×
آخرین اخبار

برخورد دولت اردوغان با منتقدان آمار کرونا تحت قانون «مبارزه با تروریسم»

  • کد نوشته: 51578
  • ۱۳۹۹-۱۰-۲۸
  • 918 بازدید
  • مجله اکونومیست طی گزارشی ضمن اشاره به انتقادها به آمار رسمی مربوط به شیوع کرونا در ترکیه نوشته حکومت این کشور در برابر منتقدان در این زمینه با عناوینی از جمله «مبارزه با تروریسم» مقابله می‌کند.
    برخورد دولت اردوغان با منتقدان آمار کرونا تحت قانون «مبارزه با تروریسم»

    به گزارش دیدگاه نیوز ، اکونومیست روز شنبه ۲۷ دی‌ماه به مورد یک پزشک به نام شبنم کرور فینچانچی اشاره کرده که مدت‌ها به همراه پزشکان دیگری اصرار داشته‌اند در زمینه ارقام و آمار کرونا مواردی «گول‌زننده» وجود دارد. این مجله نوشته «مرگ و میر بیش از حد در سراسر کشور بسیار بالاتر از مرگ‌ومیر گزارش‌شده در مورد ویروس است.»

    بر اساس این گزارش، این پزشک توسط رجب طیب اردوغان،‌ رییس‌جمهور ترکیه،‌ «تروریست» خوانده شد. همچنین رییس حزب «جنبش ملی‌گرا» که متحد دولت به شمار می‌رود خواستار انحلال گروه تحت مدیریت فینانچی که «انجمن پزشکی ترکیه» نام دارد شده است.

    آن طور که اکونومیست نوشته، در پایان ماه میلادی نوامبر سال گذشته،‌ کمتر از دو ماه پیش، دولت علنی کرد که از ماه‌ها پیش دربرگیری بیماران بدون نشانه در آمار و گزارش‌ها را متوقف کرده بود. اما وقتی مجددا اقدام به شمارش آن‌ها در آمار خود کرد شمار مبتلایان از حدود هفت‌هزار در روز به ۳۰ هزار مبتلا رسید.

    آمار کل مبتلایان در این کشور اکنون به بیش از دو میلیون و ۳۸۰ هزار نفر رسیده،‌ شمار فوتی‌ها نیز حدود ۲۴ هزار نفر اعلام می‌شود.

    با این حال گزارش‌ها حاکی از برخورد دولت با منتقدان گزارش‌های رسمی است.

    مجله اکونومیست با اشاره به قانونی که در روز ۲۷ دسامبر سال میلادی گذشته توسط پارلمان این کشور تصویب شد،‌ نوشته اردوغان و متحدانش «سلاح مناسبی» در برابر پزشکان مزاحم و سایر مخالفان در دست دارند. 

    بر اساس این قانون، دولت این اختیار را دارد که تشکل‌های غیردولتی از جمله شاخه‌های محلی نهادهای خارجی، مانند دیده‌بان حقوق بشر یا سازمان عفو بین‌الملل، را مورد بازنگری یا تعطیلی قرار دهد.

    علاوه بر این، وزارت کشور ترکیه این اختیار را پیدا کرده که اعضای هیات مدیره تشکل‌هایی را که با اتهام «تروریسم» مواجه‌اند حذف کند، دارایی‌شان را مسدود کرده و منصوبان خود را جایگزین آن‌ها کند.

    دولت ترکیه همچنین قدرت آن را دارد که از دادگاه‌ها بخواهد سازمان‌های غیردولتی را ممنوع اعلام کنند.

    ترکیه هفته گذشته اعلام کرد برنامه واکسیناسیون عمومی خود با واکسن ساخت چین را آغاز می‌کند. اردوغان نیز در مقابل دوربین‌های تلویزیون اقدام به تزریق این واکسن کرده بود.

    آخرین نتایج آزمایش واکسن کرونای شرکت «سینوواک» چین حاکی از تاثیر کمی بیش از ۵۰ درصدی آن است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *