×
آخرین اخبار

عضو شورای شهر شیراز: توانمندسازی زنان حاشیه‌نشین ضروری است

  • کد نوشته: 78047
  • ۱۴۰۰-۰۹-۲۸
  • 567 بازدید
  • رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه نشینی و رفع محرومیت مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر شیراز گفت: پرداختن به زندگی زنان و دختران حاشیه‌نشین و توانمندسازی آنها،‌ بسیار ضروری است چراکه شناخت ابعاد مختلف زندگی آنها می‌تواند منجر به کاهش پدیده حاشیه نشینی و کاهش تبعات منفی ناشی از این پدیده شود.
    عضو شورای شهر شیراز: توانمندسازی زنان حاشیه‌نشین ضروری است

    به گزارش دیدگاه نیوز، مریم حسینی یکشنبه در گفت و گو با این خبرگزاری اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد که زنان بیش از مردان در معرض فقر قرار دارند. در واقع بخش عمده‌ای از فُقرا در جهان را زنان تشکیل می‌دهند.

    رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه نشینی و رفع محرومیت مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: زنانه شدن فقر می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد اما برای اینکه بتوانیم مشکلات و آسیب‌های اساسی حوزه زنان و دختران را بررسی و برطرف کنیم در وهله اول باید به دنبال پاسخی برای این پرسش‌ها باشیم که چه عواملی موجب آسیب‌پذیری بیشتر زنان حاشیه‌نشین نسبت به زنان شهرنشین شده و آیا فقر یا بدسرپرستی تنها عامل لغزش زنان به سمت اعتیاد است؟

    وی اضافه کرد: در هنگام روبه رو شدن با فقر، زنان اولین قشری هستند که از چرخه آموزش و تحصیل حذف می‌شوند و بدین ترتیب میزان احساس امنیت اجتماعی آنها پایین می‌آید و به سمت شرایط ناپایداری از نظر روحی و روانی سوق پیدا می‌کنند.

    حسینی افزود: نیاز است که تمام تلاش خود را برای توانمندسازی زنان و دختران به کار بگیریم. البته توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در سکونتگاه‌های غیررسمی باید با رویکرد توسعه کسب و کارهای خُرد و با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی انجام شود و در اولین مرحله باید نهادها، سازمان‌ها و تسهیلگران را برای تحقق این امر آماده‌سازی کنیم.

    وی بیان داشت: برای حل این مشکل، راه اندازی بازارچه‌های دائمی و حمایت از محصولاتی که این قشر تولید می‌کنند از اهمیت بسیاری برخوردار است.

    عضو شورای شهر شیراز عنوان کرد: زنان و دختران حاشیه‌نشین معمولا تمام وقت خود را در فضای محله می‌گذرانند و همین مسئله باعث می‌شود نسبت به مردان در معرض آسیب‌های بیشتری قرار بگیرند و حتی بیش از مردان از مشکلات و مسائل در مناطق حاشیه‌ای رنج ببرند.

    وی گفت: متأسفانه این مسائل سلامت جسم و روح زنان و دختران در این مناطق را تهدید می‌کند. لذا پرداختن به زندگی زنان و دختران حاشیه‌نشین یک مسئله بسیار ضروری است چرا که شناخت ابعاد مختلف زندگی آنها می‌تواند برای مسئولان راهگشا باشد و منجر به کاهش پدیده حاشیه نشینی و کاهش تبعات اجتماعی فرهنگی منفی ناشی از این پدیده شود.

    حسینی افزود: باید بپذیریم که در شهرسازی و شهروندداری دچار مشکل شدیم و همین مسئله باعث ایجاد حاشیه‌نشینی شده است.

    وی ادامه داد: درک کالبدی و تک بعدی نسبت به شهر عمران‌زدگی را به دنبال دارد و به همین دلیل است که مردمانی نجیب به حاشیه و محلات فقیر کشیده می‌شوند و مناطق کم‌برخوردار وسعت بیشتری پیدا می‌کند.

    رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه نشینی و رفع محرومیت مناطق کم برخوردار شورای شهر شیراز اعلام کرد: ما همچنان در برنامه‌ریزی و طراحی شهری دچار اشتباهات بزرگی هستیم و باید این نکته مهم را در نظر بگیریم که‌ حاشیه‌نشینی هیچ وقت خاتمه پیدا نمی کند مگر اینکه فرآیند تولید و تداوم پدیده حاشیه نشینی را بشناسیم.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *