×
آخرین اخبار

شاعری جوان با اهدافی بلند

  • کد نوشته: 86775
  • ۱۴۰۱-۰۴-۰۲
  • 741 بازدید
  • روایت شاعرانه روایتی است صادقانه از زمانه‌ی خود که از زبان شاعر هادی شاهی می‌شنویم؛ روایتی که به‌جز مفهوم و مضمون، از هماهنگی و تناسب آن نیز لذت می‌بریم
    شاعری جوان با اهدافی بلند

    به گزارش دیدگاه نیوز،  هادی شاهی شاعر و غزلسرای تبریزی که بیشتر غزلیاتش با مضامین عاشقانه و عارفانه و مضامین اجتماعی می باشد در دی ماه سال ۱۳۵۸ به اقتضای شغل پدر نظامی که افسر شهربانی و محل کار پدرش شهرستان مراغه بود در این شهرستان چشم به جهان گشود ولی در سن یک سالگی به همراه پدر و مادر به تبریز بازگشت تحصیلات ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه را در تبریز به پایان رسانید وی که در دبیرستان رشته تحربی را انتخاب کرده بود از طریق کنکور سراسری در مقطع کارشناسی رشته علوم تغذیه در دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته و مقاطع تحصیلات تکمیلی خود را در همین دانشگاه به پایان رساند

    و سپس با تخصص در زمینه تغذیه و رژیم درمانی به استخدام این دانشگاه درآمد و هم اکنون در دانشگاه علوم پزشکی تبریز با همین عنوان مشغول می باشد. از زمان ۱۹ سالگی با توجه به آشنایی با برخی مکاتب عرفانی و تصوف بود به عرفان روی آورد و زبانی جز شعر را برای بیان حال درونی خویش نیافت که برخی غزلیات سوزناک عارفانه وی در زمینه عشق حقیقی ریشه در این امر دارد. به تدریج این شاعر شعر کلاسیک و قالب شعری غزل ، سبک عراقی و هندی را سازگار با روحیه و سلیقه ادبی خود دیده و آثارش را در همین سبکها و قالبهای شعری سرود و در زمینه وزنهای عروضی زبان فارسی از محضر استاد امیر آذر طلعت بهره مند گردیده است. تا کنون دو منظومه از این شاعر خوش ذوق تبریزی به نام های یک نفس تا دیدار حاوی ۷۰ غزل و سودای سوخته حاوی ۹۰ غزل با مضامین عاشقانه و عارفانه و اجتماعی منتشر گردیده است . این شاعر غزلسرا غزلهایی نیز به زبان ترکی و زبان مادری دارد که در آینده قصد چاپ آنها را دارد.غزل ذیل یک نمونه از غزلهای این شاعر تبریزی می باشد .

    داغِ غمیله یانان قلب نَه اَرزان اوُلوب
    انسان عوزوندن چوخ ایندی غمِ انسان اولوب

    ایشلَنیر علمِ بشر هر دم اونون ضیدینه
    ائله بیلرسن بشر ییرتیجی حیوان اولوب

    چوخلی چیییندن چیخیر ایندی ایلان اما حیف
    کاوه لَرین یِرلری گوشه ی زندان اولوب

    چوخلی زاماندور یارین عشقی یوکون آتمیشام
    اوندان آغیر یوک منه ایندی غمِ نان اولوب

    هامّی دِییر حق منم هارداسان حلاج دور گَل
    گور کی اَناالحق دِماخ ایندی نه آسان اولوب

    عشقیده جان قالماییب گَلسه زولیخا گورَر
    معشوقی یوسف نه قدر بوردا فراوان اولوب

    نامه وِرَردیم یارا خلوت اول دار کوچه ده
    هادی اول دار کوچه ده ایندی اُتوبان اولوب

    هادی شاهی

    به قول این شاعر غزلسرا زندگی شاعرانه همان سبک زندگی می باشد که بیشتر شاعران امروزی علیرغم مشکلات و دشواری های زندگی امروزی که کاملا درمنافات شعر و شاعری می باشد صرفنظر از بی مهری هایی که بعضا در حق شعرا و ادبا و اهالی دل صورت می گیرد در پیش گرفته اند. متاسفانه بسیاری از شعرای توانمند و خوش قریحه یا گمنام مانده و یا مورد بی مهری قرار گرفته اند که این امر در کنار دشواری های معیشتی و عدم حمایت بایسته و شایسته از این قشر هنرمند و دارای احساسات لطیف سبب خستگی و کنار گذاشتن سرودن شعر و در واقع سرکوب خود خواسته استعداد و قریحه شان گردیده است و چه بسا اشعار وزین و گرانسنگ از سروده های همین شاعران گمنام به دلیل عدم تمکن مالی در پرداخت هزینه های چاپ و نشر و عدم حمایت نهادهای دولتی در پستوهای خانه ها یا گنجه ها در روی کاغذ مانده و خوراک موریانه ها گردیده اند. به نظر این شاعر تبریزی دکتر هادی شاهی زندگی شاعرانه در این روزگارِ پیچیده و غریب و نامهربان با شعر و شاعری ، بسی دشوار و یا محال می باشد.
    رشته تحصیلی این شاعر تبریزی از رشته های گروه علوم پزشکی بوده و هیچ سنخیتی با ادبیات ندارد ولی این ادیب و شاعر سبک کلاسیک به قدری عاشق ادبیات و اشعار شعرای والامقامی همچون صائب تبریزی ، حافظ ، سعدی ، استاد شهریار ، استاد علی نظمی تبریزی و … می باشد که به قول خودش وقتی که قطعه ای موسیقی با آواز خواننده اشعار این شاعران را از تلویزیون در دوران نوجوانی گوش میداد انگار به وادی و دنیای دیگری گام می گذاشت و از خود بیخود می شد که نتیجه همین مستِ می عشق شدن ، اشعار سوزناک این شاعر سوخته دل می باشد. به قول بسیاری از شعرای صاحب نام تبریز دکتر هادی شاهی در عرصه شعر این مرز و بوم یک پدیده می باشد که علیرغم عدم تحصیل در رشته ادبیات و اشتغال به حرفه پزشکی دستی در شعر و شاعری آن هم غزلسرایی دارد. این شاعر و پزشک شعر را مایه آرامش روح و روان و رهایی و خلاصی از روزمره گی و زندگی تکراری و ماشینی و بی احساسِ امروزی می داند و شرکت در انجمن ادبی شهریار – نظمی را که در واقع ادامه و دنباله محفل ادبی بزم سخنِ استاد نظمی می باشد و به صورت هفتگی در خیابان پاستور در ساختمان موسسه نسل فردا برگزار می شود را مامن و مایه آرامش خود و فرصتی هر چند کوتاه و چند ساعته برای فراغت خود از تعلقات این دنیای ناخوشایند و غوطه ور شدن در اقیانوس بیکران عرفان و معنویات و شعر و ادبیات می داند و هم نشینی هر چند کوتاه به قول خود ایشان با انسانهای نازنین و فرهیخته این انجمن ادبی را که همگی دارای احساسات لطیف می باشند عامل تهییج و تشویق خود و انگیزه ای قوی برای قلم فرسایی ادبی و غزلسرایی می داند. دکتر هادی شاهی شاعری است که به اشعار شعرایی چون حافظ ، صائب تبریزی ، سعدی ، حاج رضا صراف تبریزی ،سید عظیم شیروانی ، استاد شهریار و استاد نظمی تبریزی عشق می ورزد و همراهی و دوستی با شاعر و مجری توانمند و شاگرد ممتاز استاد نظمی تبریزی یعنی استاد علی اصغر شهابی تبریزی را برای خود مایه فخر و مباهات و راهنمایی ها و تشویق های استاد شهابی را از عوامل تهییج خود برای ادامه غزلسرایی می داند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    3 پاسخ به “شاعری جوان با اهدافی بلند”

    1. رامین تقی پور گفت:

      جناب آقای دکتر شاهی واقعا با استعداد هستن‌ . طبع شعری فوق العاده ای دارن با مضامین انقلابی ‌‌اجتماعی ‌‌ فرهنگی .انشالله همیشه موفق و سربلند باشن تو تمامی مراحل زندگی.آمین .

    2. مسعود زینالی مقدم گفت:

      هزاران ماشاالله به به جوان پر ذوق و شاعر فاخر انشاالله همیشه در مسیری که قدم برداشته موفق و پیروز باشند

    3. ناشناس گفت:

      سلام و درود بر حضرتتان و سپاس از حسن نظر و لطف حضرتعالی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *