‌بینیم که در دوره‌های مختلف، افرادی ‌چون شهید آیت الله مدنی، شهید آیت‌الله قاضی طباطبایی، میرزا صادق آقا و… به عرصه آمده و پس از فعالیت و مجاهدت‌هایی به شهادت رسیده‌اند که هر یک، خطی در مسیر حقانیت را می‌پیمودند.

    وی افزود: در راستای مطالعه شخصیت‌هایی چون شهید مدنی، نباید فراموش کرد که از سیره علمای تشیع به خصوص علمای مجاهد، مهاجر و شهید صحبت می‌شود.

    جمال‌پور با بیان این‌که شهیدمدنی تنها یک شخصیت تاریخی نبود و باید ویژگی‌های آن پس از ۴۳ سال به جوانان امروزی تبیین شود، گفت: در طول تاریخ، همواره زمان، انسان‌ها، متدها و ادبیات مردم دچار تحول می‌شود اما برخی موارد تغییر نمی‌کنند و ثابت هستند. از جمله این مواردی که هیچگاه تغییر نکرده، ضرورت نیاز به وجود قهرمان و قهرمانان در زندگی انسان‌ها است.

    این استاد دانشگاه، افزود: یکی از نیازهای اساسی تمامی جوامع در تمامی اعصار و در بین تمامی نسل‌ها، ضرورت وجود قهرمان و در بیان دینی، وجود اسوه و الگو است که اگر این مورد در جامعه وجود نداشته باشد، ملت احساس حقارت و ذلت می‌کند. در نتیجه برای وجود احساس عزت در میان یک ملت، باید در جامعه، قهرمانانی واقعی و از جنس خود مردم داشته باشد نه قهرمانان بیگانه و اسطوره‌ای.

    احمد حسین انزابی، نویسنده و مدرس دانشگاه نیز در این نشست، در خصوص ویژگی‌های شخصیتی این شهید، اظهار کرد: شاخص‌ترین شخصیت اخلاقی و سیره شهید مدنی، خصوصیت تقرب و تقوای او است. با توسل به خطبه متقین و انطباق ویژگی‌های شهید مدنی با ویژگی‌های متقین در کلام امیرالمؤنین(ع) می‌توان گفت که شخصیت آیت‌الله مدنی برگرفته از ویژگی‌های بیان شده در خطبه متقین است.

    وی با اشاره به بخشی از خطبه متقین، افزود: بررسی وضعیت، شیوه و نکات ظریف شهید آیت‌الله مدنی دقیقاً با خطبه متقین مطابقت داشته و در وصف متقین، مدنی اسوه برتر تقوا و تقرب بوده که نشان از منطق سراسر درست، به هنگام و اسلامی این شهید بزرگوار است و با تمام وجود، زمینه‌های تواضع، فروتنی و عشق به ولایت مولا علی(ع) و فقیه در این شخصیت بزرگوار لبریز دیده می‌شود.

    انزابی، ادامه داد: شهید مدنی می‌گفت که همواره سؤالی در اعماق قلبش وجود داشته که آیا واقعاً سید است و شهید می‌شود. تحلیل این جمله بیانگر این است که آیت الله مدنی لحظه به لحظه عمرش را در انتظار شهادت خود بوده و در نهایت بیستم شهریورماه ۶۰ لحظه انتظار این شخصیت گرانقدر تاریخ به سر می‌رسد.

    این نویسنده و پژوهشگر، بیان کرد: تمامی وجود و هم و غم او از آغاز زندگی تا پایان آن در خدمت انقلاب اسلامی و اعتلای کلام الله صرف شده و نمونه و اسوه والا و بزرگی در این زمینه برای جوانان، تاریخ انقلاب و تاریخ مجاهدت‌ها و مبارزات محسوب می‌شود.

    جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی نیز در ادامه این نشست با بیان این‌که شهید مدنی، مجاهد نصتوحی بود که تمامی عمر خود را وقف اسلام و انقلاب کرده و در نهایت به فیض شهادت نائل شد، گفت: ما وظیفه داریم که تا جایی که می‌توانیم، این شخصیت‌ فاخر آذربایجان و سایر بزرگمردان تاریخ را به نسل جوان معرفی کنیم.

    وی افزود: در کنار یادآوری مجاهدت‌های این شخصیت‌ها به جامعه، باید بدانیم که مهمتر از یاد و خاطره آن‌ها، افکار و عملکرد چهره‌های انقلابی باید هر چه بیشتر به جامعه معرفی شده و در جامعه رواج یابد زیرا ما امانتدار خون این شخصیت‌های گرانقدر هستیم و باید این سرمایه ارزشمند را حفظ کرده و به نسل‌های بعدی انتقال دهیم و جامعه را در راستای این تفکرات به درستی و سلامت هدایت کنیم.

    احد حاجی بلند، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به عقب ماندگی‌های فرهنگی استان در سال‌های اخیر، گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر اغلب شاخص‌های استانی در حوزه‌های مختلف به خصوص حوزه فرهنگ و اجتماعی شرایط نزولی داشته است که بایستی این عقب ماندگی‌ها آسیب شناسی و خلاءهای موجود در حد توان جبران شوند.

    وی با اشاره فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص جایگاه تبریز و آذربایجان در حوزه شهدای محراب، افزود: پیشنهاد می‌کنیم که کنگره‌ای تحت عنوان شهدای محراب در تبریز برگزار شود و یا حتی المان شهدای محراب به‌عنوان تبیین جایگاه تبریز در این عرصه در نقطه‌ای از سطح شهر نصب شود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *