×
آخرین اخبار

معرفی اپلیکیشن
«آی‌پی آدرس ثابت» و سوالات متداول پیرامون آن

  • کد نوشته: 73402
  • ۱۴۰۰-۰۷-۰۴
  • 676 بازدید
  • آی‌پی آدرس ثابت یا همان آی‌پی استاتیک، آدرس‌هایی هستند که تغییر نمی‌کنند. هنگامی که به دستگاه شما یک آی‌پی‌ آدرس مشخص اختصاص داده شد آن شماره معمولا تا زمانی که دستگاه شما از کار بیفتد یا ساختار شبکه به طور کلی تغییر کند، تغییر نمی‌کند. آی‌پی آدرس‌های ثابت عموما توسط سرورها یا سایر تجهیزات مهم استفاده می‌شوند.
    «آی‌پی آدرس ثابت» و سوالات متداول پیرامون آن

    آی‌پی آدرس ثابت چیست؟

    آی‌پی آدرس ثابت یا همان آی‌پی استاتیک، آدرس‌هایی هستند که تغییر نمی‌کنند. هنگامی که به دستگاه شما یک آی‌پی‌ آدرس مشخص اختصاص داده شد آن شماره معمولا تا زمانی که دستگاه شما از کار بیفتد یا ساختار شبکه به طور کلی تغییر کند، تغییر نمی‌کند. آی‌پی آدرس‌های ثابت عموما توسط سرورها یا سایر تجهیزات مهم استفاده می‌شوند.

    آی‌پی آدرس‌های ثابت به‌طور معمول توسط ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت (ISP) اختصاص داده می‌شوند. سرویس‌دهنده شما ممکن است بسته به ماهیت توافق‌نامه‌ای که با شما دارد، یک آی‌پی‌ آدرس ثابت اختصاص می‌دهد.

    آی‌پی آدرس ثابت ممکن است به‌صورت IPv4 یا IPv6 باشد. در این حالت کیفیت مهم و قابل استناد، مسئله ثابت ماندن آدرس است. ممکن است در آینده نزدیک به‌طور روزمره یک آدرس ثابت IPv6 داشته باشیم. اما هنوز در حال حاضر، ما معمولاً از آدرس‌های ثابت IPv4 برای آدرس‌های دائمی استفاده می‌کنیم.

    تفاوت آی‌پی آدرس‌ ثابت و متغیر چیست؟ هر کدام چه نقاط قوت و ضعفی دارند.

    همان‌طور که از نام آی‌پی آدرس‌های متغیر یا دینامیک پیداست، ممکن است بنا به شرایط مختلف تغییر کنند، گاهی اوقات حتی در یک لحظه آدرس‌های پویا در صورت لزوم توسط سرورهای Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) اختصاص پیدا می‌کنند.

    ما از آی‌پی آدرس‌های دینامیک استفاده می‌کنیم چراکه IPv4 به اندازه کافی آی‌پی آدرس‌های ثابت را برای استفاده در اختیار شما قرار نمی‌دهد. بنابراین، به عنوان مثال، یک هتل احتمالاً دارای یک آی‌پی آدرس ثابت است اما هر دستگاه جداگانه در اتاق‌های مختلف دارای یک آی‌پی آدرس دینامیک است.

    به طور معمول آی‌پی آدرس‌های ثابت برای کسب و کارهایی که وب سایت‌ها و خدمات اینترنتی خود را میزبانی می‌کنند، بهترین هستند. هنگامی که کارمندان از راه دور از طریق وی‌پی‌ان وارد محیط کار می‌شوند، آی‌پی آدرس‌های کارایی خوبی دارند. آی‌پی آدرس‌های متغیر یا دینامیک معمولاً برای اکثر استفاده‌کنندگان از اینترنت و کاربران عادی خوب هستند. ارزان‌ترند و معمولا خطرات امنیتی پایین‌تری را سبب می‌شوند.

    نقاط قوت آی‌پی آدرس‌های ثابت:

    1. پشتیبانی بهتر و تنظیم و مدیریت آسان‌تر روی DNS سرور
    2. میزبانی سرور در هر نوع خدماتی با آی‌پی آدرس ثابت باعث دسترسی سریع‌تر و کیفیت خدمات بالاتر می‌شود.
    3. دسترسی ریموت یا از راه دور آسان‌تر به ویژه هنگام اتصال به وی‌پی‌ان
    4. برقراری دامنه‌ی ارتباطی بیشتر: به‌طور مثال امکان برگزاری کنفرانس از راه دور یا سایر ارتباطات صوتی و تصویری بیشتر فراهم می‌شود.
    5. خدمات مکان یابی با کیفیت و عملکرد بهتر: با داشتن یک آی‌پی آدرس ثابت، سرویس‌ها می‌توانند آدرس آی‌پی را با موقعیت فیزیکی آن مطابقت دهند.

    نقاط قوت آی‌پی آدرس‌های متغیر:

    1. پیکربندی آسان و خودکار: با داشتن یک آی‌پی آدرس متغیر، سرور DHCP به طور خودکار آی‌پی آدرس بعدی را به دستگاه شما اختصاص می‌دهد.
    2. هزینه کمتر: به طور معمول با استفاده از آی‌پی آدرس متغیر در هزینه‌های خود صرفه جویی می‌کنید.
    3. دسترسی به آی‌پی‌ آدرس‌های نامحدود: آدرس های دینامیک به شما امکان استفاده مجدد از آی‌پی‌آدرس‌ها را می‌دهند.
    4. امنیت بالاتر: با داشتن یک آی‌پی آدرس متغیر، کار برای مهاجمان اینترنتی دشوارتر است و تجهیزات شبکه خود شما در امنیت بیشتری است. همچنین می‌توانید با پنهان کردن آدرس شبکه خود از طریق اتصال به وی‌پی‌ان سطح بالاتری از امنیت مجازی را تجربه کنید.
    5. امنیت فیزیکی بیشتر: برای جستجوی دقیق مکانی که در آن‌جا حضور دارید کار بسیار سخت‌تر است. استفاده از وی‌پی‌ان نیز می تواند در این مورد کمک بیشتری کند.

    نقاط ضعف آی‌پی آدرس‌های ثابت:

    1. آی‌پی آدرس‌های ثابت راحت‌تر مورد هک و تهاجم قرار می‌گیرند: با یک آدرس ثابت، هکرها دقیقاً می‌دانند که سرور شما در اینترنت کجاست. این موضوع حمله برای آن‌ها را آسان‌تر می کند.
    2. هزینه بالاتر: ISP ها به‌طور کلی برای آی‌پی آدرس‌های ثابت هزینه بیشتری طلب می‌کنند.
    3. نگرانی‌های امنیتی در دنیای واقعی: هرکسی با ابزار شبکه مناسب می‌تواند مکان شما و دستگاه‌های شما را پیدا کند. وی‌پی‌ان‌ها با پنهان کردن مکان فیزیکی شما می توانند به کاهش این نگرانی کمک کنند.

    نقاط ضعف آی‌پی آدرس‌های متغیر:

    1. اگر قصد میزبانی یک وب سایت، سرور ایمیل یا موارد دیگر را دارید، استفاده از آی‌پی‌آدرس متغیر ممکن است مشکل ساز باشد. DNS با این مدل آی‌پی آدرس‌ها به خوبی کار نمی‌کند، زیرا آدرس همیشه در حال تغییر است.
    2. ممکن است دسترسی از راه دور را محدود کند: بسته به نرم افزار دسترسی از راه دور که استفاده می‌کنید، آی‌پی آدرس‌های متغیر ممکن است اتصال را دچار مشکل کنند.
    3. ایجاد مشکلات فنی بیشتر: هرچند که اغلب اتفاق نمی‌افتد، اما گاهی اوقات ISP شما نمی‌تواند یک آی‌پی آدرس دینامیک به شما اختصاص دهد. این موضوع می‌تواند اتصال اینترنت شما را قطع کند. برای یک کاربر عادی، این یک مزاحمت موقتی است. اما اگر وب‌سایت شرکت شما را آفلاین کند، مشکل بسیار بزرگتر خواهد شد.
    4. موقعیت جغرافیایی با دقت کمتر: یک آی‌پی آدرس متغیر می‌تواند خدمات مکان‌یابی جغرافیایی شما را از کار بیندازد زیرا شما می‌توانید یک آی‌پی آدرس دینامیک را حفظ کنید که دیگر نشان‌دهنده موقعیت واقعی شما نباشد.

    موارد استفاده از آی‌پی آدرس ثابت (به ویژه در ایران) چیست؟

    کاربران ایرانی شرایط سختی برای دسترسی به اینترنت آزاد دارند و با فیلترینگ شدید و گسترده‌ای مواجه هستند. برای دسترسی به سایت‌های معتبر خارجی که در زمینه ارزهای دیجیتال فعال هستند مثل بایننس نیازمند آی‌پی‌ آدرس‌ ثابت هستند. چرا که اگر به‌طور مثال کاربری در سایت بایننس با آی‌پی آدرس‌های مختلف فعالیت کند، این وب‌سایت فعالیت این کاربر را مشکوک و خطرناک ارزیابی می‌کند و دسترسی کاربر به امکانات این صرافی دیجیتال را مسدود می‌کند.

    مزایای استفاده از آی‌پی آدرس‌های اختصاصی (استاتیک) از طریق سرویس‌های وی‌پی‌ان:

    دسترسی شما به علت اشتباهات یا اقدامات نادرست کاربران دیگر قطع نخواهد شد: آگر آی‌پی آدرس شما به دیگران به اشتراک گذاشته نشود، به دلیل اقدامات نادرست دیگر کاربران به‌طور مثال از بازی‌های انلاین یا سایر سرویس‌ها منع نخواهید شد. (به طور مثال سرویس‌هایی همچون نت‌فلیکس در صورت مشاهده استفاده چندین کاربر از آی‌پی آدرس یکدیگر، دسترسی افراد را مسدود می‌کنند.)

    سایت‌ها هرگز به دلیل آی‌پی آدرس ناشناخته، دسترسی شما را مسدود نمی‌کنند:

    برخی از وب‌سایت‌ها و سرویس‌ها هنگام ورود آی‌پی آدرس‌های شما را بررسی می‌کنند. آن‌ها این کار را به عنوان یک اقدام احتیاطی امنیتی انجام می‌دهند. سایت‌هایی که این کار را انجام می‌دهند شامل حوزه بانک‌داری و سایر سایت‌های مالی و برنامه‌های آنلاین مرتبط با مشاغل هستند که برای استفاده کارمندان و مشتریان تنظیم شده‌اند. اگر آی‌پی آدرس شما با تلاش قبلی‌تان برای ورود به سیستم متفاوت باشد، ممکن است قبل از این‌که به شما اجازه ورود دهند، از یک سری حلقه‌های تایید هویت چند مرحله‌ای عبور کنید. (این می تواند شامل CAPTCHA، بررسی احراز هویت دو مرحله‌ای و اقدامات امنیتی دیگر باشد.)

    دریافت آی‌پی آدرس‌ها از طرف ارائه دهنده‌گان وی‌پی‌ان به این معنی است که می توانید از اتصال اینترنت به خوبی محافظت کنید، اما یک آی‌پی آدرس همیشگی به محیط بیرون نشان داده می‌شود.

    راه‌کارهای عملی و پیشنهادات دیدگاه نیوز

    تیم فنی دیدگاه نیوز مدتی است که به‌طور مستمر با نیازسنجی و ارتباط نزدیک با کاربران، در پی ایجاد و پیدا کردن راه‌حلی است که بتواند ابزارهایی را معرفی کند که برای دسترسی به آی‌پی آدرس‌های ثابت به کمک کاربران بیایند.

    فیلترشکن‌های «بی‌پس» و «آرگو» از جمله وی‌پی‌ان‌هایی هستند که به شما آی‌پی ثابت ارائه می‌دهند. اما به این نکته توجه کنید که اگر به هر دلیلی آی‌پی شما مسدود شود، دیگر به آن آی‌پی ثابت دسترسی نخواهید داشت و آی‌پی شما تغییر خواهد کرد. برخی از وی‌پی‌ان‌ها مثل وی‌پی‌ان وینداسکرایب با حساب کاربری پیشرفته یا همان «پرو» در ۱۳ محل مختلف امکان دریافت آی‌پی‌ ثابت (Data-center IP / Residential IP) را برای شما فراهم می‌کنند. توجه داشته باشید آی‌پی‌ ثابت یا آی‌پی‌اختصاصی (Dedicated IPs) تفاوت دارد. آی‌پی اختصاصی فقط و فقط برای دستگاه شما در نظر گرفته می‌شود. ولی آی‌پی ثابت ممکن است برای تعداد نفرات بیشتری اختصاص داده شود.

    استفاده از آی‌پی اختصاصی در کنار مزیت‌های آن، از لحاظ امنیتی خطراتی را به دنبال دارد. به‌طور مثال توسعه‌دهندگان یک وی‌پی‌ان در صورتی که توسط دولت خاصی برای دریافت اطلاعات تحت فشار قرار گیرند لزوما نمی‌توانند هویت کاربر را ناشناس نگه دارند و کاربر به راحتی قابل شناسایی است. همچنین در صورت دریافت احضاریه قانونی که معمولا آدرس آی‌پی و زمان فعالیت در آن درج شده، به راحتی می‌توان کاربر مورد نظر را پیدا کرد.

    پروتون وی‌پی‌ان به‌طور پیش‌فرض امکان دریافت آی‌پی‌ آدرس ثابت را در خود دارد و در صورتی که شما هر بار فقط از یک سرور در یک کشور خاص استفاده کنید یک آی‌پی ثابت به شما اختصاص داده می‌شود تا زمانی که به هر دلیلی اتصال به آن سرور قطع شود.

    ما همواره با تماس و برقراری ارتباط با توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های مرتبط با این حوزه و سایر نرم افزارهای مشابه در صدد ارائه راه‌حل‌های کاربردی هستیم. پس با ما در تماس بمانید تا به کمک هم این مشکل را نیز آسان کنیم و راهی کاربردی برای دسترسی بیشتر شما به محتوای مورد نیازتان پیدا کنیم.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    2 پاسخ به “«آی‌پی آدرس ثابت» و سوالات متداول پیرامون آن”

    1. ناشناس گفت:

      سلام برا من باز نمیکنه
      میشه لطفا یه کد دیگه ارسال کنید

    2. ناشناس گفت:

      سلام این کد برای من باز نمیکنه لطفا یه کد دیگه ارسال میکنید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *