×
آخرین اخبار

بدون هماهنگی با ستاد ملی کرونا رواق‌های حرم رضوی بازگشایی نمی‌شود

  • کد نوشته: 37228
  • ۱۳۹۹-۰۷-۱۵
  • 290 بازدید
  • دیدگاه نیوز / قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در خصوص بازگشایی رواق‌های حرم مطهر رضوی افزود: هیچ اقدامی بدون هماهنگی با ستاد ملی کرونا برای بازگشایی رواق‌های حرم مطهر انجام نخواهیم داد. باید توجه داشت آنچه تاکنون در آستان قدس صورت گرفته، با هماهنگی همین ستاد بوده است. سیدمصطفی خاکسار قهرودی، امروز، ۱۴ مهر […]

    بدون هماهنگی با ستاد ملی کرونا رواق‌های حرم رضوی بازگشایی نمی‌شود

    دیدگاه نیوز / قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در خصوص بازگشایی رواق‌های حرم مطهر رضوی افزود: هیچ اقدامی بدون هماهنگی با ستاد ملی کرونا برای بازگشایی رواق‌های حرم مطهر انجام نخواهیم داد. باید توجه داشت آنچه تاکنون در آستان قدس صورت گرفته، با هماهنگی همین ستاد بوده است.

    سیدمصطفی خاکسار قهرودی، امروز، ۱۴ مهر ماه، در نشست خبری که در بنیاد پژوهشگاه‌‎های آستان قدس رضوی برگزار شد، در تشریح برنامه‌های دهه آخر صفر در حرم مطهر اظهار کرد: سال‌های قبل این ایام همراه با برنامه‌ها و شرایط ویژه و خاصی بود. 
    وی ادامه داد: حضور زائرین، دلدادگان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت نشان جلوه‌هایی از عشق و ارادت بود که آن را حضور خاص خود بیان می‌کردند و آنچه اتفاق می‌افتاد سراسر شور و عشق و خلق صحنه‌های زیبا و به یادماندنی بود که فضای ایران اسلامی را تبدیل به فضای خاص و متفاوتی می‌کرد.
    قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: این شور و دلدادگی پس از فاصله کمی از گذشت اربعین سید الشهدا(ع) و آن حماسه بسیار بزرگ در اجتماع عظیم و خیره کننده اربعین حسینی که جلوه خاصی از بندگی بندگان خالص و دلدادگان به حضرات معصومین بود، دیده شد. 
    خاکساری قهرودی ادامه داد: درست است که امسال با توجه به شیوع کرونا آن حضور و حال و هوا در ایام اربعین و دهه پایانی ماه صفر را بر حسب ظاهر شاهد نیستیم اما بنا به تکلیف شرعی بر رعایت موازین بهداشتی موظف هستیم.
     وی بیان کرد: آنچه که در این شرایط بسیار قابل توجه است، احساس نیاز بشر به معنویت است. کرونا شوک مثبتی بود که نشان داد اگر انسان در اینگونه حوادث احساس بی‌پناهی کند، حاصلش سرگردانی خواهد بود. از این جهت بروز چنین حوادثی یادآور و تذکر دهنده‌ای است که انسان باید به پناهگاه اصلی خویش متوجه شده و تعمیق ارتباط با خالق خود و هدایتگران اصلی در زندگیش را در دستور کار قرار دهد تا مشکلات و حوادث زندگی نتواند او را از طریق بندگی خارج کند.
    قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: اگر امروز ما با تغییر برنامه‌های متعدد در حوزه دین بر حسب تکلیف مواجه هستیم، این چیزی از عاشق‌پیشگی مردم نمی‌کاهد. قطعا اگر امروز بنا بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به لحاظ فیزیکی، مکانی و جغرافیایی شده و بین مردم و این مراکز نورانی فاصله افتاده، چنین مساله‌ای باز هم موجب کاهش و کم‌اهمیت شدن ارتباط معنوی و اظهار محبت و علاقه به ساحت مقدس و نورانی ائمه اطهار(ع) نشده است.
    خاکسارقهرودی ابراز کرد: احساس در پناه بودن و پناه آوردن به این مراکز نورانی در صورت بروز مشکلات بیشتر شده و بیشتر هم خواهد شد. لذا در این راستا وظیفه سنگین‌تری بر دوش ما احساس می‌شود. 
    وی با اشاره به سخت شدن شرایط در موج سوم کرونا تصریح کرد: در این دوران طولانی آستان قدس به سهم خود برنامه‌های مختلفی را انجام داده و به تبع در روزهای آینده و مناسبات دهه پایانی صفر برنامه‌ریزی و تدابیری خاصی اندیشیده که در قالب رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای برگزاری مراسم مذهبی در نظر گرفته شده است.
    قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه شعار انتخاب شده در این ایام با عنوان «در پناه امام» شعار معناداری است، اظهار کرد: این شعار در واقع محوری برای انجام اقدامات بهداشتی مزبور است که نشان می‌دهد آستان قدس رضوی برنامه‌های مختلفی در سطوح و عرصه‌های مختلف فرهنگی، خدماتی، اجتماعی و… تدارک دیده است.
    وی ادامه داد: تاکنون مراحل بازگشایی بعدی مشخص نشده و در این راستا نیز منتظر دستورات ستاد ملی کرونا هستیم.
    مراسم نمادین خطبه‌خوانی، همزمان با خطبه خوانی در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد
    در ادامه سیدوحید موسویان، جانشین بنیاد کرامت رضوی، تصریح کرد: حوزه کارکردی بنیاد کرامت رضوی خدمات اجتماعی و محرومیت زدایی در استان‌هاست.
    وی اظهار کرد: مرکز بانوان بنیاد کرامت رضوی سه سر فصل عملیاتی دارد که یکی تسهیل و ساماندهی روضه‌های خانگی رضوی در خراسان و سایر استان‌هاست که در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ روضه خانگی در سطح کشور برپا می‌شود.
    موسویان ادامه داد: ساماندهی هیات بانوان در دهه آخر صفر از دیگر اقداماتی است که در دستور کار ما قرار دارد. بر این اساس برنامه‌هایی در مشهد و در محل باغ خاتون از سوی این هیات ساماندهی شده و اجرا خواهد شد که می‌توان از آن‌ به عنوان یک اجرای نمایش آیینی یاد کرد.
    جانشین بنیاد کرامت رضوی گفت: نذر امام از دیگر برنامه‌های بنیاد است که در این خصوص و با توجه به ایام کرونا یک سامانه راه‌اندازی شده که بانوان مشهدی به نیابت از بانوان ایران اسلامی به زیارت حرم مطهر رضوی مشرف خواهند شد.
    موسویان عنوان کرد: اجتماع خادمیاران در شب شهادت امام‌رضا(ع) در برگزاری مراسم خطبه‌خوانی از دیگر برنامه‌های این بنیاد است. ضمن اینکه بیش از ۱۰۰ هزار خادمیار فعال در مراکز استان‌ها مراسم عزاداری برپا خواهند کرد.
    وی از برگزاری مراسم نمادین خطبه خوانی و همزمان با خطبه خوانی در حرم مطهر رضوی در سراسر کشور خبر داد و گفت: مرکز مشاوره آستان قدس با دو برنامه در این ایام خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران را در برنامه‌های خود خواهد داشت که شامل ارائه مشاوره تخصصی با موضوع خانواده در حوزه فرزندآوری و شبکه مسائل خانوادگی به صورت مجازی است.
    فعالیت ۲۰ مجتمع بین راهی آستان قدس در دهه پایانی صفر
    جانشین بنیاد کرامت رضوی با اشاره به دو اقدام موسسه موقوفه زائر بیان کرد: با توجه به ممنوعیت حضور زائر در مشهد اگر زائرانی برای زیارت به مشهد مشرف شوند، تمهیداتی برای این بزرگواران پیش‌بینی شده است.
    موسویان اضافه کرد: حدود ۲۰ مجتمع بین راهی آستان قدس رضوی در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس با فعالیت شبانه‌روزی استقرار یافته که خدمات فرهنگی، بهداشتی و مذهبی به زائرین احتمالی بین راهی داده می‌کند.
    وی گفت: در حوزه خدمات اجتماعی نیز برنامه‌هایی مثل ساماندهی موکب‌هایی که توفیق پیاده‌روی اربعین را ندارند، صورت گرفته که در این راستا نیز این موکب‌ها در هشت نقطه حاشیه شهر مستقر شدند و یک بسته خدمات جهادی شامل طعام، رسیدگی به مشکلات درمانی، برگزاری مراسم مذهبی و کمک به آب‌رسانی و مسائل عمرانی فعال هستند.
    جانشین بنیاد کرامت رضوی ادامه داد: اطعام محرومین حاشیه شهر در دهه آخر صفر با طبخ روزانه ۵۰۰۰ غذای گرم صورت می‌گیرد.
    وی با اشاره به بحث کرونا ابراز کرد: نظر به اینکه برپایی مراسم در فضای باز میسر است، لذا در این راستا زیرساخت برگزاری مراسمات مذهبی فراهم شده است. 

    موسویان ادامه داد: همچنین پویش موسسه جوانان آستان قدس رضوی با عنوان «شجر» فعال شده که به صورت داوطلبانه در قالب برگزاری مراسمات مذهبی، حمایت ازبرنامه‌ها، محله‌آرایی و… خدمت‌رسانی می‌کند

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *