×
آخرین اخبار

تست کرونایتان مثبت شده؟ حالا چه باید بکنید

  • کد نوشته: 78701
  • ۱۴۰۰-۱۰-۱۲
  • 585 بازدید
  • سویه اومیکرون موجب افزایش موارد ابتلا به کرونا در ایالات متحده شده است. روزنامه نیویورک‌تایمز سراغ پزشکان و متخصصان عفونی رفته است تا بگویند که اگر به کرونا مبتلا شدید یا با کسی که به کوویدـ۱۹ مبتلا شده در تماس بوده‌اید، چه باید بکنید.
    تست کرونایتان مثبت شده؟ حالا چه باید بکنید

    تست کرونای من مثبت شده؛ حالا چه کنم؟

    اگر هنگامی که در جمع افرادید پیام مثبت شدن تست کرونایتان دریافت کردید بلافاصله و در سریع‌ترین حالت ممکن خود را قرنطینه کنید؛ حتی اگرعلایم ابتلا را نداشته باشید. سازمان مهار و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا توصیه می‌کند که تا ده روز پس از مثبت شدن تست کوویدتان در قرنطینه بمانید.

    چطور خود را قرنطینه کنم؟

    اگر همخانه دارید و یا با خانواده زندگی می‌کنید، تا حد امکان از افراد و همچنین حیوانات فاصله بگیرید و به‌قول یک متخصص دور خود یک پیله بتنید.

    قرنطینه کردن خودتان در خانه با دیگران ممکن است سخت باشد، اما تمام تلاشتان را بکنید. در اتاقتان بمانید و حتی برای صرف غذا از آن خارج نشوید. کسی باید ترجیحا غذایتان را دم در اتاق شما بیاورد و اگر خانه بیش از یک دستشویی دارد، یکی باید به فرد مبتلا اختصاص داشته باشد. اگر فرد مبتلا کودک و یا سالمند و محتاج کمک است، باید بیمار و فردی که از او پرستاری می‌کند هر دو ماسک بزنند. پنجره‌های خانه را برای تهویه باز بگذارید.

    اگر از نقطه‌ای از خانه و یا دستشویی با بقیه اعضای خانواده‌ مشترکا استفاده می‌کنید، هر بار که اتاقتان را ترک می‌کنید ماسک باکیفیت بزنید و اگر در اتاقی همراه آنهایید، آنها هم باید ماسک بزنند. هر بار پس از استفاده از سرویس بهداشتی مشترک، صندلی توالت فرنگی، دستگیره‌های در حمام‌دستشویی، شیرهای آب، پمپ بطری مایع دستشویی و کلید برق را ضدعفونی کنید. در توالت فرنگی را پیش از سیفون کشیدن بگذارید و هواکش دستشویی را روشن کنید. در مناطق مشترک خانه، پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوا جریان داشته باشد.

    افرادی که با شما زندگی می‌کنند باید احتیاط به خرج دهند اما لازم نیست از ابتلا به کرونا بترسند. به‌ویژه اگر واکسینه کامل باشند. به‌گفته یکی از متخصصان، اینطور نیست که اگر کسی در خانه شما به کرونا مبتلاست شما هم ۱۰۰ درصد آن را بگیرید؛ حتی اگر فرد بیمار به سویه‌های مسری‌‌تر کوویدـ۱۹ مبتلا باشد.

    مهم‌ترین توصیه در این زمینه آن است که افراد هوای آلوده‌به‌ویروس شخص مبتلا را تنفس نکنند. اگر دستگاه تصفیه هوا دارید آن را داخل یا بیرون اتاق بیمار بگذارید.

    اگر به کرونا مبتلا شدید همچنان می‌توانید برای پیاده‌روی بیرون بروید، اگر ساکن شهرید و از کنار مردم گذر می‌کنید، ماسک بزنید و از آنها فاصله بگیرید.

    می‌توانم بفهمم که به سویه اومیکرون مبتلا شده‌ام یا سویه دیگر؟

    نه. در بسیاری موارد نمی‌توانید بفهمید که به چه سویه‌ای مبتلا شده‌اید و نتیجه آزمایشتان هم معمولا نوع سویه‌ای که به آن مبتلا شده‌اید را به شما اطلاع نمی‌دهد. دستورالعمل‌های قرنطینه، رصد مراحل بیماری و درمان، فارغ از این که اومیکرون گرفته باشید یا سویه دیگر، یکی است.

    به چه کسی مثبت شدن آزمایشم را خبر بدهم؟

    خوب فکر کنید که در چه مکان‌هایی وقت گذرانده‌اید و با چه کسانی در تماس بوده‌اید. به کارفرمایتان خبر دهید که تست شما مثبت شده است تا بتوانند کسانی که با شما در تماس بوده‌اند را ردیابی کنند. دست‌کم تا دو روز قبل از پیدایش علایمتان و یا دریافت جواب آزمایشتان به عقب بازگردید و هر کسی را که با او بیش از ۱۵ دقیقه و با فاصله کمتر از دو متر در تماس بوده‌اید، مطلع کنید. اینکه به دیگران بگویید کرونا گرفته‌اید خجالت ندارد.

    اگر به بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای مانند فشار خون و دیابت مبتلایید، حتما دکترتان را در جریان مثبت شدن جواب آزمایشتان قرار دهید.

    اگر جواب تست کرونای مثبت متعلق به یک کودک است با پزشک کودکان تماس بگیرید. اگر کودکتان دانش‌آموز است، با مدرسه او تماس بگیرید و به پدر و مادر هر کودکی که با فرزند شما بازی کرده، مهمانی رفته و غیره خبر دهید.

    کی می‌توانم از قرنطینه خارج شوم؟

    مرکز مهار و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا توصیه می‌کند که فارغ از اینکه واکسینه‌اید یا نه، ۱۰ روز در قرنطینه بمانید.پس از ۱۰ روز خوب است که یک خودتست سریع کوویدـ۱۹ یا همان تست «آنتی‌ژن» بگیرید تا بدانید هنوز بیماری‌تان مسری است یا نه. برخی پزشکان متخصص تست آنتی‌ژن را به تست «پی‌سی‌آر» ترجیح می‌دهند. چرا که تست پی‌سی‌آر می‌تواند روزها و یا حتی ماه‌ها پس از بهبود شما و در حالی که دیگر قادر به سرایت دادن بیماری نیستید، مثبت شود.

    اما اگر علایمتان ادامه یافت با پزشک مشورت کنید. در قرنطینه بمانید. شاید بد نباشد یک تست دیگر از خود بگیرید.

    ممکن است عفونت در بدن افرادی که سیستم ایمنی ضعیف و یا بیماری زمینه‌ای دارند بیشتر بماند. بنا بر نتیجه آزمایش این افراد، پزشک ممکن است توصیه کند تا ۲۰ روز در قرنطینه بمانند.

    اگر با کسی که تست کرونایش مثبت شده در تماس بوده‌ام، چه کنم؟

    بر اساس دستورالعمل‌های مرکز مهار و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، اگر واکسینه کامل‌اید، نیازی ندارید خود را پس از تماس با فرد مبتلا قرنطینه کنید، مگر اینکه این اشخاص علامت‌دار بوده باشند. با این حال اشخاصی که واکسینه کامل‌اند باید ۵ تا ۷ روز پس از تماس با فرد آلوده تست بدهند. همچنین بایدتا ۱۴ روز پس از تماس با فرد مبتلا و یا تا زمانی که نتیجه منفی آزمایششان بیاید، در محیط‌های سربسته عمومی ماسک بزنند.

    من کوویدـ۱۹ گرفته‌ام. آیا ممکن است دوباره مبتلا شوم؟

    بله. احتمال ابتلای دوباره وجود دارد. البته اگر واکسن زده باشید، از ایمنی بهتری برخوردار خواهید بود. پژوهش‌های اولیه نشان می‌دهد که پادتن حاصله از عفونت پیشین به کوویدـ۱۹ به‌خودی‌خود سپر محکمی در برابر سویه اومیکرون کرونا نیست.

    به‌گفته یک پزشک، برخی پس از ابتلا به کرونا از ایمنی خوبی برخوردار می‌شوند و دوباره به آن مبتلا نمی‌شوند، اما بعضی دیگر می‌توانند بار دیگر مبتلا و به‌شدت بیمار شوند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *