×
آخرین اخبار

استاد دانشگاه علامه طباطبایی: وضعیت اقتصادی سال آینده بهبود می‌یابد

  • کد نوشته: 19805
  • ۱۳۹۸-۱۱-۰۷
  • 433 بازدید
  • علی سرزعیم در اولین همایش سالیانه صنعت لبنیات ایران از وضعیت بودجه ۹۹ و احتمال تحقق آن صحبت کرد.
    استاد دانشگاه علامه طباطبایی: وضعیت اقتصادی سال آینده بهبود می‌یابد

    به گزارش دیدگاه نیوز، علی سرزعیم، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در همایش ملی سالیانه لبنیات ایران در خصوص بودجه ۹۹ گفت:” بیشتر بودجه دولت در سال ۹۹ قرار است از طریق مالیات، سایر درآمد ها، دارایی های سرمایه ای ( نفت، گاز و..) و دارایی مالی تامین شود.”

    وی گفت: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه سال ۹۸ از طریق مالیات تامین می شود و بیشترین میزان این مالیات از مالیات اشخاص تامین می شود. سایر درآمد های دولت عبارتند از اجاره ساختمان، بنگاه ها، ارائه خدمات و پولی که از طریق جرائم به حساب دولت جاری می شود.

    سرزعیم در خصوص اینکه آیا بودجه سال ۹۹ واقع بینانه است یا خیر گفت:” در بودجه سال ۹۹ آمده است که ۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق فروش نفت و گاز به دست می آید که درآمد ها هیچوقت مطابق بودجه به دست نمی آید و این مقدار غیر واقع بینانه است.”

    وی ادامه داد: در آمدی که قرار است از طریق بخش خصوصی سازی نیز به دست آید به نظر غیر واقع بینانه است چرا که جو کشور محیط ناامنی برای خصوصی سازی به وجود آورده است و امکان خصوصی سازی بیشتر بسیار پایین است.

    سرزعیم اضافه کرد: قرض از صندوق توسعه ملی و واگذاری سهام ها و پس گرفتن وام ها نیز قرار است بودجه سال ۹۹ را تامین کند و در نتیجه نقش اوراق در بودجه سال آینده بسیار پر رنگ می شود و این درآمدها در حالی به دست می آید که در سال آینده دولت آنها را فقط باید صرف حفظ تشکیلاتش کند تا بتواند به ارائه خدمات عمومی ادامه دهد و در همین راستا دولت باید ۳۶۷ هزار میلیارد تومان از درآمدش را در همین راه خرج کند.

    وی افزود: موضوع حائز اهمیت توجه دولت به رفاه اجتماعی در بودجه سال ۹۹ است و نسبتا بودجه خوبی را برای آن اختصاص داده است.

    وی گفت: بیشتر بودجه دولت در سال ۹۹ صرف مسائل آموزش و پرورش می شود و پس از آن حوزه امنیتی بیشترین بودجه را به خود اختصاص داده است و در این بین بودجه ای که برای مسائل محیط زیستی و گردشگری و فرهنگی کنار گذاشته شده است بسیار پایین است.

    سرزعیم اضافه کرد: نوع آوری که دولت امسال در ارائه بودجه داشته است ایجاد ردیف متفرقه در بودجه بوده است و همین اتفاق به دولت آزادی عمل بیشتری می دهد ولی بهتر بود که دولت ردیف متفرقه در بودجه ایجاد نمی کرد تا همه مسائل شفاف بیان می شد. در ردیف متفرقه دولت به صنعت لبنیات پرداخته است و در ردیف متفرقه ۴۵۰ میلیارد تومان برای یارانه شیر مدارس و ۱۸ میلیارد تومان برای ساماندهی زنجیره لبنیات در کشور کنار گذاشته شده است.بودجه ای که به یارانه ها اختصاص داده شده در دو حوزه خرج می شود اول یارانه مستقیم و نقدی و دوم یارانه غیر مستقیم و یا سوبسید.در این بین یارانه نقدی در بودجه صراحتا بیان شده است و مقدار آن دقیق آمده است اما یکسری مالیات نیز هستند که دولت از آن ها استفاده می کند اما پول آن را پرداخت نمی کند و به آن ها یارانه فرا بودجه ای می گویند مثل پولی که دولت به شرکت های بیمه و تامین اجتماعی بدهکار است که مبلغ بدهی دولت در سال ۹۷ به این شرکت ها نزدیک به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

    وی گفت: ما در بودجه یارانه پنهان نیز داریم که با استفاده از آن دولت اقلامی را به شرکت ها و بازار ها پایین تر از قیمت مصوب می فروشد و مابه التفاوت را از بودجه پرداخت می کند که در سال ۹۷ مبلغ یارانه پنهان دولت حدود ۶۵۰ میلیارد تومان بوده است.

    وی در ادامه افزود :سوالی که پیش می آید این است که آیا بودجه سال ۹۷ متوازن است؟احتمال تحقق درآمدی که دولت از طریق فروش دارایی های سرمایه ای و دارایی های مالی در نظر گرفته است بسیار پایین است چرا که بودجه در حالت خوشبینانه تنظیم شده است و معمولا درآمد ها از آنچه که پیش بینی می شود پایین تر می شود و بالعکس هزینه ها نیز معمولا از آنچه پیش بینی می شود بیشتر می شود چرا که هر لحظه ممکن است دولت با حوادث طبیعی مواجه شود و این بلایای طبیعی هزینه های بیشتری روی دوش دولت می گذارند.

    وی اضافه کرد: کاهش هزینه های دولت بسیار سخت است و افزایش درآمدها نیز بسیار مشکل است و نمی توان درآمد را از مالیات تامین کرد و دلیل اینکه نمی توان بودجه را از مالیات تامین کرد فشار بیشتری است که به اشخاص می آورد و با توجه به جو اجتماعی که در جامعه وجود دارد امکان این کار وجود ندارد.

    سرزعیم در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی سیاست بازار باز را اعمال می کند گفت عملیات بازار باز که بانک مرکزی اقدام به این کار کرده است به منظور این است که بانک مرکزی بازار را داغ کند و اگر مشتری در بازار نبود با اقدام به خرید اوراق و کالا ها بازار را داغ کند و در نتیجه این کار مشتری جذب می شود و فروش اوراق افزایش پیدا می کند و در نتیجه بازار اوراق عمیق می شود و کسری بودجه را پوشش دهد.

    این کارشناس اقتصادی ادامه داد:در خصوص وضعیت اقتصادی کشور در سال آینده گفت پیش بینی می شود که در سال بعد رشد اقتصادی از امسال بیشتر باشد ولی در خصوص تورم پیش بینی خوش بینانه ای برای سال آینده ندارم و پیش بینی می شود که تورم همینگونه باقی بماند.

    به گفته وی پیش بینی می شود که رشد در سال آینده به منفی ۰.۸ درصد برسد البته این شد اقتصادی با در نظر گرفتن فروش نفت است اما اگر فروش نفت را از بودجه کنار بگذاریم و بودجه غیر نفتی را در نظر بگیریم رشد ما در سال آینده حدود منفی دو و نیم درصد خواهد بود و بخش اصلی که کسب و کار مردم ایران با آن سر و کار دارد بخش بدون نفت است.

    معاون پیشین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: پیش بینی می شود که تورم تا آخر امسال کمی کاهش یابد اما امسال سال سخت اقتصادی است و پیش بینی می شود اوضاع اقتصادی در سال آینده بهبود یابد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *