×
آخرین اخبار

تا انتخابات ۱۴۰۰ با خبر روز / علی مطهری کیست؟

  • کد نوشته: 54248
  • ۱۳۹۹-۱۲-۰۷
  • 38639 بازدید
  • به گزارش دیدگاه نیوز ، علی مطهری (زادهٔ ۶ بهمن ۱۳۳۶ تهران) سیاستمدار ایرانی است. وی پیشتر در دوره هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده تهران در مجلس حضور داشت. وی فرزند مرتضی مطهری و برادر همسر علی لاریجانی است. علی مطهری همچنین عهده‌دار مسئولیت نشر و نظارت بر نشر تألیفات […]

    تا انتخابات ۱۴۰۰ با خبر روز / علی مطهری کیست؟

    به گزارش دیدگاه نیوز ، علی مطهری (زادهٔ ۶ بهمن ۱۳۳۶ تهران) سیاستمدار ایرانی است. وی پیشتر در دوره هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده تهران در مجلس حضور داشت. وی فرزند مرتضی مطهری و برادر همسر علی لاریجانی است. علی مطهری همچنین عهده‌دار مسئولیت نشر و نظارت بر نشر تألیفات مرتضی مطهری است. وی در انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت شد.

    زندگی‌نامه

    علی مطهری، فرزند سوم مرتضی مطهری است، که در ششم بهمن ۱۳۳۶ در خیابان ری تهران زاده شد. وی در سال ۱۳۵۵ تحصیلات متوسطهٔ خود را در دبیرستان علوی، در رشتهٔ ریاضی به پایان رساند و در رشتهٔ مهندسی مکانیک دانشکدهٔ فنی دانشگاه تبریز پذیرفته شد. پس از کشته شدن پدر در اردیبهشت ۱۳۵۸، خود را به دانشگاه علم و صنعت منتقل کرد و چندی در این دانشگاه به تحصیل ادامه داد.

    علی مطهری، با وجود آن‌که بیش از نیمی از واحدهای کارشناسی مهندسی مکانیک را گذرانده بود، با انتقال به دانشکدهٔ الهیات دانشگاه تهران، تغییر رشته داد و تحصیلات خود را تا اخذ درجهٔ دکتری در رشتهٔ فلسفه و کلام اسلامی ادامه داد. وی پس از مرگ پدر مسؤولیت تدوین و تنظیم آثار چاپ‌نشده و به‌طور کلی نظارت بر نشر آثار وی را به عهده گرفت. مدیریت علمی انتشارات صدرا و عضویت در هیئت مدیره «بنیاد علمی فرهنگی استاد شهید مطهری» از دیگر مسئولیت‌های وی است. او همچنین سابقه کار در رادیو را نیز دارد.

    مطهری در سال ۱۳۶۲ با نرگس انصاری (نوه شیخ جواد انصاری) ازدواج کرد و دارای ۴ فرزند بنام‌های مرتضی، رضا، لیلا و زهرا می‌باشد. خواهر وی، فریده مطهری، همسر علی لاریجانی است. [۱]

    علی مطهری از چهره‌های شاخص اصولگرایان و مخالفان جدی اصلاح‌طلبان بود، که به مجلس هشتم راه یافت. در این دوره، ابتدا صلاحیت علی مطهری برای نامزدی در انتخابات رد شد، اما در پی رایزنی‌ها و تجدیدنظر خواهی‌ها، شورای نگهبان رأی به صلاحیت وی، برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی داد.

    وی از نمایندگان فعال مجلس هشتم بود و در استیضاح علی کردان، وزیر کشور دولت نهم، به همراه احمد توکلی نقش مهمی را برعهده داشت. او در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۰ در اعتراض به رسیدگی نشدن به طرح سئوال از رئیس‌جمهور در مجلس، در خصوص عملکرد وی از جمله برداشت غیرقانونی پول از بانک مرکزی ایران، از سمت نمایندگی مجلس استعفاء داد، ولی درخواست استعفایش رای نیاورد.

     

    مناظره‌ها

    علی مطهری در اسفند ۱۳۹۰، در مناظره‌ای با حمید رسایی، (از اعضای جبهه پایداری انقلاب اسلامی و حامیان محمود احمدی‌نژاد) اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان تظاهرات اعتراضی در روز ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ (یک روز پس از برگزاری نماز جمعه به امامت رهبر انقلاب) بیش از ۶۰ نفر بوده‌است. وی چند روز پیش از این مناظره، از دانشجویان بسیجی تجمع‌کننده در مقابل مجلس، با عنوان ساندیس‌خور یاد کرده بود، لقبی که منجر به شکایت سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف از وی شد. وی در این مناظره، با اشاره به این‌که مدیریت بحران اعتراضات پس از انتخابات را ضعیف خواند، اضافه کرد که به همین دلیل رهبری نیز مجبور شد که وارد عرصه شود و شعار‌ها در نهایت علیه وی مطرح شد.

     

    انتخابات نهم مجلس

    در انتخابات مجلس نهم، علی مطهری همراه با افرادی، چون علی عباسپور و حمیدرضا کاتوزیان، ائتلاف جدیدی با عنوان جبهه صدای ملت را تشکیل داد و اقدام به ارائه یک فهرست انتخاباتی جداگانه کرد. علی مطهری درباره علت تشکیل این ائتلاف گفت: اگر جبهه پایداری به وحدت تمکین می‌کرد و فهرست نمی‌داد، سایر گروه‌ها هم این کار را نمی‌کردند. اما آن‌ها از اول زیر بار اتحاد نرفتند. وقتی یک گروه فهرست انتخاباتی مجزا می‌دهد، این حق برای دیگران هم ایجاد می‌شود و عدالت حکم می‌کند که دیگران هم بتوانند لیست بدهند.

    پس از اعلام موجودیت این جبهه انتخاباتی، خبرگزاری جهان‌نیوز، نزدیک به علیرضا زاکانی، نوشت: علت عدم حضور این افراد در لیست جبهه متحد اصول‌گرایان «بخاطر مواضع عجیب آن‌ها در دوران فتنه و پس از آن بوده‌است». علی مطهری تنها نماینده مجلس شورای اسلامی است که در دوران وکالتش، دو مرتبه از جانب قوه قضائیه ایران، علیه وی اعلام جرم شده‌است.

     

    استراق سمع

    صبح روز سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ مسوول دفتر مطهری متوجه تغییراتی در دفتر از جمله در پنجره کولر می‌شود. به همین خاطر پنجره را باز و کشف می‌کند که پشت کانال کولر، دستگاه‌های مختلف استراق‌سمع و دوربین فیلمبرداری نصب‌شده‌است. بنابراین علی مطهری از ورود مخفیانه افرادی از یک نهاد اطلاعاتی به دفتر کارش خبر داد که شبانه دوربین و تجهیزات استراق سمع را در اتاق او جاسازی کرده بودند. مدتی بعد، مطهری از حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت دهم ایران، به سبب این نفوذ که به اعتقاد مطهری توسط نیرو‌های تحت امر وی انجام شده‌است، انتقاد کرد.

    در نهایت در روز ۲۴ آذر همان سال، مطهری در وبگاه شخصی خودش خبر از برکناری مدیرکل یکی از معاونت‌های وزارت اطلاعات و معاون او خبر داد. مطهری در این بیانیه ضمن تشکر از سید محمود علوی، وزیر اطلاعات جدید ایران، وعده تغییر گفتمان آن وزارتخانه در دوره علوی از زبان خود وزیر خبر داد.

     

    انتخابات مجلس دهم

    علی مطهری در ۲ دی ۱۳۹۴ با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، نامزد انتخابات مجلس دهم شد، اما در مراحل اولیه، صلاحیتش از سوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات به استناد بند‌های ۱ و ۳ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی یعنی «اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی» رد شد. او به رد صلاحیتش اعتراض کرد. شورای نگهبان در تجدید نظر راجع به صلاحیت‌ها، صلاحیت او را تأیید کرد.

    نهایتاً در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، علی مطهری، در لیست سی نفره ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم در تهران حضور داشت و توانست با کسب ۱٬۴۴۷٬۷۱۳ رأی، در رتبه دوم تهران، وارد مجلس دهم شود. تمام سی نفر اعضای این لیست در تهران در دور اول وارد مجلس شدند.

     

    نایب رئیس دوم مجلس دهم

    در ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ و در جریان رای‌گیری انتخابات هیئت رئیسه دایم دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، علی مطهری با کسب ۱۳۳ رای نایب رئیس دوم مجلس دهم شد.

     

    علی مطهری اعلام کاندیداتوری کرد

    علی مطهری، نماینده سابق مجلس برای حضور در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کرد. وی گفت: من با توجه به شرایط داخلی و خارجی کشور احساس کردم، باید وارد این میدان شوم و تصمیم گرفتم نامزدی خود برای انتخابات را اعلام کنم. برای انسانی که برای انجام وظیفه به میدان آمده باشد شکست معنی ندارد.

    هر اتفاقی بیفتد برای ما خوشایند است. من صرفا احساس کردم در اینجا کسی مثل من باید وارد شود. به خدا توکل می کنیم و هر چیزی که پیش آید خوب است. مطهری در پاسخ به پرسشی درباره رایزنی با شورای نگهبان جهت تایید صلاحیتش پس از عدم احراز صلاحیت در انتخابات ۱۳۹۸ گفت: رایزنی نداشتم با شورای نگهبان اما دلیلی برای رد صلاحیت خودم نمی بینم.

    هیچ تلاشی برای رایزنی نکردم. نمی دانم در آن دوران چه شرایطی بود اما دلیلی برای رد صلاحیتم نمی بینم. پیش از این سردار دهقان وزیر سابق دفاع و مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری نیز از جمله افرادی هستند که رسما اعلام کاندیداتوری کرده اند.

    همچنین از افرادی مانند محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، آذری جهرمی وزیر ارتباطات، سعید محمد فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا و … به عنوان کاندیداهای احتمالی یاد می شود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *