×
آخرین اخبار

معصومه خاوری، جوان‌ترین عضو کابینه دولت افغانستان کیست؟

  • کد نوشته: 44818
  • ۱۳۹۹-۰۹-۰۷
  • 685 بازدید
  • به گزارش دیدگاه نیوز، مجلس نمایندگان افغانستان دوم آذر، به ده نامزد وزارت در کابینه دولت رای اعتماد داد. در میان ۲۴ عضو کابینه جدید، چهار زن نیز به کرسی وزارت تکیه زده‌اند. معصومه خاوری، وزیر مخابرات و فناوری اطلاعات، اولین زن و جوان‌ترین عضو کابینه بود که دیروز از ۲۴۶ نماینده حاضر در مجلس، […]

    معصومه خاوری، جوان‌ترین عضو کابینه دولت افغانستان کیست؟

    به گزارش دیدگاه نیوز، مجلس نمایندگان افغانستان دوم آذر، به ده نامزد وزارت در کابینه دولت رای اعتماد داد. در میان ۲۴ عضو کابینه جدید، چهار زن نیز به کرسی وزارت تکیه زده‌اند. معصومه خاوری، وزیر مخابرات و فناوری اطلاعات، اولین زن و جوان‌ترین عضو کابینه بود که دیروز از ۲۴۶ نماینده حاضر در مجلس، ۱۵۶ رای تایید کسب کرد.

    معصومه خاوری کیست؟

    معصومه خاوری ۳۵ ساله و از شهرستان دره‌صوف بالا ولایت سمنگان در شمال افغانستان است. او تحصیلات ابتدایی را در خارج از افغانستان به پایان رساند و در سال ۱۳۸۴، در رشته زبان ترکی از دانشگاه غازی ترکیه فارغ‌التحصیل شده است. خاوری تحصیلات عالی را در رشته علوم و فناوری پزشکی در دانشگاه آنکارا در سال ۱۳۸۸ به پایان رسانده و در سال ۱۳۹۸، در مقطع کارشناسی رشته حقوق از دانشگاه پیام نور ایران فارغ‌التحصیل شده است. او در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت دولتی مشغول تحصیل است و به زبان‌های ‏پشتو، فارسی و ترکی تسلط دارد.

    کارنامه‌ها و نمایندگی مجلس

    معصومه خاوری در فاصله سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۷ نماینده منتخب مردم ولایت سمنگان در مجلس نمایندگان افغانستان بود. او در مجلس نمایندگان عضو و دبیر کمیسیون ‏امور عدلی و قضایی، اصلاحات اداری، مبارزه با فساد اداری و اخلاقی و همچنین، عضو کمیسیون حقوق ‏بشر، جامعه مدنی و امور زنان بود.

    خاوری بار دیگر در انتخابات سال ۱۳۹۷ مجلس نمایندگان نامزد شد اما کمیسیون مستقل انتخابات اسم او را از فهرست نهایی نامزدها حذف کرد. او در سال ۱۳۹۸، مشاور عبدالله عبدالله در ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی بود.

    معصومه خاوری چگونه به کابینه راه یافت؟

    معصومه خاوری از قوم هزاره و عضو حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری محمد محقق است.

    پس از جنجال انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان و در نتیجه، امضای توافق‌نامه سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله، حکومت مشارکتی شکل گرفت و به این ترتیب، ۵۰ درصد اعضای کابینه به عبدالله عبدالله و حامیان سیاسی او تعلق گرفت. محمد محقق، معاون پیشین ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی که در انتخابات اخیر عضو ارشد رهبری ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله بود، معصومه خاوری را به‌عنوان نامزد وزارت پیشنهاد کرد و سرانجام، اشرف غنی او را به‌عنوان نامزد وزارت مخابرات به مجلس معرفی کرد.

    برنامه‌های خاوری برای وزارت مخابرات

    معصومه خاوری هفته گذشته با حضور در مجلس نمایندگان افغانستان، اهداف کلی و وضعیت کنونی وزارت مخابرات را توضیح داد و برنامه‌هایش را ارائه کرد.

    او هدف این وزارتخانه را رهبری و جهت‌دهی مخابرات و فناوری اطلاعات، توسعه زیربنای دیجیتال، قانونمند‌سازی خدمات دیجیتالی عنوان و برنامه‌هایش را در چند محور ارائه کرد.

    خاوری گفت اجرای قوانین سایبری، تنظیم خدمات پستی، تعیین مرکز ملی صدور تصدیق ‏الکترونیکی، رسیدگی به قوانین و سیاست‌های پست الکترونیکی و پیشرفت صنعت فناوری اطلاعات از اولویت‌های این وزارتخانه ‏است و او تلاش خواهد کرد تا با پیگیری پروژه‌های فعلی، آن را تکمیل کند و در ادامه وعده داد در صورت کسب رای اعتماد، قیمت اینترنت را کاهش و کیفیت آن را ارتقا می‌دهد. ‏

    ‏او متعهد شد که زیرساخت‌های دیجیتالی از جمله مرکز ملی اطلاعات، شبکه اینترنت دولتی، شبکه ‏آموزش، طبابت از راه دور و تحصیلات از راه دور را بر اساس برنامه‌های مشخص، توسعه خواهد داد و بخش‌های آموزش‌و‌پرورش، تحصیلات عالی، صنعت، تجارت و ارتباطات را تحت پوشش طرح دیجیتال‌سازی قرار ‏خواهد داد. به گفته خاوری، با دیجیتال‌سازی این بخش‌ها، عرضه خدمات بهبود می‌یابد و خدمات شهروند‌‏محور به‌گونه‌ای شفاف، سریع و موثر تقویت می‌شود که از این رهگذر، علاوه بر شفافیت و ‏مبارزه با فساد، عواید دولت نیز افزایش خواهد یافت. ‏

    قانونمند شدن و ثبت سیم‌کارت‌های شبکه‌های مخابراتی یکی دیگر از برنامه‌های خاوری است. او در مجلس نمایندگان گفت یکی از نگرانی‌های اصلی این وزارتخانه ثبت چند سیم‌کارت با یک شناسنامه است که ‏این مساله در ناامنی‌ها نقش دارد و حل آن نیازمند تصویب یک دستورالعمل واحد است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *