×
آخرین اخبار

ساده‌ترین روش دریافت کد بورسی چیست؟

  • کد نوشته: 76530
  • ۱۴۰۰-۰۹-۰۲
  • 426 بازدید
  • ورود به بازار سرمایه و آغاز خرید و فروش سهام در بورس، نیازمند مقدماتی است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی اشاره کرد. معامله‌گری در این بازار بدون داشتن کد بورسی امکان‌پذیر نیست. دریافت کد بورسی به دو شیوه حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود و شما می‌توانید این کار را به راحتی و از طریق سامانه آگاه اکسپرس انجام دهید.
    ساده‌ترین روش دریافت کد بورسی چیست؟

    دیدگاه نیوز / همه کاربران بورس برای فعالیت در این بازار و خرید و فروش سهام، باید کد بورسی داشته باشند و اولین قدم برای آغاز معاملات در بورس دریافت این کد است. در این مطلب به سراغ کد بورسی رفته‌ایم و به شما می‌گوییم که دریافت کد بورسی چه مراحلی دارد. با ما همراه شوید.

    کد بورسی چیست؟

    کد بورسی، کد شناسایی شما در بازار سرمایه است و همه فعالان این بازار برای انجام معاملات باید این کد را دریافت کنند. در واقع کد بورسی مانند شماره ملی و شماره شناسنامه است و همه کاربران بازار سرمایه دارای کد بورسی منحصر به فردی هستند.

    این کد از دو بخش تشکیل می‌شود؛ بخش اول سه حرف اول نام خانوادگی کاربران بازار سرمایه است و بخش دوم از ۵ عدد تصادفی تشکیل شده است. مانند کری۱۲۳۴۵ یا سعی ۳۴۵۶۷،  پس کد بورسی از ۸ کاراکتر تشکیل می‌شود.

    دریافت کد بورسی از طریق کارگزاری‌ها که واسطه بازار سرمایه و کاربران این بازار به شمار می‌روند، انجام می‌شود و هر فردی تنها می‌تواند یک کد بورسی دریافت کند. در ادامه درباره نحوه دریافت کد بورسی بیشتر صحبت می‌کنیم.

    نحوه دریافت کد بورسی

    دریافت کد بورسی، فرآیند سختی نیست و به راحتی و با کمی آشنایی اولیه با نحوه دریافت این کد می‌توانید این کار را انجام دهید. شما می‌توانید به دو روش حضوری و غیر حضوری برای دریافت کد بورسی اقدام کنید.  

    برای دریافت کد بورسی به صورت حضوری، علاقه‌مندان به حضور در بورس و بازارهای مالی، باید با در دست داشتن مدارک لازم مانند اصل شناسنامه و کارت ملی به دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد با کارگزاری مد نظرشان یا شعب کارگزاری مورد نظر مراجعه کنند. سپس با ارائه مدارک و پر کردن فرم‌های مربوط به اطلاعات هویتی، ارتباطی و …. معمولا تا ۴۸ ساعت بعد برای فرد کد بورسی صادر می‌شود.

    اما برای دریافت کد بورسی روش راحت‌تری هم هست و آن هم دریافت کد بورسی به شیوه غیر حضوری و آنلاین است. کارگزاری آگاه این امکان را برای علاقه‌مندان به حضور در بازار سرمایه فراهم کرده است تا به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه آگاه اکسپرس به نشانی ex.agah.com کد بورسی خود را دریافت کنند.

    نکته مهم دیگر اینکه برای دریافت کد بورسی، شما باید ابتدا در سامانه سجام ثبت نام کنید و  با دریافت کد پیگیری ده رقمی سجام احراز هویت شوید. در ادامه درباره ثبت‌نام در این سامانه نیز بیشتر صحبت می‌کنیم.

    ثبتنام در سامانه سجام

    ثبت‌نام در سجام یا «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان»، برای همه کاربران بازار سرمایه الزامی است. چه کاربرانی که به تازگی قصد دارند به این بازار وارد شوند و چه کاربرانی که پیش از این در بورس فعالیت داشته‌اند.

    برای کاربران جدید بازار سرمایه بدون ثبت‌نام در سجام کد بورسی صادر نمی‌شود و کاربران قدیمی بازار که کد بورسی دارند نیز سامانه معاملاتی آن‌ها اگر برای ثبت‌نام در سجام  اقدامات لازم را انجام ندهند، مسدود می‌شود.

    اولین کاری که برای ثبت‌نام در سجام باید انجام داد، رفتن به وب سایت این سامانه به آدرس www.sejam.ir است. با مراجعه به این وب‌سایت نیز پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده مانند شماره موبایلی که در مالکیت کاربر باشد و شماره ملی و … فرم‌های مربوط به اطلاعات هویتی، ارتباطی، مالی، شغلی و … باید تکمیل شوند. احراز هویت سجام هم به دو صورت حضوری و غیرحضوری قابل انجام است.

    شما می‌توانید ثبت‌نام در سامانه سجام و کارگزاری آگاه را به صورت همزمان از طریق آگاه اکسپرس انجام دهید و با طی مراحل خواسته شده در سامانه کد بورسی بگیرید.

    نکاتی درباره دریافت کد بورسی

    • دریافت کد بورسی نیاز به پرداخت هزینه ندارد و به صورت رایگان انجام می‌شود، اما برای ثبت ‌نام در سامانه سجام باید مبلغ ۱۰۰۰۰ تومان پرداخت کرد که با استفاده از سامانه آگاه اکسپرس می‌توانید ثبت‌نام در این سامانه را نیز به صورت رایگان انجام دهید.
    • همانگونه که گفتیم کد بورسی تنها یک بار برای افراد صادر می‌شود و امکان دریافت چند کد بورسی وجود ندارد. شما می‌توانید معاملات خود را در بورس از طریق چند کارگزاری مختلف انجام دهید اما کد بورسی تنها یک بار برای شما صادر می‌شود.
    • با توجه به اینکه انجام معاملات از طریق کارگزاری‌های مختلف امکان پذیر است، برخلاف کد بورسی شما می‌توانید چند کد معاملاتی داشته باشید.
    • در حال حاضر برای ورود به بازار سرمایه و دریافت کد بورسی هیج محدودیتی وجود ندارد و تنها افراد زیر ۱۸ سال باید از قیم قانونی خود تعهدنامه داشته باشند.
    • از جمله مدارکی که افراد حقیقی برای دریافت کد بورسی نیاز دارند می‌توان به اصل و تصویر صفحه اول و صفحه توضیحات شناسنامه، اصل و تصویر کارت ملی، مشخصات حساب بانکی، فرم تکمیل شده مشخصات مشتریان حقیقی و … اشاره کرد.
    • به کد بورسی، کد سهامداری نیز گفته می‌شود.

    سخن آخر

    ورود به بازار سرمایه و آغاز خرید و فروش سهام در بورس، نیازمند مقدماتی است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی اشاره کرد. معامله‌گری در این بازار بدون داشتن کد بورسی امکان‌پذیر نیست. دریافت کد بورسی به دو شیوه حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود و شما می‌توانید این کار را به راحتی و از طریق سامانه آگاه اکسپرس انجام دهید.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *