×
آخرین اخبار

ایران برای تامین منافع ملی تک بعدی عمل نمی‌کند

  • کد نوشته: 96931
  • ۱۴۰۱-۰۶-۲۹
  • 152 بازدید
  • تهران- خبر روز- عضو هیات همراه ریاست‌جمهوری در بیست و دومین نشست سران شانگهای گفت: غربی‌ها با عضویت رسمی کشورمان در پیمان شانگهای،  دریافتند ایران برای تامین منافع ملی و گسترش تبادلات اقتصادی، درپی غرب نیست و تک بعدی عمل نمی‌کند.

    ایران برای تامین منافع ملی تک بعدی عمل نمی‌کند

    به گزارش خبرنگار پارلمانی دیدگاه نیوز، غلامرضا نوری قزلجه روز سه شنبه در نشست خبری تشریح دستاوردهای سفر رییس‌جمهور به ازبکستان و همچنین حضور در بیست و دومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند، گفت: نکته مهمی که به شخصه در این سفر شاهدش بودم استقبال بسیار گرم اعضای سازمان شانگهای و ریاست جمهوری ازبکستان از عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بود. همچنین استقبال رسانه‌های ازبکستانی به نحوی بود که گویی مهمترین کشور شرکت‌کننده جمهوری اسلامی ایران است و حضور کشورمان را خیلی مثبت ارزیابی می‌کردند.

    رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ازبکستان افزود: پس از ۱۷ سال از آغاز فعالیت سازمان همکاری شانگهای سرانجام درخواست عضویت ایران پذیرفته شد و با امضا و مبادله اسناد، کشورمان عضو رسمی شانگهای شد که این موضوع در مجلس بررسی خواهد شد. ۱۴ تا ۱۵ عضو به شکل ناظر یا متقاضی ناظری یا شریک گفت‌وگو در این سازمان حضور دارند و به تدریج عضویتشان رسمی می‌شود.

    نوری قزلجه افزود: سازمان همکاری شانگهای اهداف مشخصی در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، گردشگری، انرژی، کشاورزی و حتی تامین امنیت و ثبات در منطقه دارد، بنابراین عضویت در آن دارای اهمیت بسیاری است.

    وی ادامه داد: عضویت ایران در این سازمان در واقع می‌تواند موازنه‌ای میان شرق و غرب در سیاست خارجی کشورمان ایجاد کند. کشورهای عضو شانگهای بیشتر شرقی هستند. بنابراین دست ما برای گسترش روابط با این کشورها باز می‌شود تا بتوانیم منافع ملی را به نحو شایسته تامین کنیم.

    بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان عضو سازمان همکاری شانگهای هستند

    نوری قزلجه ادامه داد: بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان عضو این سازمان هستند به همین جهت دارای ظرفیت بالایی به لحاظ اقتصاد و تجاری است.

    عضو هیات همراه ریاست‌جمهوری در بیست و دومین نشست سران شانگهای افزود: غربی‌ها با عضویت رسمی کشورمان در پیمان شانگهای،  دریافتند جمهوری اسلامی ایران برای تامین منافع ملی و گسترش تبادلات اقتصادی و همچنین بهره‌گیری از صادارات و واردات، درپی غرب نیست و تک بعدی عمل نمی‌کند.

    عضویت ایران در سازمان شانگهای می‌تواند تحریم‌ها را از بین ببرد

    نوری قزلجه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برخی از کشورهای عضو تحت تحریم‌های غرب هستند می‌توان با تعامل و پیش بینی سازوکارهایی، تاثیر تحریم‌ها از برد بنابراین عضویت کشورمان در این سازمان می‌تواند در این راستا مهم باشد.

    مبادلات تجاری با ازبکستان می‌تواند به ۲ میلیارد دلار افزایش یابد

    دیدارهای دوجانبه و تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، نفت و انرژی و غیره با ازبکستان از سوی مسولان دو کشور به امضا رسید و بعد از نهایی شدن و تصویب در مجلس شورای اسلامی، تصور می‌کنم مبادلات ۵۰۰ میلیون دلاری ایران و ازبکستان می‌تواند با سرعت به حدود ۲ میلیارد دلار افزایش یابد.

    وی گفت: اراده مقامات ازبکستانی به ویژه رییس جمهور این کشور و جدیت برای برقراری و تعمیق روابط در حوزه های اقتصادی کاملا مشهود بود و آنها از طرح موضوعات مختلف استقبال می‌کردند و سریعا برای آن جدول زمان‌بندی کوتاه پیش بینی می‌کردند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *