×
آخرین اخبار

اُمیکرون در یک قدمی هرمزگان

  • کد نوشته: 77508
  • ۱۴۰۰-۰۹-۱۷
  • 278 بازدید
  • رابطه علم پزشکی و کرونا به جنگ و گریز شبیه شده و هر پیشرفت در اختراع و تولید واکسن با جهشی جدید در ساختار این ویروس مواجه می شود و در جدیدترین پرده این نمایش،سویه اُمیکرون روز به روز در حال کشور گشایی است و با مشاهده آن در امارات عربی متحده و عربستان به پشت درهای هرمزگان رسیده است.
    اُمیکرون در یک قدمی هرمزگان

    به گزارش دیدگاه نیوز، این موضوع فارغ از اظهارنظرهای ضد و نقیض درباره قدرت سویه جدید، نگرانی هایی در استان مرزی هرمزگان به وجود آورده که تدابیری متفاوت با سایر نقاط کشور را طلب می کند.

    این نگرانی ها چندان نیز بیراه نیست وقتی بدانیم سویه های قبلی دلتا و انگلیسی نیز اولین بار از راه هرمزگان وارد کشور شدند.

    ۱۸اسفند سال گذشته رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد: ۲۴۶ مسافر توسط یک شناور به بندر لنگه و بندرعباس وارد شدند که ۱۴ نفر از مسافران در بندر لنگه دارای تست مثبت کرونا بودند؛ همراه ۱۰ نفر از آنها جواب تست منفی کرونا بود  و چهار مورد نیز واکسن کرونا را در کشور امارات تزریق کرده بودند.

    دکتر حسین فرشیدی اضافه کرد:‌همه افراد یاد شده اظهار کردند که در امارات از آنها تست گرفته شده، اما از ۱۵ مورد مثبتی که داشتیم، ۱۰ نفر تست منفی کرونا همراه خود داشتند.

    وی در آن مقطع یادآور شد: متأسفانه در ورودی‌های هوایی ما از ۳ مورد تست مثبت، ۲ مورد مربوط به کرونای جهش‌یافته انگلیسی بود.

    این گفته ها نشان داد نه به تست منفی و نه به واکسن تزریق شده در کشورهای همسایه نمی توان اطمینان کامل داشت و از سوی دیگر مرزهای هوایی و دریایی به یک اندازه در این موضوع آسیب پذیر هستند.

    هرچند از اسفند گذشته که این خبر اعلام شد تاکنون، تزریق واکسن تحول چشمگیری داشته و هرمزگان نیز از استان های صدر نشین در پوشش واکسیناسیون است اما دقیقا بندرلنگه و بستک در غرب استان و جاسک در شرق استان که ترددهای مرزی زیادی دارند، نقطه آسیب پذیر یا به قول معروف پاشنه آشیل هرمزگان در این موضوع هستند.

    استقبال کم سه شهرستان هرمزگان از واکسن کرونا

    این آسیب پذیری به دلیل استقبال کم ساکنان این شهرها از واکسیناسیون است به گونه ای که حتی معاون وزیر بهداشت به این موضوع واکنش نشان داد.

    کمال حیدری اوایل ماه جاری (دوم آذر) اظهار داشت: مردم سه شهرستان بندرلنگه، بستک و جاسک نسبت به دیگر مناطق هرمزگان استقبال کم تری برای دریافت واکسن کرونا دارند.

    وی از همه مردم این سه شهرستان خواست  برای حفظ سلامت خود و دیگران واکسن کرونا را دریافت کنند.

    هشدار جدید برای خطر جدید

    سابقه قبلی هرمزگان در ورود سویه های جدید کرونا از یک سو و استقبال نسبی کمتر اهالی سه شهر در غرب و شرق استان موجب شده تا زنگ خطر برای احتمال ورود اُمیکرون به طور ویژه در هرمزگان به صدا درآید.

    هرمزگان در معرض خطر شیوع اُمیکرون

    رییس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در این باره گفت: سویه جدید که ابتدا B, ۱.۱.۵۲۹ نامیده شد، توسط سازمان جهانی بهداشت، نوع Omicron نام گرفت  این ویروس تاکنون در کشورهای مختلفی مشاهده‌شده است و هرمزگان نیز در معرض خطر است.

    دکتر فرشیدی گفت استان به دلیل تردد و تعامل با دنیا، پروازها و ترددهای بندری و بین‌المللی، بیشتر در معرض خطر سویه‌ جدید بیماری کرونا است.

    وی ادامه داد: به همین علت می‌خواهیم پیاده شدن خدمه از کشتی (های باری و تجاری) را در بنادر استان محدود کنیم تا امکان سرایت کاهش یابد.

    بنادر و دریانوردی خط مقدم مقابله با اُمیکرون   

    پس از هشدار رییس دانشگاه علوم پزشکی، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تدابیر و تمهیدات جدید برای مقابله با سویه جدید کرونا در بنادر استان خبر داد.

    علیرضا محمدی کرجی ران اظهار داشت: همه دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا برای شناورهای مسافری و تجاری به شرکت‌های بندری و کشتیرانی ابلاغ شده است و به‌صورت مستمر بر اجرای آن‌ها نظارت می‌شود.

    وی با اشاره به قرنطینه پرسنل شناورهای تجاری با مبدا کشورهای با ریسک بالا توضیح داد: هماهنگی‌های لازم بین این اداره کل با نهادهای نظارتی بهداشتی استان برای تست‌های کرونا، قرنطینه شناورها و رعایت مفاد پروتکل‌ها ایجاد شده است.

    کرجی ران درباره شناورهایی با مبدا بنادر جنوب آفریقا تصریح کرد:تمام شناورهای تجاری با مبدا کشورهای با ریسک بالا براساس پروتکل‌ها در لنگرگاه قرنطینه و تا اطمینان از سلامت تمامی کارکنان و تأیید مراجع قانونی مرتبط از پهلودهی شناورها در بنادر استان جلوگیری می‌شود.

    با وجود تمام هشدارها و تمهیدات اما احتمال این که دیر یا زود هرمزگان اولین میزبان مهمان ناخوانده جدید باشد زیاد است.

    به همین دلیل به نظر می رسد لازم است از هم اکنون و همزمان با اقدامات پیشگیرانه، تدبیرهایی برای مقابله و مهار آن پس از ورود احتمالی نیز در دستور کار قرار گیرد.

    سیاست های سختگیرانه برای کسانی که در برابر واکسن زدن مقاومت می کنند و پایش ویژه این افراد در شهرهای بستک ، بندرلنگه و جاسک، پیش بینی تخت و امکانات بیمارستانی در صورت افزایش بیماران بستری و همچنین نظارت جدی تر بر پروتکل ها و محدودیت ها از جمله الزام به استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و کوچک‌تر شدن تجمع ها می تواند علاوه بر بالا بردن ضریب ایمنی در مقابل سویه جدید ، امنیت روانی شهروندان را نیز افزایش دهد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *