×
آخرین اخبار

عضویت ایران در سازمان شانگهای دستاورد بین‌المللی محسوب می‌شود

  • کد نوشته: 95219
  • ۱۴۰۱-۰۶-۲۴
  • 146 بازدید
  • تهران- خبر روز- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: سازمان همکاری شانگهای، تولید قدرت با محوریت شرق مقابل زیاده طلبی‌های غرب به‌ویژه آمریکاست و عضویت ایران در این سازمان، دستاورد بین المللی محسوب می‌شود.

    عضویت ایران در سازمان شانگهای دستاورد بین‌المللی محسوب می‌شود

    شهریار حیدری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی دیدگاه نیوز درباره عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، گفت: شانگهای، سازمانی اوراسیایی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی با هدف برقرار کردن موازنه برابر نفوذ آمریکا و ناتو پایه‌گذاری شد. نقش اصلی و تعیین‌کننده این پیمان را چین و روسیه  ایفا می‌کنند بنابراین پیمان شانگهای یک قدرت جهانی به شکل عام و منطقه‌ای به طور خاص محسوب می‌شود.
    عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم افزود: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای برای کشور ظرفیت اقتصادی و سیاسی منطقه‌ای و جهان ایجاد می‌کند و باعث تولید قدرت در حوزه اقتصادی و سیاسی و به دنبال آن توسعه روابط با اعضای این نهاد می‌شود.
    حیدری، عضویت ایران در پیمان شانگهای را از نظر نظامی و امنیتی مهم ارزیابی کرد و گفت: دو قدرت مهم جهانی روسیه و چین عضو این پیمان هستند و برخی اعضای این سازمان هم از نظر جغرافیای سیاسی دارای جایگاه بین المللی هستند به همین دلیل عضویت رسمی ایران در این سازمان به عنوان یک بُرد سیاسی و نظامی محسوب می‌شود.
    وی اضافه کرد: سازمان همکاری شانگهای می‌تواند در خنثی سازی تحریم‌ها نقش موثر و مهمی برای کشور داشته باشد و بخشی از نیازمندی‌های کشور را در حوزه تجارت خارجی تامین کند.
    نماینده مردم سرپل ذهاب و قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به هم‌افزایی کشورها با پیوستن به پیمان‌ها و اتحادها، گفت: در قالب سازمان‌های منطقه ای و بین المللی می‌توان به یک قدرت بزرگ تبدیل شد.
    عضویت ایران در سازمان شانگهای در مذاکرات برای رفع تحریم‌ها تاثیرگذار است
    حیدری، عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را برای توسعه اقتصادی کشور مهم دانست و گفت: ایران سالهاست با غرب درباره رفع تحریم‌ها مذاکره می‌کند و مسلما همکاری در پیمان شانگهای به ویژه با روسیه و چین می‌تواند در مذاکرات برای رفع تحریم‌ها تاثیرگذار باشد.
    عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، سازمان همکاری شانگهای را پیمان قدرتمند اقتصادی توصیف کرد و گفت: پیوستن ایران به این سازمان می‌تواند در توسعه اقتصادی و تقویت مبادلات تجاری ایران با کشورهای منطقه موثر باشد.
    به گزارش دیدگاه نیوز، بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای روزهای پنجشنبه و جمعه در سمرقند ازبکستان برگزار می‌شود.
    سازمان همکاری شانگهای (SCO) در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ در شانگهای توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.
    ۸ کشور هند، جمهوری قزاقستان، جمهوری خلق چین، قرقیزستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان و ازبکستان عضو سازمان همکاری شانگهای هستند.
    چهار کشور افغانستان، بلاروس، جمهوری اسلامی ایران و مغولستان در سازمان همکاری شانگهای دارای وضعیت ناظر و ۶ کشور شامل جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان، پادشاهی کامبوج، جمهوری دموکراتیک فدرال نپال، جمهوری ترکیه و جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا شرکای گفت و گوی سازمان همکاری شانگهای هستند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *