×
آخرین اخبار

مدیرکل غله و خدمات بارزگانی منطقه لرستان عنوان کرد:
صادرات ۳۳ هزار تن گندم مازاد به استان‌های دیگر/ درصد سبوس‌گیری استان لرستان بهتر از استان های همجوار است

  • کد نوشته: 37391
  • ۱۳۹۹-۰۷-۱۶
  • 438 بازدید
  • مدیرکل غله و خدمات بارزگانی منطقه لرستان گفت: در سال جاری 288هزارتن گندم تولید شده که تنها 250 هزارتن آن مورد نیاز استان است، بنابراین 33 هزار تن مازاد آن به استان‌های دیگر صادر می‌شود.
    صادرات ۳۳ هزار تن گندم مازاد به استان‌های دیگر/ درصد سبوس‌گیری استان لرستان بهتر از استان های همجوار است

    به گزارش خبرنگار دیدگاه نیوز از لرستان، حجت بیرانوند در گفت‌وگو با سرپرست خبروز روز با اشاره به خرید تضمینی گندم در سال جاری اظهارکرد: در سال جاری ۲۸۸ هزار تن خرید گندم تضمینی خریداری کرده‌ایم که نسبت به سال گذشته کاهش ۴ درصدی داشته است علت آن هم کاهش بارش باران در اردیبهشت ماه بود، زیرا کشت گندم بیشتر دیم است و به باران بهار به ویژه اردیبهشت ماه نیاز دارد.

    وی افزود: هم کاهش راندمان داشته‌ایم هم اینکه بخشی از کشاورزان به سمت کشت‌‌های جایگزین مانند برنج رفته‌اند.

    صادر ات ۳۳ هزار تن گندم مازاد به استان‌های دیگر
    مدیرکل غله و خدمات بارزگانی منطقه لرستان گفت: البته همین میزان تولید هم بیشتر از نیازاستان است زیرا نیاز استان ۲۵۰ هزارتن گندم است، بنابراین ۳۳ هزار تن مازاد به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

    گندم تولید شده استان گندم مرغوبی است
    بیرانوند با اشاره به کیفیت گندم لرستان توضیح داد: گندم تولید شده استان هم به لحاظ گلوتن و هم پروتئین گندم مرغوبی است، البته به اصطلاح گندم تازه درو شده باید خوابی داشته باشد تا به استاندارد کافی برسد.

    درصد سبوس‌گیری استان بهتر از استان های همجوار

    وی ادامه داد: هر چند ممکن است واردات گندم هم داشته باشم اما گندم داخلی از کیفیت خوبی برخوردار است، نمی‌توانیم بگویم نمره بیست اما حداقل ۱۵ است، درخصوص درصد سبوس‌گیری هم درصد سبوس گیری استان از استان های همجوار بهتر است.

    مدیرکل غله و خدمات بازرگانی منطقه لرستان تاکید کرد: ما نهایت تلاش خود را برای حفظ مرغوبیت و کیفیت گندم و آرد استان به کار می‌بریم.

    بیرانوند در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه زمانی هدف ما رسیدن به خودکفایی در حوزه کمی بود، عنوان کرد: اما در گام دوم هدف حفظ کیفیت گندم است که باید از همه توان خود برای این موضوع استفاده کنیم.

    وی با بیان اینکه گندم یک کالای مقدس و الهی است، افزود : کیفیت گندم به عوامل متعددی بستگی دارد، از کشاورز که کشت می‌کند تا موارد دیگر ، بنابراین باید به سمت ارتقا کیفیت آرد و تنوع نان برویم ، تنوع نان در کشور و در استان محدود است.

    مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان با بیان اینکه ما متولی تامین آرد و نان مردم به اندازه کافی هستیم، تاکید کرد: هیجوقت اجاره نمی دهیم در حوزه تهیه نان مشکلی پیش بیاید و گندم را به هر شکلی شده تهیه می‌کنیم.

    بیرانوند با اشاره به وظیفه غله گفت: وظیفه ما خریداری و نگهداری گندم و آرد است و این دستگاه‌های ناظرین هستند که در مورد کیفیت و شیوه نگهداری اظهار نظر می‌کنند.

    وی در ادامه با بیان اینکه ما سه مرکز خرید گندم داریم ، عنوان کرد: یک نوع مرکزملکی و متعلق به دولت است ، بخش‌دوم کارخانجات آرد و سیلوهای بخش خصوصی است و بخش سوم هم مباشر که متعلق به تعاون روستایی است که به صورت متمرکز تهران با آنها قرارداد منعقد می‌کند.

    مدیرکل غله و خدمات بازرگانی منطقه لرستان گفت: مراکزموقت متعلق به تعاون روستایی است که در نزدیکترین مکان به کشاورزان رغبتی برای فروش گندم خود داشته باشند ایجاد می‌شود، البته گندم خریداری شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مراکز دائم انتقال داده می‌شوند، ایجاد مراکزموقت برای تسهیل فرآیند خرید گندم غیرقابل اجتناب است.

    بیرانوند خاطرنشان کرد: در دورترین مکان ممکن هم اجازه نمی‌دهیم گندم روی دست کشاورزبماند، هرکجا هم ببینیم مرکزی نیست تکلیف داریم خودمان آنجا برویم.

    پرداخت ۹۳ درصد مطالبات کشاورزان تنها در ۱۰ روز
    وی در زمینه پرداخت مطالبات کشاورزان نیز بیان کرد: خوشبختانه امسال پرداخت ۹۳ درصد مطالبات کشاورزان در میانگین ده روزه انجام شد یعنی رقمی حدود ۷۲۳ میلیارد تومان درحالی که در گذشته پرداخت مطالبات تا دو ماه هم به طول می‌انجامید.

    مدیرکل غله و خدمات بازگانی منطقه ۱۲ لرستان گفت: ادعا ندارم که کارمان بیست است اما تلاش کرده‌ایم یک قدم جلوتر برویم.

    بیرانوند افزود: در گذشته خرید صوری گندم انجام می‌گرفته اما الان کاری کرده‌ایم یک کیلو خرید صوری نداریم، به روز هستیم و خرید گندم ازابتدا تا داخل نانوا به صورت الکترونیکی است.

    وی در پایاان صحبت‌های خود بیان کرد: در لرستان ۸۰۰ هزار تن سیلو داریم و در خصوص ذخیره گندم هیچ کمبودی نداریم.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *