×
آخرین اخبار

بیمه سلامت رایگان برای سه دهک نخست استان فارس

  • کد نوشته: 86201
  • ۱۴۰۱-۰۳-۱۹
  • 626 بازدید
  • مدیرکل بیمه سلامت استان فارس گفت: در این دولت قدم بزرگی برای بیمه سلامت جامعه برداشته شده به طوری که همیشه بیمار به دنبال بیمه بود ولی این بار بیمه به دنبال بیمار است.
    بیمه سلامت رایگان برای سه دهک نخست استان فارس

    به گزارش دیدگاه نیوز، علی محمد جعفرپور در گفتگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: بیمه سلامت مهم‌ترین بیمه پایه ای کشور است به دلیل اینکه یکی از ابزار های نظام برای بیمه کردن جمعیت ایرانیانی است که به هر شکلی نیاز به پوشش بیمه ای دارند.

    وی گفت: در سیستم بیمه سلامت ایرانیان چندین صندوق بیمه ای داریم مثل صندوق بیمه ای کارکنان دولت، روستائیان، بیمه همگانی، بیمه ایرانیان و سایر اقشار، پنج صندوق بیمه ای هستند که جمعیت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری تحت پوشش ما را در خود جای داده‌اند.

    مدیرکل بیمه سلامت فارس افزود: بیشترین سهم ما در پوشش بیمه ای در استان پهناور فارس، بیمه روستائیان است با حدود یک و نیم میلیون نفر عضو تحت پوشش که تقریباً ۵۷ درصد جمعیت بیمه شدگان ما ذیل صندوق بیمه روستائیان قرار می‌گیرند و سرانه ای که توسط دولت پرداخت می‌شود بابت صندوق بیمه روستائیان است.

    صندوق بیمه همگانی برای افراد فاقد پوشش بیمه‌ای

    جعفرپور در خصوص یکی دیگر از صندوق های بیمه سلامت گفت: بعد از مدتی صندوق بیمه ای دیگری راه اندازی شد با نام صندوق بیمه همگانی که در این صندوق افرادی که هیچ پوشش بیمه ای نداشتند به صورت رایگان تحت پوشش قرار گرفتند و خدمات درمانی در بخش دولتی همچون اعضای صندوق بیمه کارکنان دولت به این اعضا هم تعلق گرفت و همچنان هم پابرجاست.

    وی در ادامه افزود: برای تعدادی از افراد که شرایط رایگان را نمی‌خواستند صندوق دیگری تشکیل شد با نام صندوق ایرانیان که افراد با پرداخت مبلغی هزینه به مدت یک سال بیمه می‌شدند و این بیمه به صورت سالانه تمدید می‌شد.

    مدیرکل بیمه سلامت فارس در خصوص بیمه رایگان سه دهک نخست جامعه گفت: در زمانی که بحث سه دهک اول جامعه مطرح شد با این وجود و طی محاسبه ای که در کشور صورت گرفت بیان شد که در کشور حدود هشت میلیون نفر پوشش بیمه ای ندارند به تفسیری این افراد نه حاضر شدند که به صورت رایگان بیمه شوند و نه اقدامی کردند برای پرداختن هزینه و دریافت بیمه و نه تحت پوشش بیمه هایی نظیر روستاییان و بیمه سلامت ایرانیان قرار گرفتند.

    او افزود: لذا با فراخوانی که منتشر شد تعدادی از این افراد به نحوی خود را تحت پوشش یکی از بیمه ها قرار دادند در نهایت بنا بر اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشخص شد حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر همچنان تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند.

    وی در ادامه گفت: قرار شد دولت این اعتبار را تأمین و در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار بدهد تا این جمعیت هم تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند، به شرط اینکه این افراد شرایط احراز را داشته باشند، شرایط احراز به این معنا است که این افراد از لحاظ اقتصادی جزء سه دهک نخست جامعه باشند.

    اجرای روشی جدید برای پوشش بیمه ای

    جعفرپور ادامه داد: سازمان بیمه سلامت این‌بار برای بیمه کردن این جمعیت روش جدیدی را اجرا کرد، به طوری که قبلا به افراد اعلام می‌شد جهت تحت پوشش بیمه قرار گرفتن اقدام کنید ولی این‌بار اعلام شد که این جمعیت حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفری به صورت خودکار بیمه شدند و عملاً این جمعیت فاقد پوشش بیمه ای در این طرح به صورت رایگان و خودکار تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

    وی تصریح کرد: سه ماه به بیمه شدگان فرصت داده شد تا شرایط بیمه دریافتی خودشان را احراز و بررسی کنند همچنین این افراد با شماره گیری کد #۱۶۶۶* وضعیت پوشش بیمه ای خود را مشخص و بررسی کنند و با این کد اعلامی این روند استعلام تسهیل شده است.

    وی افزود: همچنین اگر موردی و ابهامی وجود داشت این افراد می‌توانند به دفاتر پیشخوان و یا سایت سازمان بیمه سلامت مراجعه کنند.

    جعفرپور در ادامه افزود: بعد از ارسال استعلام از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشخص خواهد شد کدام افراد جزء سه دهک نخست جامعه محسوب شده‌اند که در این صورت بیمه این دهک ها رایگان خواهد بود و اگر جزء دهک های چهار تا ده باشند بنا بر مصوبه، درصدی مشخص جهت پوشش بیمه ای از آن ها دریافت خواهد شد لذا افرادی که جزء دهک دهم جامعه محسوب شوند باید صددرصد هزینه پوشش بیمه ای یک سال را مثل اعضای صندوق بیمه ایرانیان پرداخت کنند.

    سهم پایین فارس از بیمه رایگان

    جعفرپور با اشاره به وضعیت استان فارس بیان کرد: سهم استان فارس در بین سه دهک نخست جامعه در کشور به دلیل درصد بالای بیمه شدگان صندوق بیمه همگانی در استان با اجرای پزشک خانواده از ۱۰ سال قبل با سایر استان ها متفاوت بود و از همین جهت سهم استان فارس از این سه دهک بسیار کم بود به تفسیری دیگر تعداد کمی از استان فارسی ها بیمه نشده بودند و هیچ بیمه ای نداشتند و رقمی حدود ۱۸۵ هزار نفر بودند و تا الان روند اجرا و ثبت نام حدود ۸۰ هزار نفر از این افراد انجام شده و از جریان و روند پوشش بیمه ای خود آگاه شده اند .

    وی افزود: به دلایل مختلف اعم از عدم توجه و اهمیت کافی از سوی افراد، وضعیت حدود صد هزار نفر از این آمار مشخص مشخص نیست.

    جعفرپور اظهار داشت: به همه جمعیت پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفری در کل کشور از طریق پیامک اطلاع رسانی اولیه صورت گرفت و همچنین بر اساس تفاهم نامه همکاری که بین سازمان بیمه سلامت کشور و بسیج محلات در سطح کشور منعقد شد طرح اطلاع رسانی به ۲۲۲ منطقه کم برخوردار کشور در قالب بسیج محلات اجرایی شد که اکثر افراد سه دهک در این مناطق حضور داشتند.

    وی در ادامه گفت: سهم استان فارس از اطلاع رسانی به این مناطق کم برخوردار مشخص بود و با انتشار فراخوانی از سمت سازمان در استان فارس گروه هایی از همکاران ما در بعضی محلات مستقر شدند و با همکاری بسیج در یک ساختار منسجم به نام بسیج محلات و دفاتر تسهیلگری استانداری و همکاری های بهزیستی، هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی ره طرح اطلاع در استان اجرایی شد و این طرح به عنوان یک زمینه سازی برای اجرای طرح پوشش بیمه ای بر اساس دهک بندی بود.

    مدیرکل بیمه سلامت استان فارس اظهار داشت: در سال ۹۹ با اجرای طرح پزشک خانواده سهم مردم استان فارس در پرداخت هزینه های درمان به دلیل اجرای طرح پزشک خانواده ۱۸۰ میلیارد تومان از سایر استان های کشور کمتر بود این همان اتفاق خوبی است که با پزشک خانواده در سراسر کشور باید رقم بخورد و این طرح پوشش بیمه ای در کنار پزشک خانواده کمک بزرگی به جامعه خواهد کرد.

    جعفرپور در خصوص موضوع دهک بندی افراد گفت: دهک بندی جزء اختیارات حوزه کاری سازمان بیمه سلامت و یا وزارت بهداشت نیست و ذیل وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت می‌گیرد و ما تابع استعلامات و اطلاعات ارسالی از سوی این وزارت خانه هستیم و سازمان بیمه سلامت هیچ دخل و تصرفی در آمار و ارقام ،دهک بندی ها و شناسایی افراد ندارد.

    وی در ادامه افزود: درصد پوشش بیمه سلامت در بخش دولتی برای بیمه شدگان این سه دهک در موارد سرپایی تا ۷۰ درصد و در بخش بستری تا ۹۰ درصد هزینه درمان را پوشش خواهد داد .

    جعفر پور در ادامه بیان کرد: در خصوص اطلاع رسانی و ترغیب افراد جامانده که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند یا هنوز از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خود مطلع نیستند، غیر از فعالیت های اطلاع رسانی و تبلیغاتی سازمان بیمه سلامت، همت و عزم دیگر دستگاه ها را می‌طلبد که اجرای طرح اطلاع رسانی در مناطق کم برخوردار با همکاری ارگان ها و سازمان های مختلف نمونه‌ ای از این همت و عزم همگانی بود که نیازمند اهتمام و توجه بیشتر است لذا اعتبارات سازمان بیمه سلامت در جهت اطلاع رسانی و تبلیغاتی در یک حد مشخصی هست و نمی‌توان اعتبارات درمانی را صرف اطلاع رسانی کرد لذا از این جهت همکاری صدا و سیما، رادیو، مطبوعات و … را خواهانیم.

    گام بزرگ دولت؛ بیمه به دنبال مردم

    مدیرکل بیمه سلامت فارس در ادامه افزود: در این دولت قدم بزرگی برای بیمه سلامت جامعه برداشته شده به طوری که همیشه بیمار به دنبال بیمه بود ولی این‌بار بیمه به دنبال بیمار است و از قدم های دیگر دولت که در حال برنامه ریزی و زیرساخت جهت اجرا است، تأمین اعتباری بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان جهت پوشش بیمه ای بیماران صعب العلاج، که امسال با تصویب و تقسیم این اعتبار از سوی دولت در کشور، دستورالعمل های این طرح در حال نگارش و آماده اجرا خواهد شد و ما در شیراز به عنوان قطب پزشکی جنوب کشور با این بیماران بیشتر در ارتباط هستیم و تلاش داریم هر چه سریع تر این طرح حمایتی اجرا شود تا بخشی از دردمندی این هموطنان که دچار بیماری های صعب العلاج هستند کاسته شود.

    وی بیان کرد: لذا ما با بررسی کارنامه سازمان بیمه سلامت از بدو تاسیس در سال ۷۴ تا هم اکنون، می‌بینیم جمعیت تحت پوشش بیمه این سازمان از چهار میلیون نفر به ۴۲ میلیون نفر افزایش یافته است که در صندوق های پنجگانه این سازمان ساماندهی شده‌اند.

    انتهای پیام/

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *