×
آخرین اخبار

شرایط کرونایی و جنگ کشورها، تهدید برای امنیت غذایی

  • کد نوشته: 83950
  • ۱۴۰۱-۰۱-۳۰
  • 711 بازدید
  • سید حسین ساداتی نژاد مدیرمسئول روزنامه سراج نوشت: همان هنگام که فضای کشورها شروع به برداشتن گام‌های مهم برای خروج از شرایط کرونایی کرد و از این تونل تاریک و نفس‌گیر و کشنده و بی‌سابقه خواست که خارج شود مشکلات دیگر نمایان شد و آن‌هم شروع جنگ‌های مانند جنگ روسیه و اوکراین بود.

    شرایط کرونایی و جنگ کشورها، تهدید برای امنیت غذایی

    اینکه می‌بینیم قیمت‌های اساسی مواد غذایی مانند گندم و برنج و روغن و مواد مصرفی دیگر در بعضی از کشورهای منطقه و جهان بالا رفته و گاهی دچار کمبود شده است دو دلیل عمده دارد.
    اولین دلیل: شرایط کرونایی
    دومین دلیل هم جنگ دربرخی از کشورهای تامیین کننده مواد غذایی که دچار مشکلات شده‌اند.
    کشورهای درحال‌توسعه که نمی‌توانند امنیت غذایی خود را تامیین کنند بلافاصله گرفتار آثار مخرب در بدنه جامعه خود شدند ونه تنها نتوانستند قیمت‌ها را پایین بیاورند بلکه حتی شاهد هجوم مردم خود به فروشگاه‌ها و انبارها نیز بودند، البته این شرایط تداوم نخواهد داشت.
    ذخایر کالای های که نیاز مردم جهان است قبل از شروع جنگ حدود سه‌چهارم آن خریداری و تحویل‌شده است و فعلاً در بالاترین سطح خود قرار دارد اما این کافی نیست و نیازمند مشارکت جهانی و مردمی است تا کشورهای درحال‌توسعه در آینده نزدیک دچار کمبود بیشتر نشوند.
    گرچه منافع داخلی برای کشورها مهم است اما نمی‌توان به منافع خارجی بی‌تفاوت بود و نمی‌توان بی‌اعتنایی کرد و نمی‌شود که همزیستی‌های جهانی را در نظر نگرفت و می‌دانیم که سیاست‌های مالی بسیاری از کشورها به خاطر دو دلیل که گفته شد یعنی شرایط کرونایی و جنگ کشورها تحت تأثیر قرارگرفته و لازم است دوباره به شرایط عادی سابق خود برگردد تا مشکلات برطرف شود.
    بحران امنیت غذایی اولین بار نیست که جهان را فرامی‌گیرد و آخرین بار نیز نخواهد بود و کم‌تر کسانی هستند که مشکلات مالی جهانی را که در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ آغاز شد را فراموش کنند و همان زمان بود که حتی بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ای خوراک مردم نیز با مشکلات مالی مواجه شدند و این مشکلات بر صادرات و واردات آن‌ها نیز تأثیر گذاشت و منجر به افزایش قیمت‌ها شد.
    دنبال کردن افراطی و دیوانه‌وار نیازهای غیرضروری منظور این نوشتار نیست بلکه صحبت از نیازهای اساسی است که نیازمند این است که هم مصرف‌کننده به فکر تولیدکننده‌ها باشد و هم تولیدکننده‌ها به فکر مصرف‌کننده تا روزی که این مشکلات یکی پس از دیگری برطرف شود.
    به‌وسیله تبیین و در کنار آن با حمایت‌های اجتماعی و مواسات و مقابله با ایجاد بحران برای امنیت غذایی نبایست گذاشت که مردم در سختی بمانند.
    اینکه وزارت صنعت را بزرگ‌ترین دشمن تولید کنند و وزارت بازرگانی را بزرگ‌ترین دشمن تاجران و وزارت کار را بزرگ‌ترین دشمن اشتغال و وزارت کشاورزی را بزرگ‌ترین دشمن کشاورز معرفی کردن و تمام دولت و نظام و حاکمیت را به شکل کلی دشمن شهروندان و مردم معرفی نمودن کار هرروز رسانه‌های بیگانه است که تبیین خدمات و دستاوردها و خطرات را می‌طلبد که وظیفه نخبگان و رسانه‌های طرفدار مردم و نظام است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *