×
آخرین اخبار

خوزستان زیر ذره‌بین شبکه لرزه‌نگاری کشور قرار می‌گیرد/وجود ۵ گسل‌ فعال، ۴ سد و تاسیسات نفتی

  • کد نوشته: 8640
  • ۱۳۹۶-۱۰-۱۶
  • 532 بازدید
  • رییس شبکه لرزه‌نگاری کشور با اشاره به ۵ گسل فعال در خوزستان و وجود شریان‌های حیاتی چون ۴ سد و تاسیسات نفتی و گازی در این استان گفت: اخیرا زمین‌لرزه‌های فوج‌گونه در یکی از شهرستان‌های این استان به ثبت رسیده است که برای رصد این زلزله‌ها یک دستگاه شتابنگار برخط در استان نصب شد.

    خوزستان زیر ذره‌بین شبکه لرزه‌نگاری کشور قرار می‌گیرد/وجود ۵ گسل‌ فعال، ۴ سد و تاسیسات نفتی
     دیدگاه نیوز/ خوزستان به غیر از گرما، گرد و غبار و منابع نفت و گاز و صنعت پر رونق نفتی، گسل دارد. گسل زمین را می‌لرزاند و منطقه را ناآرام می‌کند. گفته می‌شود از اهواز تا شمال این استان بر روی گسل‌های فعال متعددی خفته است. 

    این بار نوبت “گوریه” است که آرامش خوزستان را بر هم می‌زند. بر اساس داده‌های ثبت شده، تنها در روز ۹ دی‌ ماه ۲۵ زمین‌لرزه به ثبت رسیده که به این شرح است:

    ردیف زمان رخداد بزرگای رخداد
    ۱ ۰۶:۵۲ ۲٫۱
    ۲ ۰۹:۰۲ ۴
    ۳ ۰۹:۱۲ ۲٫۴
    ۴ ۰۹:۲۳ ۲٫۴
    ۵ ۰۹:۲۵ ۳
    ۶ ۱۰:۰۴ ۲٫۴
    ۷ :۱۰:۰۷ ۲٫۷
    ۸ ۱۰:۲۶ ۲٫۹
    ۹ ۱۰:۴۸ ۳٫۱
    ۱۰ ۱۰:۵۴ ۳٫۲
    ۱۱ ۱۱:۰۲ ۴
    ۱۲ ۱۱:۱۳ ۳٫۷
    ۱۳ ۱۱:۱۸ ۳٫۹
    ۱۴ ۱۱:۲۲ ۳٫۶
    ۱۵ ۱۱:۴۲ ۳٫۵
    ۱۶ ۱۱:۵۹ ۳٫۵
    ۱۷ ۱۲:۰۷ ۲٫۵
    ۱۸ ۱۲:۱۸ ۱٫۸
    ۱۹ ۱۲:۳۰ ۳٫۷
    ۲۰ ۱۲:۳۵ ۳٫۱
    ۲۱ ۱۲:۳۸ ۳٫۴
    ۲۲ ۱۲:۴۳ ۳٫۳
    ۲۳ ۱۲:۴۵ ۲٫۸
    ۲۴ ۱۲:۴۶ ۳
    ۲۵ ۱۳:۰۵ ۳٫۳

    لزوم ثبت و رصد زلزله‌های گوریه

    مهندس اسماعیل فرزانگان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به زمین‌لرزه‌های اخیر منطقه “گوریه” استان خوزستان، افزود: درمنطقه “گوریه” در جنوب شهر شوشتر واقع در استان خوزستان در مدت زمان محدود تعداد زیادی زمین‌لرزه در حال روی دادن است.

    وی با بیان اینکه این زمین‌لرزه‌ها به صورت “فوج لرزه” (دسته‌ای از زمین‌لرزه‌های پی‌در پی) است، خاطر نشان کرد: در میان زمین‌لرزه‌هایی که در این منطقه به ثبت رسیده است زمین‌لرزه‌ای‌ که در بین همه رخدادهای لرزه‌ای ثبت شده شاخص باشد وجود ندارد ولی از آنجایی که احساس شد این منطقه یک منطقه ناآرامی است، اقدام به نصب یک دستگاه شتابنگار کردیم.

    دستگاه شتابنگار برخط نصب شده در گوریه استان خوزستان

    فرزانگان محل نصب این دستگاه را در بخشداری گوریه دانست و یادآور شد: این دستگاه با همکاری مسوولان بخشداری، ستاد مدیریت بحران استان و مخابرات گوریه بوده است.

    به گفته وی اطلاعات این دستگاه به صورت برخط و آنلاین برای ما ارسال می‌کند که از طریق این دستگاه زمین‌لرزه‌های رخ داده به ثبت رسیده است.

    سابقه لرزه‌خیزی استان خوزستان

    رییس شبکه لرزه‌نگاری کشور در خصوص گسل‌های استان خوزستان توضیح داد: اگر بخواهیم استان خوزستان از لحاظ زمین شناسی تقسیم کنیم بخش‌های جنوبی و جنوب غربی آن ادامه پلت‌فرم عربی در نظر بگیریم با ویژگی‌های لرزه‌خیز و زمین‌شناسی آن ناحیه و قسمت شمالی و شمال شرقی آن جز بخش‌های لرزه زمین ساخت زاگرس به ویژه زاگرسی که به نام زاگرس “چین‌خورده” نامگذاری شده است.

    فرزانگان تاکید کرد: بخش‌های قسمت‌های شمالی و شمال شرقی بسیار فعال‌تر از بخش‌های جنوب و جنوب غربی استان است.

    وی با اشاره به سابقه لرزه‌خیزی شوشتر، اضافه کرد: بررسی‌های ما از بانک اطلاعات نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۴ میلادی در حد فاصل ۳ روز ۱۴ زمین‌لرزه در این منطقه رویداده است و دستگاه شتابنگاری که در این شهر داشتیم این زمین‌لرزه‌ها را به ثبت رسانده است.

    فرزانگان با تاکید بر اینکه این منطقه در گذشته سابقه فوج زمین‌لرزه‌ها در این منطقه وجود داشته و نشان دهنده لرزه‌خیزی این استان است و ادامه داد: شمال خوزستان در شهرهایی چون اندیمشک ،حسینیه علیا، شوشتر، لالی، مسجد سلیمان، باغ ملک و ایذه جز مناطق فعال استان به لحاظ ‌لرزه خیزی محسوب می‌شوند.

     گسل‌های استان خوزستان

    وی با بیان اینکه در استان خوزستان گسل‌های فعال زیادی وجود دارد، گفت: گسل‌های “ذرفول” و “لالی” از جمله نمونه‌های گسل‌های این استان است ضمن آنکه گسل “اهواز” یکی از مهمترین گسل‌ها منطقه است.

    فرزانگان گسل “لهبری” را از دیگر گسل‌های این استان نام برد و اضافه کرد: گسل‌های “رامهرمز” و “مسجد سلیمان” از دیگر گسل‌های این استان است و سابقه زلزله‌های شهرهای این استان نشان از فعال بودن گسل‌های آن دارد.

    این محقق زمین‌لرزه با اشاره به صنعتی بودن استان خوزستان، خاطر نشان کرد: شریان‌های حیاتی در استان خوزستان وجود دارد که از آن جمله می‌توان به سد “کرخه” به عنوان یکی از بزرگترین سدهای کشور، سد “شهید عباسپور”، سد “مسجدسلیمان” و سد “دز” اشاره کرد.

    وی با بیان اینکه تقریبا اکثر سدهای این استان به دستگاه شتابنگار مجهز هستند، ادامه داد: برخی از این دستگاه‌ها مانند سد شهید عباسپور از سوی این شبکه و بخش دیگر از سوی سازمان آب و برق استان کنترل می‌شود.  

    فرزانگان با تاکید بر اینکه در خصوص تجهیز سایر تاسیسات صنعتی به ویژه تاسیسات نفت و گاز به سیستم‌های شتابنگاری اطلاعات زیادی در دسترس نیست، اظهار کرد: به دلیل اهمیت دستگاه‌های شتابنگاری در حوزه رصد زمین‌لرزه‌ها لازم است کلیه شریان‌های حیاتی کشور به این سیستم‌ها مجهز شوند.

    رییس شبکه شتابنگاری خاطر نشان کرد: بر این اساس با نصب دستگاه شتابنگاری در شهرستان گوریه، می‌توانیم داده‌های شتاب این منطقه را به خوبی رصد و اطلاع رسانی کنیم.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *