×
آخرین اخبار

رئیس جمهور چاد کشته شد

  • کد نوشته: 58236
  • ۱۴۰۰-۰۱-۳۱
  • 230 بازدید
  • ارتش کشور آفریقایی چاد اعلام کرد که «ادریس دِبی» رئیس‌جمهور این کشور بر اثر جراحت‌های وارده در جنگ کشته شده است.
    رئیس جمهور چاد کشته شد

    به گزارش دیدگاه نیوز به نقل از ایرنا ، براساس بیانیه ارتش چاد رئیس جمهوری این کشور بطور ناگهانی و در جریان درگیری‌های چند روز پیش با شورشیان در شمال این کشور درگذشته است اما علت آن هنوز مشخص نیست.

    دبی آدر دو روز آخر هفته گذشته برای بازدید از نیروهای نظامی به خط مقدم درگیری‌های با شورشیان در مرز چاد با لیبی رفته بود.

    درگیری این شورشیان با ارتش چاد در روز شنبه آغاز شد.

    گفته شده ۵ سرباز در جریان این درگیری‌ها کشته و ۳۶ نفر هم زخمی شدند.

    خبر کشته شدن دبی تنها چند روز پس از آن منتشر شد که وی در ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  این کشور در ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) با کسب ۷۹.۳۲٪  آرا ، مجددا رئیس جمهوری شد.

    رسانه های چاد اعلام کردند که پارلمان و دولت این کشور منحل شده است و شورای نظامی به ریاست محمد ادریس دبی ( پسر رییس جمهوری مقتول) به مدت ۱۸ ماه اداره کشور را بر عهده خواهد گرفت .

    به دنبال کشته شدن رئیس جمهور چاد  شورای نظامی این کشور با اعلام اینکه مرزهای هوایی و زمینی برای مدت نامعلومی بسته می شود از منع رفت و آمد در این کشور خبر داد.

    ارتش چاد هم اعلام کرد که بر برگزاری انتخابات عادلانه ریاست جمهوری نظارت خواهد کرد.

    این کشور شاهد اوج  درگیری های جدیدی بین دولت و گروه های مسلح است زیرا شورشیان «جبهه تغییر و توافق» مستقر در مرزهای شمالی با لیبی پس از حمله به یک نقطه مرزی در روز انتخابات خواستار پایان دادن به ریاست جمهوری دبی شده بودند.
    دبی در نتیجه یک شورش مسلحانه در سال ۱۹۹۰ قدرت را به دست گرفت.  او یکی از سرسخت ترین رهبران آفریقا و متحد نزدیک قدرتهای غربی است که با اسلامگرایان تندرو در آفریقای غربی و مرکزی می جنگند.
    وی علاوه بر اینکه در صحرای شمالی با شورش های مکرری روبرو بود به سبب مدیریت ناکارامد بر ثروت نفتی با نارضایتی مردم و سرکوب مخالفان نیز دست و پنجه نرم می کرد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *