×
آخرین اخبار

بیانیه برجامی سه کشور اروپایی علیه ایران / تولید اورانیوم فلزی در ایران گام اساسی برای تولید سلاح هسته‌ای است

  • کد نوشته: 53856
  • ۱۳۹۹-۱۱-۲۴
  • 762 بازدید
  • سه قدرت اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان از اقدام ایران برای تولید اورانیوم فلزی ابراز نگرانی کردند و آن را مغایر با برجام و «گامی اساسی در جهت تولید سلاح هسته‌ای» دانستند.
    بیانیه برجامی سه کشور اروپایی علیه ایران / تولید اورانیوم فلزی در ایران گام اساسی برای تولید سلاح هسته‌ای است

    به گزارش دیدگاه نیوز ، دولت‌های لندن، پاریس و برلین، روز جمعه ۲۴ بهمن با انتشار بیانیه مشترکی به ایران یادآور شدند که بر اساس برجام، ایران حق ندارد به مدت پانزده سال، اورانیوم فلزی تولید کند یا در این زمینه تحقیق و توسعه انجام دهد.

    این سه کشور امضاکننده برجام با یادآوری بیانیه پیشین خود که کمتر از یک ماه پیش منتشر شد، ادامه دادند: «ما یادآوری می‌کنیم این فعالیت‌ها که هیچ توجیه غیرنظامی معتبر در ایران ندارد، گامی اساسی به سوی تولید یک سلاح هسته‌ای است.»

    فرانسه، بریتانیا و آلمان از ایران خواستند که بدون هیچ تاخیری، به این فعالیت‌ها پایان دهد و از هرگونه اقدام جدید در جهت نقض تعهدات هسته‌ای خود پرهیز کند.

    در این بیانیه همچنین تاکید شده است: «با افزایش عدم تبعیت، ایران فرصت دیپلماسی دوباره که اهداف برجام را به طور کامل و تمام محقق کند، تضعیف می‌کند.»

    آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا در گزارشی محرمانه به اعضایش اعلام کرده ایران‌ برخلاف توافق هسته‌ای، تولید اورانیوم فلزی را آغاز و بر این اساس، مقدار اندکی از این ماده را پس از نصب تجهیزات جدید در سایت نطنز تولید کرده است.

    در پی این گزارش، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با تاکید بر اینکه «سیاست بنیادین بایدن این است که ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند»، گفت: «ایالات متحده به دنبال یک توافق قوی‌تر با ایران است.»

    پرایس در نشست خبری روز پنجشنبه خود گفت: «برای ما قابل قبول نیست که ایران به سلاح هسته‌ای مجهز شود. ما به دنبال یک رویکرد دیپلماتیک هستیم تا مطمئن شویم ایران هرگز نتواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»

    کمتر از یک ماه پیش نیز، فرانسه، بریتانیا و آلمان به ایران درباره فعالیت‌ برای تولید اورانیوم فلزی به عنوان سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران هشدار دادند و این اقدام را نقض برجام خواندند.

    این سه کشور اروپایی امضاکننده برجام روز شنبه ۲۷ دی ماه با انتشار بیانیه‌ای نوشتند: «ما قویا ایران را ترغیب می‌کنیم تا به این فعالیت پایان دهد.»

    مقامات ایران طی ماه‌های گذشته هشدار داده‌اند که در صورت عدم لغو تحریم‌ها توسط آمریکا در بازه زمانی مورد نظر، بر اساس مصوبه اخیر مجلس اجرای پروتکل الحاقی متوقف می‌شود. تهران پیشتر هم سطح غنی‌سازی خود را به ۲۰ درصد رسانده بود.

    این در حالی است که در آمریکا جو بایدن در مصاحبه اخیرش در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تحریم‌ها را برای بازگشت ایران به برجام لغو خواهد کرد،‌ پاسخ منفی داده بود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *