×
آخرین اخبار

مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل خانه سینما برگزار شد

  • کد نوشته: 120869
  • ۱۴۰۱-۱۲-۲۲
  • 33 بازدید
  • مرضیه برومند در مراسم معارفه خود به عنوان مدیرعامل خانه سینما گفت: خوشحالم که حضورم باعث شعف شد ولی قول می‌دهم بین عقلانیت و احساساتم تعادل ایجاد کنم.

    مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل خانه سینما برگزار شد

    عصر یکشنبه بیست‌و یکم اسفندماه مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل سینما با حضور جمعی از اهالی سینما و مدیران سازمان سینمایی در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

    منوچهر محمدی، محمدعلی نجفی، همایون اسعدیان، فرهاد توحیدی، شهاب حسینی، مصطفی کیایی، مرتضی شایسته، محمد مهدی عسگرپور، ستاره اسکندری، امیرمحسن یوسفی، غلامرضا موسوی، محمد سریر، وحید موساییان، حمیدرضا نوربخش( مدیرعامل خانه موسیقی)، حبیب ایل‌بیگی (معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی)، بهمن اردلان، تورج اصلانی و ابوالحسن داودی جمعی از حاضران بودند.

    در ابتدای این مراسم که همایون اسعدیان اجرای آن را برعهده داشت، بیان شد که تمام مدیران عامل پیشین هنوز در این خانه هستند و این مراسم برای رفتن یک مدیر قدیمی و آمدن یک چهره جدید نیست چرا که هر دو مدیر قبلی و جدید سینما از چهره‌های باسابقه سینما هستند. اسعدیان با اشاره به برخی حساسیت‌ها و سختگیری‌های مرضیه برومند به شوخی ادامه داد که امیدواریم او، خانه سینما را خانه عروسک نکند.( خانه عروسک مدتی قبل تعطیل شد.)

    عسگرپور در ادامه بیان کرد: مراسم تودیع و معارفه برای نهادهای حاکمیتی است و ما فقط برای اینکه منظور خودمان را برسانیم از این واژه استفاده کردیم. خانه سینما همیشه جای منوچهر شاهسواری است و خانم برومند هم همیشه حضور داشتند و بیشتر هم در آشوب‌ها کمک می‌کردند. البته اینجا را خانه عروسک نمی‌کنند بلکه خانه مادربزرگه می‌کنند.

    او درباره روند طولانی انتخاب مدیرعامل خانه سینما بیان کرد که وقتی در این پروسه بودیم خیلی از اتفاق‌ها نیفتاده بود، ضمن اینکه بخش اعظمی از انرژی و وقت ما برای رفع گرفتاریهای اعضا صرف شد.

    وی درباره گرایش فکری هیات مدیره جدید گفت: اهداف این دوره را دو محور میتوان خلاصه کرد یکی از آنها، عرصه جدید حوزه تصویر است که هر وقت تکنولوژی تغییر می‌کند شرایط متفاوتی را پیش می‌آورد و خانه سینما باید به سمتی برود که با نگاه سنتی قبلی این خانه، مجموعه نهاد صنفی و فعالیت‌هان آن به سمت اضمحلال برود. محور دوم جایگاه نهاد صنفی در مجموعه معادلات کشور است که بخشی از آن ممکن است به تغییر ساختاری خانه سینما هم در بخش‌هایی منجر شود. واقعیت این است که جایگاه درست باید پیدا شود و اختلاف هایی که هر از گاهی پیش می‌آید نباید ما را از این مسیر منحرف کند چون همین اواخر هم دیدیم که برخی اتفاق‌های حاشیه‌ای رخ داد و اینها نباید تمرکز ما را برای رسیدن به جایگاه در شأن خانه سینما برهم بزند.

    در ادامه اسعدیان از زنده یاد سیف الله داد یاد کرد و نیز از فرشته طائرپور که هیچ وقت جایش پر نمی‌شود.

    فرهاد توحیدی فیلم نامه نویس و یکی از اعضای سابق خانه سینما در بخشی دیگر به جایگاه آمد و گفت: کسانی که کار اجرایی خانه سینما را کردند میدانند یک بندبازی غریب است. یکی از ویژگی‌های اینجا این است که گاهی چنان حواشی خانه سینما زیاد می‌شود که همه هیات مدیره درگیر مسایل روزمره می‌شوند، البته خانم برومند خیلی خوش شانس هستند که در زمان حضور یک هیأت مدیره خوب و بابرنامه فعالیت می‌کنند. اما آقای شاهسواری در دوران پرحاشیه و سختی آمد و اگرچه بی‌سروصداست، کارهای مهمی انجام داد.

    او با اشاره به داستانی اساطیری بیان کرد:قرار نیست دست و پای این نهاد صنفی بریده شود بلکه قرار است تخت آن بزرگتر شود و با قاعده چنین سازمانهایی همراه باشد. از آنجا که خانم برومند آدم کارهای بزرگ است، توقعی که از ایشان می‌رود این است که کاری ماندگار در خانه سینما انجام دهد. در اینجا یکی دو کار بر زمین مانده وجود دارد که منوچهر شاهسواری کارهای مقدماتی آن را انجام داده و باید تمام شود. یکی از این اقدامات تبدیل اینجا به «سازمان صنعت فیلم ایران» است.

    در ادامه منوچهر شاهسواری، مدیرعامل پیشین خانه سینما با حلالیت خواهی بابت کارهایی که نتوانسته انجام دهد گفت: اسفند ، ماه دلگیری است چون باید به حساب آنچه کردید برسید و البته در کنارش دلخوشی های کوچکی هم وجود دارد و بعد در انتظار بهار و روزهای بهتر هستیم. قطعا از زمانی که دستیار دو کارگردان بودم تا الان که ۳۰ سال گذشته نسبت به خانه سینما یک دلبستگی نه عاطفی بلکه ساختاری دارم و همیشه به جایگاه صنف معتقد بودم. آنچه الان گفته شد به تغییر نگرش نیاز است چون همه علاقه‌مند به یک سینمای باشکوه هستیم و بحز با امید، نمیتوان در این مسیر حرکت کرد.

    شاهسواری خطاب به مرضیه برومند گفت:ما در یک مقطع ویژه‌ای به سر می‌بریم و چند سال است که در مسیر طوفان هستیم. در این مسیر فقط باید صبور بود چون این طوفان خواهد رفت و باید چه کرد که بعد از آن بر سر آبادانی باشیم نه آوارگی. این کار هم با صبوری میسر است. سینمای ایران به عنوان هسته مرکزی نظام روشن فکری کشور بار سنگینی روی دوش دارد و حق آن است که حتی جان بر سر آن بگذاریم. البته این خصلت شخصی من است که اهل گفتگو هستم ولی اهل رسانه نیستم یعنی بلد نیستم.

    وی ادامه داد: من با چهار معاون سینمایی‌ کار کردم، آقای ایوبی که به نیکی از ایشان یاد می‌کنم، آقای حیدریان که همکاری خوبی را در دوران مدیریت ایشان داشتیم، آقای انتظامی که در آن دوره بالا و پایین‌هایی داشتیم ولی از نکات مثبت ایشان نمی توانم بگذرم و بعد هم محمد آقای خزاعی. ما در این مسیر به یک رویکرد تعاملی و گفت‌وگو محور نیاز داریم و فقط از این طریق است که می‌شود به نتیجه رسید چرا که نسل جوان و خلاقی در راه است و ما حق نداریم به فرزندان هنرمند خود زمین سوخته تحویل دهیم. باید هر آنچه افق مشترک ما را تاکید می‌کند مدنظر داشته باشیم.

    این سینماگر اضافه کرد: رنجهایی به لحاظ فضای عمومی و از درون بر من و خیلی از همکارانم وارد شده که میخواستم بخشی از آن‌ها را اینجا بگویم ولی روحیه بشاش همایون ( اسعدیان) این اجازه را نمی دهد و شاید هیچوقت زمان آن نرسد.

    وی در ادامه خطاب به مرضیه برومند گفت: بانوی اول مدیر در خانه سینما فرشته (طائرپور ) بود که ریس هیات مدیره بود و بانوی دوم تو هستی و این شاید از داستانهای شرقی باشد که دو دوست با فاصله که عمر یکی هزار سال باد و دیگری نیست، برای روزهایی تازه و کارهایی خوب بشارت می‌دهند.

    وی تاکید کرد که حرمت و کرامت سینماگران در اولویت است و هر کسی جز این رفتار کند از ما نیست.

    او گفت: من به نیت مراقبت به این مسئولیت آمدم ولی خیلی دلم میخواست آکادمی علوم و فنون را هم الان تحویل می دادیم که متاسفانه حاصل نشد. آن بار بزرگ به زمین خورده همین آکادمی است که امیدوارم به پرواز درآید.

    شاهسواری در پایان با قدردانی از تمام همکارانش در خانه سینما و انجمن‌ها صنفی سینمایی گفت: برای آن اقلیتی که سنگ‌اندازی کردند هم آرزو می‌کنم دستانشان روزی پر از گل شود.

    در بخش دیگری از این مراسم مرضیه برومند با بیان خاطره ای از یک دوست افغانستانی که در پیامی ریاستش بر سینمای ایران را تبریک گفته بود بیان کرد: این تصور اکثر مردم غیرسینمایی است که من رییس سینمای ایران شدم‌ ولی با این حال خوشحالم که باعث شعف شدم. این خوشحالی شاید بخاطر کارهایی است که انجام داده‌ام یا شاید هم بخاطر زن بودنم پس از اتفاق های اخیر. با این حال وقتی این پیشنهاد مطرح شد معتقدم احساسم بر عقلم غلبه کرد و باعث شد بله را بگویم.

    او افزود: در روزهایی که در تقلای بررسی این پیشنهاد بودم دو تصویر در ذهنم بود؛ یکی مرحوم داود رشیدی که او را از بذر پیدایش اینجا در فعالیتهایش تا تلاشهای دیگران به خاطر دارم. تصویر دوم فرشته طائرپور است که داغ او مثل روز اول برای من تازه است. تسلط او بر صنف غیرقابل جایگزین است و این دو تصویر به من می‌گفتند خانه سینما میراث باقی مانده از آدمهایی است که در طول سالها و از پس بحران‌ها ،این خانه را حفظ کردند. البته تصمیم گرفته‌ام و قول می‌دهم که تلاش کنم تا تعادلی بین عقلانیت و احساساتم ایجاد کنم که بدون سیاست‌زدگی برنامه های هیأت مدیره را اجرا کنم. ضمن اینکه دیگر یک شخصیت حقیقی ندارم و قبلاً تندتر بودم ولی الان یک جایگاه حقوقی دارم که بر آن اساس بیشتر بر مبنای تعامل و گفتگو و همفکری عمل می‌کنم.

    در این مراسم همچنین گزارشی از تلاشهای انجام شده برای رفع مشکلات سینماگران زندانی شده ارایه شد و اینکه مشکل همگی در شب‌های نزدیک به سال نو برطرف شده است.

    در این خصوص از مهدی کوهیان، ستاره اسکندری، رامبد جوان، شهاب حسینی، مجتبی میرتهماسب، محسن امیریوسفی، نغمه دانش، حمیدرضا نوربخش، علی مردانه، علی ستوده نیا، شراره عطاری، رضا دادویی، آسیه مزینانی، فاطمه معتمدآریا، پانته‌آ پناهی‌ها، شبرنگ ،منصوره وافری، مینا جهانگیری، غزل نهانی، سپیده ابطحی و همایون اسعدیان با اهدای لوح سپاس قدردانی شد که از بین آنها هنرمندانی چون رامبد جوان، معتمدآریا و پناهی‌ها در سالن مراسم حضور نداشتند.

    همچنین از رخشان بنی‌اعتماد و پرویز پرستویی و حبیب احمدزاده هم برای پیگیری‌هایی که بابت رفع مشکل سینماگران انجام دادند، تقدیر شد.

    ستاره اسکندری در پایان بیان کرد که لزومی به تقدیر و تشکر نبوده و شهاب حسینی هم گفت که وقتی به مراسم دعوت شده، تصورش این بود که برای مراسم معارفه و تودیع دعوت می‌شود و ایده‌ای برای این تقدیر نداشته است و در ادامه گفت: اما اگر کوپن ما جایی اثر نداشت بر ذمه ما باقی مانده است و هر چه کردیم وظیفه بوده است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *