×
آخرین اخبار

۴ اصل مهم در اجرای صحیح الگوی مصرف؛ نیازسنجی درست، صرفه‌جویی در مصرف، کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از هدر رفت انرژی

  • کد نوشته: 31767
  • ۱۳۹۹-۰۴-۳۰
  • 412 بازدید
  • نیازسنجی درست، صرفه‌جویی در مصرف و تلاش برای کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌ها از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که برای اجرای صحیح الگوی مصرف ضروی است. ،
    ۴ اصل مهم در اجرای صحیح الگوی مصرف؛ نیازسنجی درست، صرفه‌جویی در مصرف، کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از هدر رفت انرژی

    به گزارش مهدی زکی‌پور خبرنگار دیدگاه نیوز از لرستان، الگوی مصرف هر جامعه عاملی مهم و موثر در پیشبرد سیاست تولید و اولویت‌بندی در چرخه‌ی اقتصاد آن جامعه است، مطمئناً شناخت الگوی صحیح مصرف و فرهنگ‌سازی آن در جامعه، به اصلاح سیاست‌های تولید و هدر رفت سرمایه کشور کمک شایانی خواهد کرد.

    نیازسنجی درست، صرفه‌جویی در مصرف و تلاش برای کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌ها از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که برای اجرای صحیح الگوی مصرف ضروی است.

    بدون شک در کنار لحاظ کردن این فاکتورها، اصلاح فرهنگ مصرفی مردم که مصرف‌کننده نهایی کالا و خدمات هستند امری مهم و ضروریست که می‌تواند در اصلاح سیاست‌ها و رویکرد مسئولین در زمینه اقتصادی موثر باشد؛ چراکه حلقه نهایی زنجیره‌ی اقتصادی یک کشور و محور اصلی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی مصرف‌کنندگان هستند.

    آن‌چه بر اصلاح الگوی مصرف و دست‌یابی به فرهنگ بهینه مصرف در کشور دارای اهمیت است خیزش و حرکتی عمیق از سوی مسئولان و آحاد جامعه می‌باشد، بدین‌سان می‌بایست همگی این اصل را ضروری دانسته و فعالیت‌های خود را در راستای رسیدن به این مهم برنامه‌ریزی نمایند.

    فرهنگ‌سازی یکی از پیش نیازهای این مسیر برای رسیدن به نتیجه مطلوب، زمینه‌سازی ذهنی و فرهنگی برای اقشار مختلف جامعه است، هر فردی در جامعه باید مصرف بهینه منابع را از وظایف و الویت‌های خود در زندگی قرار دهد تا شکوفایی در همه‌ی حوزه‌های ملی تحقق یابد، بی‌شک الگوی مصرف بدون فرهنگ‌سازی راه به‌جایی نخواهد برد.

    از دیگر راه‌های رسیدن به استفاده صحیح منابع توسط جامعه، استفاده و بهره‌گیری از رسانه‌ها برای آموزش و آگاهی‌بخشی اقشار مردم در این راستاست، رسانه‌ها به‌عنوان چشم و گوش جامعه می‌توانند با اطلاع رسانی و آموزش مصرف بهینه، در رسیدن به این مهم نقش به‌سزا و تاثیرگذاری را ایفا نمایند.

    گنجاندن شناخت و آشنایی با مبانی الگوی مصرف، در حوزه‌های آموزشی یکی دیگر از راه‌های استفاده صحیح و مصرف بهینه منابع ملی است. مطمئنا اگر در مدارس و آموزشگاه‌ها در مقاطع مختلف تحصیلی چگونگی درست مصرف کردن را به افراد بیاموزیم خواهیم توانست گامی مهم و مثبت در این راستا برداریم که این امر مستلزم برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری توسط دستگاه‌های آموزشی و خدماتی در سراسر کشور است، گنجاندن اصلاح در نظام آموزشی کشور می‌بایست به گونه‌ای باشد که هرچه سطح آموزش بالاتر می‌رود اطلاع و آگاهی بیش‌تری در خصوص درک و ضرورت اصلاح مصرف در جامعه صورت پذیرد.

    مشارکت و همت شرکت‌های برق، گاز و آب در آموزش مشترکان برای مصرف بهینه و صحیح نیز می‌تواند تاثیر فراوانی بر فرهنگ و اگاهی مردم و نقش بسیار مهمی در راستای کاهش هدر رفت انرژی و مصرف بهینه ایفا نمایند.

    در شرایط فعلی که اقتصاد کشور با تحریم‌های ظالمانه غرب با مشکلاتی مواجه شده است و فصل گرما باعث کمبود منابع انرژی شده است، رای جلوگیری از خاموشی‌ها و هدر رفت انرژی، مسئولین و مردم باید با برنامه‌ریزی و تعهد در راه مصرف بهینه خیز بردارند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *