×
آخرین اخبار

اختصاص آب سد حاجیلار چای برای احداث مجتمع شیلاتی در ورزقان

  • کد نوشته: 50249
  • ۱۳۹۹-۱۰-۱۸
  • 588 بازدید
  •   رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی از اختصاص آب سد حاجیلارچای برای احداث مجتمع شیلاتی و شهرک گلخانه ای در ورزقان خبر داد. به گزارش دیدگاه نیوز ، اکبر فتحی در جلسه مشترک دکتر رحمتی معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با فرماندار شهرستان ورزقان، بخشدار، شهردار و اعضای شورای اسلامی خاروانا در محل بخشداری خاروانا  از […]

    اختصاص آب سد حاجیلار چای برای احداث مجتمع شیلاتی در ورزقان

     

    رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی از اختصاص آب سد حاجیلارچای برای احداث مجتمع شیلاتی و شهرک گلخانه ای در ورزقان خبر داد.

    به گزارش دیدگاه نیوز ، اکبر فتحی در جلسه مشترک دکتر رحمتی معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با فرماندار شهرستان ورزقان، بخشدار، شهردار و اعضای شورای اسلامی خاروانا در محل بخشداری خاروانا  از پیشبرد امور مربوط به ایجاد شهرک گلخانه‌ای و مجتمع پرورش ماهی با استفاده از ظرفیت سد حاجیلر در بهش خاروانا خبر داد و اظهار داشت:

    اجرای طرح‌های مذکور رونق قابل توجهی در افزایش میزان تولید در شهرستان و استان به ویژه در بخش شیلات به دنبال خواهد داشت.

    حدود ۱۰ میلیون متر مکعب آب برای بخش کشاورزی از این سد تخصیص یافته است که برای تبدیل اراضی دیم  منطقه، به اراضی آبی کافی است اما به دلیل اختلاف ارتفاع در حدود ۷۰۰  تا ۸۰۰ متری در سه مرحله پمپاژ آب نیاز است تا آب به اراضی مورد اشاره برسد.

    با توجه به هزینه‌های اجرای پمپاژ در سه مرحله ، تبدیل اراضی دیم به اراضی آبی برای کاربرد زراعی توجیه پذیر نیست و کشاورز یا سرمایه‌گذار باید به دنبال تکنولوژی روز و اجرای طرح‌های به روز باشد که یکی از این طرح‌ها، احداث گلخانه است.

    گلخانه‌ای که در شهرستان جلفا فعالیت می‌کند میانگین تولید ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن در هکتار دارد و در این صورت می‌تواند انتقال آب تا ارتفاع ۸۰۰ متری با سه مرحله پمپاژ را توجیه پذیر کند و خوشبختانه با توجه به رغبت سرمایه‌گذاران برای احداث گلخانه این طرح در حال بررسی است.

    مطالعات دیگری در حال انجام و ارزیابی است که امکان استفاده از آب برای  مصرف گلخانه از آب خروجی پرورش ماهی را بررسی می‌کند و تغییرات فیزیکی، شیمیایی که فضولات پرورش ماهی بر روی آب دارند را نشان خواهد داد.

    اگر این موارد تغییری در آب ایجاد نکند باعث کاهش مصرف آب و صرفه‌جویی خواهد شد و سرمایه‌گذار هزینه چندانی پرداخت نخواهد کرد.

    طبق قانون، مجتمع‌ها و بخش‌های صنعتی مانند مجتمع مس سونگون می‌توانند در اینگونه پروژه‌ها مشارکت کنند و سازمان آب متعهد شده است که در صورت نیاز میزان آب را از ۱۰ میلیون به ۱۵ میلیون مترمکعب افزایش دهد تا هیچ گونه مشکل کم آبی برای پروژه‌های کشاورزی وجود نداشته باشد.

     

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *