×
آخرین اخبار

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب:
جابجایی منازل موجود در مناطق آلوده مسجدسلیمان نیازمند همکاری‌ ملی است

  • کد نوشته: 83984
  • ۱۴۰۱-۰۱-۳۱
  • 595 بازدید
  • علیرضا دانشی گفت: ساماندهی و جابجایی منازل موجود در مناطق آلوده مسجد سلیمان نیازمند توجه و همکاری‌ ملی است؛ این درحالی است که باید به صورت همزمان اقدامات لازم برای جلوگیری از ادامه نشتی‌ها در مسجدسلیمان در دستور کار قرار گیرد.

    جابجایی منازل موجود در مناطق آلوده مسجدسلیمان نیازمند همکاری‌ ملی است

    به گزارش دیدگاه نیوز، علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگوی ویژه خبری سیمای خوزستان اظهار کرد: اولین وظیفه ذاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده نفت کشور، تامین نیازهای خوراک پالایشگاه‌ها و صادرات است.

    وی با اشاره به اینکه اولین گام صنعت نفت بعد از استقرار دولت سیزدهم، انجام برنامه ریزی برای آمادگی جهت پایداری و افزایش تولید نفت بود، افزود: فروش نفت کشور در دولت گذشته به شدت کاهش یافته بود اما با اقدامات صورت گرفت، رسیدن به سقف تولید پیش از تحریم‌ها هدفگذاری و برنامه ریزی شد.

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: برای اینکه تولید نفت کشور به پیش از تحریم‌ها برسد؛ ۱۶ اقدام موثر در دستور کار قرار گرفت و هم‌اکنون در شرایطی قرار داریم که می‌توان گفت ظرفیت تولید به قبل از تحریم‌ها رسیده است.

    دانشی عنوان کرد: صنعت نفت کشور در شرایطی قرار دارد که بعد از رفع تحریم‌ها می‌تواند سریعا به تولید پیش از تحریم‌ برسد.

    وی با اشاره به اینکه تولید نفت در این شرکت نسبت به پیش از فعالیت دولت سیزدهم ۶۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است، ادامه داد: مناطق نفتخیز جنوب در بالاترین سطح آمادگی برای انجام تولید نفت قرار دارد که فرآیند آن بعد از رفع تحریم‌ها عملیاتی خواهد شد.

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: به واسطه اقدامات وزارت نفت در راستای دور زدن تحریم‌ها، فروش نفت تولیدی (با وجود تحریم‌ها) نیز افزایش یافته است.

    کاهش ساعت کاری

    دانشی با اشاره به اینکه ساعات کار نیروی انسانی عملیاتی این شرکت همزمان با شیوع کرونا از هشت ساعت به ۱۲ ساعت تغییر کرده بود، گفت: صنعت نفت امروز در مسیر افزایش تولید قرار دارد و برنامه ریزی‌ها نسبت به دوره مدیریت قبل در کشور با تغییراتی همراه شده است.

    وی ادامه‌داد: صنعت نفت، یک صنعت حساس با پیچیدگی‌های خاص خود است که موارد ایمنی و طب کار باید در آن با جدیت مورد توجه قرار گیرد.

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بیان‌ کرد: فعالیت این صنعت نسبت به دوران کاهش تولید از تفاوت‌هایی برخوردار شده است و با توجه به هدفگذاری صورت گرفته برای افزایش تولید، ساعت کار نیروهای عملیاتی به روال قبل برگشته است.

    دانشی با بیان اینکه سلامت نیروی کار و همچنین ایمنی تاسیسات در اولویت قرار دارد، گفت: باوجود گلایه‌های پیش آمده، فعالیت نیروهای عملیاتی در طول هشت ساعت نتیجه بررسی‌های کارشناسی است که باید نسبت به آن توجه کرد.

    وی با اشاره به ضرورت بازسازی و بهسازی تاسیسات نفتی که طی سال‌های گذشته نسبت به آن بی توجهی‌هایی صورت گرفته است، یادآورشد: این امکان وجود ندارد که نسبت به ایمنی نیروی انسانی و تاسیسات صنعت نفت بی‌تفاوت باشیم.

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب خاطرنشان‌ کرد: شرایط جدید مبنی بر برنامه ریزی برای افزایش تولید باعث ایجاد الزام بازگشت میزان ساعت کاری نیروهای عملیاتی از ۱۲ ساعت به هشت ساعت شده است.

    تخصیص ۷۵۰ میلیون دلار اعتبار

    دانشی با تاکید بر اینکه همواره افزایش تولید در صنعت نفت کشور به یک اولویت انکارناپذیر تبدیل شده است، گفت: در همین راستا، حفظ ظرفیت سازی برای تولید نیازمند منابع و هزینه‌هایی است که باید با جدیت نسبت به آن توجه شود.

    وی ادامه‌داد: بازسازی، نوسازی و استفاده از دانش‌ روز جدید برای انجام برنامه‌ریزی‌های تولید نیازمند منابع مالی است که در این راستا، مبلغ ۷۵۰ میلیون دلار به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت کشور اختصاص یافته که قابل افزایش است.

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب خاطرنشان‌کرد: از این میزان اعتبار، بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال به حوزه دانش بنیان و همچنین دیگر همکاری‌ها با مراکز علمی و دانشگاهی اختصاص خواهد یافت.

    دانشی با تاکید بر اینکه بازسازی و بهسازی تاسیسات صنعت نفت در جنوب باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد، گفت: بخش مهمی از این برنامه‌ریزی با همکاری مراکز علمی و دانش بنیان انجام می‌شود.

    وی تصریح‌کرد: حمایت از ساخت کالا و تجهیزات داخلی در این شرکت با جدیت دنبال خواهد شد.

    احداث خط لوله صادرات نفت اهواز – امیدیه به گوره

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب همچنین در بخش دیگری از برنامه ریزی های توسعه ای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با هدف تولید و چشم انداز افزایش صادرات نفت این کشور اشاره‌کرد و گفت: با موافقت شرکت ملی نفت ایران، مبلغ ۶۵ هزار میلیارد ریال برای احداث خط لوله صادرات نفت از اهواز- امیدیه به گروه (در استان بوشهر) درنظرگرفته شده است.

    دانشی بیان‌ کرد: تلاش می‌شود این میزان منابع مالی در خوزستان و در مجموعه کارخانجات تولید کالا و تجهیزات مورد نیاز برای احداث این خط لوله هزینه شود.

    نفت متعهد به رفع آلودگی‌ها در مسجدسلیمان

    وی با تاکید بر اینکه از محل اعتبارات ۷۵۰ میلیون دلاری این شرکت، اعتباراتی برای رفع آلودگی‌های مسجد سلیمان اختصاص خواهد یافت، گفت: صنعت نفت خود را متعهد به این شهرستان می‌داند و برای رفع آلودگی‌ها مطالعات زیست محیطی و اقدامات عملیاتی را در دستور کار قرار داده است.

    دانشی با تاکید بر اینکه مشکلات پیش آمده ناشی از برخی آلودگی‌های نفتی در مسجدسلیمان باید خیلی زودتر رفع می‌شد، گفت: منشاء این آلودگی‌ها به ۲ عنصر برمی‌گردد که یکی از آنها، خط ۶ اینچ لوله گازرسانی از کلاهیک میدان نفت سفید برای تامین گاز شهری منطقه است.

    وی بیان‌ کرد: گازی که در این خط انتقال می‌یابد از نوع گاز ترش است و لازم بود که این خط جمع آوری شود.

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه آلودگی‌ ناشی از وجود این خط انتقال ۶ منطقه از شهر مسجد سلیمان را در بر می‌گرفت، گفت: تاکنون این خط در چهار منطقه جمع آوری شده و ۲ منطقه دیگر باقی مانده است.

    دانشی یادآورشد: تلاش می‌شود با برنامه‌ریزی و اقداماتی که انجام می‌شود هرچه زودتر این خط در ۲ منطقه باقی مانده در شهر مسجدسلیمان نیز جمع آوری شود.

    وی منشاء بعدی آلودگی‌ شهر مسجد سلیمان را مربوط به مخزن نفتی منطقه عنوان‌ کرد و گفت: آلودگی‌ این مخزن خوشبختانه با نشت گاز همراه نبوده و آلودگی نفتی محسوب می‌شود.

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اضافه‌کرد: برای رفع این آلودگی‌، مطالعات زیست محیطی در سال ۱۳۹۵ توسط دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شد اما اداره کل حفاظت محیط زیست در خصوص گزارش این مطالعات ملاحظاتی داشته است.

    دانشی اضافه‌کرد: در راستای نقطه نظرات کارشناسان این اداره کل، قرار شد طرح شرح نیاز برای مطالعه مجدد شرایط زیست محیطی مسجدسلیمان تهیه شود و به صورت علمی و دقیق تر با موضوعات این شهرستان برخورد شود تا مشکلات به صورت اساسی تر رفع شوند.

    وی همچنین به مشارکت وزارت نفت برای جابجایی ساکنان مناطق آلوده مسجدسلیمان طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: هشت سال پیش مبلغ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به وزارت مسکن و شهرسازی وقت اختصاص یافت تا با مشارکت بنیاد مسکن، منازل منطقه هوانیروز مسجد سلیمان، برای جابجایی ساکنان مناطق آلوده، آماده‌سازی شود.

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تاکید کرد: ساماندهی و جابجایی منازل موجود در مناطق آلوده مسجدسلیمان نیازمند توجه و همکاری‌ ملی است؛ این درحالی است که باید به صورت همزمان اقدامات لازم برای جلوگیری از ادامه نشتی‌ها در مسجدسلیمان در دستور کار قرار گیرد.

    اقدامات صنعت نفت در حوزه مسئولیت‌ اجتماعی

    دانشی با تاکید بر اینکه صنعت نفت در جنوب خود را متعهد به انجام مسئولیت‌ اجتماعی ویژه مناطق پیرامونی صنعت می‌داند، گفت: در این زمینه در طول سه سال باید مبلغ ۷۲ هزار میلیارد ریال در بخش مسئولیت‌های اجتماعی صنعت در جنوب هزینه شود.

    وی با بیان اینکه این اعتبارات باید صرف ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز شهروندان شود تصریح‌کرد: در طول ۵ سال گذشته نیز، تعداد ۱۱۰ پروژه بزرگ و کوچک در قالب مسئولیت‌ اجتماعی این شرکت در استان خوزستان اجرا شده است.

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: مشارکت در طرح مقابله با ریزگردها در خوزستان یکی از مهمترین مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی استان هدفگذاری شده است و طی چند ماه فعالیت دولت سیزدهم تاکنون، ۲۰ هزار هکتار از آن اجرایی شده است.

    شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان بزرگترین شرکت تابعه شرکت ملی نفت ایران با ۴۵ میدان و ۶۵ مخزن هیدروکربوری بزرگ و کوچک در گستره‌ای در محدوده پنج استان جنوب و جنوب غربی کشور، حدود ۸۰ درصد نفت خام و ۱۶ درصد گاز کشور را تولید می‌کند. در این قلمرو وسیع نفتی میدان های بزرگی همچون اهواز، گچساران، مارون، آغاجاری، کرنج و پارسی و بی بی حکیمه قرار دارند.

    مناطق نفتخیز جنوب تامین کننده خوراک بیش از ۹۰ درصد پالایشگاه‌های کشور و همچنین خوراک مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی منطقه است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *