×
آخرین اخبار

مصونیت قضایی بن سلمان در جهان

  • کد نوشته: 107214
  • ۱۴۰۱-۰۹-۰۲
  • 349 بازدید
  • افسر سابق عملیات روانی ارتش ایالات متحده آمریکا فاش کرد .

    مصونیت قضایی بن سلمان در جهان

    به گزارش دیدگاه نیوز  ؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در ادامه بررسی دلایل اعطای مصونیت قضایی از سوی جو بایدن به بن سلمان درحالیکه جمهوری خواهان توانستند پیروزی نسبی در مجلس نمایندگان آمریکا به دست آورند در ذیل مشروح بخش دوم مصاحبه باشگاه خبرنگاران جوان با اسکات بنت، افسر سابق عملیات جنگ روانی ارتش آمریکا را می‌خوانیم.

     آیا ارتباطی میان شرایط فعلی جهان و اعطای مصونیت قضایی به محمد بن سلمان در مورد پرونده جمال خاشقچی وجود دارد؟

    اسکات بنت در پاسخ به این سوال گفت: جو بایدن علی رغم اینکه در تمام تبلیغات انتخاباتیش قول داده بود که بن سلمان را به جزای اعمالش برساند و رابطه با عربستان را بازنگری کند، اما شرایط به نحوی در جهان و در داخل آمریکا پیش رفت که او وادار با اصلاح روابط و یک چرخش ۱۸۰ درجه نسبت به سعودی‌ها شد. علی رغم اینکه بایدن تلاش می‌کند در ظاهر نشان دهد فعلاً مشکلی با بن سلمان ندارد، ولی در باطن این دو نفر از یکدیگر متنفرند. اما بن سلمان در حال حاضر مهره مناسبی برای بایدن است تا بتواند برخی نقشه‌های آمریکا را در منطقه خاورمیانه اجرایی کند. برای نمونه در همین اغتشاشات اخیر در ایران یا در موضوع تنش‌های موجود میان ترکیه و کرد‌های سوریه ردپای سعودی‌ها دیده می‌شود. سعودی‌ها در حال حاضرمهره مناسبی هستند که می‌توانند در برخی کشور‌های مهم نفوذ کرده و نقشه‌های صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را اجرا کنند.

    او در ادامه تاکید کرد نفوذ سعودی‌ها در ماجرا‌های اخیر ایران که حتی برخی از آن‌ها به طور واضح و روشنی مشخص است برای آمریکا آن هم در شرایط فعلی بسیار نکته قوی بزرگی است، زیرا از زمان خروج عجولانه آمریکا از افغانستان موقعیت واشنگتن در منطقه تضعیف شده و به دنبال رابطی برای ادامه فعالیت‌های خود است و فعلاً مهره‌ای بهتر از سعودی‌ها در دست ندارد. حالا به نظر من اعطای این مصونیت قضایی در مورد پرونده چالشی جمال قاشقچی می‌تواند پاداشی باشد از سوی بایدن به بن سلمان در مورد خرابکاری‌هایی که اخیر در منطقه به ویژه در ایران انجام داده اند. این اقدام به نوعی تشکر از کارهاییست که آن‌ها تلاش کردند در یکی دو ماه اخیر برای شروع یک جنگ داخلی در ایران انجام دهند. البته این صرفاً نظر من نیست؛ من با بسیاری از تحلیلگران در این مدت گفتگو کردم، آن‌ها هم چنین نظری در این مورد داشتند.

    -این اقدام بایدن چه تاثیری بر بازار نفت و احیاناً کنترل رکود اقتصادی در آمریکا دارد؟

    بنت در جواب گفت: من بعید می‌دانم که این اقدام تاثیری در متقاعد کردن سعودی‌ها در افزایش تولید نفت و کنترل قیمت نفت خام در بازار‌های جهانی داشته باشد. در این مورد سعودی‌ها بیشتر از اینکه به نفع آمریکایی‌ها فکر کنند به دنبال منافع مالی خود هستند. تا به امروز هم بایدن از هر ابزاری استفاده کرده تا شاید بن سلمان را همراه خود کند تا بتواند حداقل زمستان پیشرو را بدون مشکلات مربوط به سوخت از سر بگذراند، ولی موفق نشده که حداقل عربستان و اعضای اوپک پلاس را راضی کند که میزان تولید نفت خام خود را افزایش دهند. واشنگتن و ریاض در حال حاضر به دلیل برخی عوامل ژئوپلیتیکی و سیاسی روابط خود را وارد مرحله جدیدی کرده‌اند که هر قدمی باید برای هر دو سمت منفعت داشته باشد و دیگر هیچکدام از طرفین حاضر نیستند برای امتیاز دادن و یا برای آینده روابط استراتژیک خود اقدامی به نفع طرف مقابل انجام دهند. من معتفدم این باجدهی دولت آمریکا به سعودی‌ها هم نمی‌تواند نتیجه بلندمدتی در بر داشته باشد و شاید تنها در کوتاه مدت بتوانند به آن دلخوش کنند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “مصونیت قضایی بن سلمان در جهان”

    1. ناشناس گفت:

      بن سلمان و هرجا گیر بیارم گردشو میزنم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *