×
آخرین اخبار

رئیس سازمان نظام پزشکی:
ایران تا قبل از عید دو میلیون واکسن کرونا از هند، چین و روسیه وارد می‌کند / هر کسی بخواهد واکسن را سیاسی کند، جایگاهی ندارد

  • کد نوشته: 50881
  • ۱۳۹۹-۱۰-۲۲
  • 372 بازدید
  • رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: چون تولید واکسن ایرانی طول می‌کشد بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار است حدود دو میلیون واکسن از هند، چین یا روسیه تا قبل از عید وارد شود.
    ایران تا قبل از عید دو میلیون واکسن کرونا از هند، چین و روسیه وارد می‌کند / هر کسی بخواهد واکسن را سیاسی کند، جایگاهی ندارد

    به گزارش دیدگاه نیوز ، محمدرضا ظفرقندی روز دوشنبه در نشست خبری در محل سازمان نظام پزشکی افزود: واکسن فایزر و مدرنا به علت قیمت بالا و مشکلات حمل و نقل و زنجیره سردی که نیاز دارد هرگز در دستور کار خرید ایران نبوده اما واکسن آسترازنکا که تولید سوئد است و فقط مطالعات علمی آن در آکسفورد انگلیس انجام شده و نگهداری آن هم در ایران امکانپذیر است می تواند خریداری شود. ضمن این تولید واکسن در هند، چین و روسیه نیز طبق قرارداد با آسترازنکا انجام می شود و خرید این واکسن از منابع مختلف در دستور کار است.

    وی گفت: بنابر اعلام وزارت بهداشت قرار است حدود دو میلیون واکسن کرونا از منابع مختلف تا قبل از عید وارد کشور شود زیرا تولید واکسن در کشور و تولید مشترک واکسن با کوبا به زمان بیشتری نیاز دارد.

    محمدرضا ظفرقندی در نسشت خبری با اصحاب رسانه گفت: موضوع واکسن علمی و درمانی است و مردم به آن نیاز دارند. هر کسی که بخواهد واکسن را سیاسی کند، طبیعتا جایگاهی ندارد.

    رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «پیش از این نگرانی‌هایی ازسوی برخی مردم وجود داشت مبنی بر اینکه واکسن کرونا بر روی ایرانی‌ها آزمایش شود، این‌ نگرانی باتوجه به اخبار حول واکسن کوبایی شدت گرفته است.» توضیح داد: فاز سوم واکسن کوبایی در ایران انجام می‌شود؛ البته باید گفت فاز سوم واکسن فایزر هم در بسیاری از کشورهای دنیا مثل برزیل و کانادا آزمایش شد. وقتی واکسن از فاز حیوانی بگذرد و به حد اطمینان‌آوری رسیده باشد، چون به جمعیت بیشتری نیاز دارد پس در فاز سه مطالعات مشترک میان کشورهای مختلف انجام می‌شود. اینکه می‌گویند واکسنی بر روی مردم دیگر آزمایش می‌شود متفاوت است. مثلا آن واکسن در کشور سازنده آزمایش نمی‌شود و در کشور دوم انجام می‌شود و قبل از فاز سوم است. یعنی فاز یکم و دوم هم در کشور دیگری انجام شود.

    وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه حتی در فتوای برخی مراجع‌ هم استفاده از واکسن اسرائیلی موردی ندارد، برای جلوگیری از سیاسی شدن واکسن چه اقداماتی انجام می‌شود؟، گفت: «موضوع واکسن علمی و درمانی است و مردم به آن نیاز دارند. هر کسی که بخواهد واکسن را سیاسی کند، طبیعتا جایگاهی ندارد. اگر از کشورهایی که نزدیک و مطمئن‌تر هستند، خریداری می‌شود، چون مبادلات ما با آنها راحت‌ انجام می‌شود و طبیعتا واکسن از این کشورها با قیمت بهتری خریداری می‌شود و در اولویت هستند. چون می‌خواهیم از هر طریق‌ ممکن در زمان مناسب واکسن بخریم‌. اطمینانی به مبادلات ارزی با برخی از کشورها وجود ندارد. اگر کشورهایی که به ما نزدیک هستند واکسن مورد تایید WHO و سازمان غذا و دارو داشتند، اولویت آنها هستند. وقتی امکان خرید این واکسن‌ها از برخی منابع نیست پس از جاهای دیگری خریداری می‌شود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *